Hej alla,
Jag har en sida som bygger en kalender. Data hämtas från en databas och sedan loopar jag in informationen i kalendern. Servern är en 200Mhz maskin (slö) så det tar några sekunder att bygga kalendern.
Är det någon som vet om det går att skapa ett "please wait. Loading" meddelande under tiden sidan laddas?
Som det är nu så är sidan tom, och globen i webbläsaren (uppe till höger) snurrar till sidan är laddad. Jag vill presentera något som tyder på att det ska vara så...
Är någon med på vad jag vill göra? Javascript eller Vb-script?
PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg Om du sökt lite så hade du nog hittat den här tråden.
Peeer skrev:
Om du sökt lite så hade du nog hittat den här tråden.
Precis! Men det är skumt att jag får noll träffar på sökningen Response.Addheader "refresh".. Tur att Peeer fanns! :D
Jag har sökt men kom in på javascript lösningar och det hjälpte mig inte så mycket då det är servern som är slö.
Konceptet med att skapa något som tas bort när väl sidan är färdig verkar vara vettig, men vilken av teknikerna anses vara lämpligast tycker ni?
:p
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg Vad var din lösning?
Jag provade nedan men det fungerar inte något bra. I och med att sakena som laddas långsamt sker på servern så visas ju inte något som jag lägger på sidan förens allt (asp relaterat) är klart... Som det är nu så är sidan vit..... vänta, vänta (ca 5 sek) och sedan visas allt.
Hmmm....
<!---=== Loading Layer ===--->
<script language="JavaScript" type="text/javascript" src="layerlib.js"></script>
<div id="layer_loading" style="position:absolute; left:60px; top:96px;">
<h1>LOADING</h1>
</div>
<!---=== // Loading Layer ===--->
<SCRIPT Language="JavaScript">
hideLayer('layer_loading')
</script>
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg Har du med:
<%
response.flush
%>
efter ditt "loading layer"?
Nix, är det den magiskt touchen...? ;)
Vad gör response.flush?
WOOOOOW.... lite bra det fungerade!!! Tackar...
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg Eftersom att default för asp-motorn är att skriva ut sidan när den är helt färdigladdad(buffer=true) så talar du om med response.flush att den skall skriva ut det som hitintills är inläst. Därifrån slutar den att kriva ut, tills hela sidan är inladdad.
Om jag förstår det rätt så vill man då lägga in div taggen så tidigt som möjligt i dokumentet?!
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg Ja, det är väl smart i detta fall.
Om du skapar diven med "position:absolute" så kan du ju dessutom placera den var du vill i dokumentet och samtidigt ha den först i koden.
Här kommer en off topic fråga. Är det möjligen någon som känner till en stilig loading gif animering?
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg Tack Jesper. En del var faktiskt hyfsat snygga :-)