webForumDet fria alternativet

windows 2000/XP popup

.NETur .NET

7 svar · 314 visningar · startad av Nexus86

Nexus86Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg

Vet någon om det finns någon API eller något som skapar dessa små popuper (se bifogad bild)? Eller måste man verkligen hårdkoda dem själv?

Har hittat för C++ men det blir aningen svårt att skriva om m. tanke på att NIF_INFO inte står med i API Viewern. :) (http://msdn.microsoft.com/msdnmag/issues/02/11/CQA/default.aspx)

popup.jpg

Har hittat det själv. :)

http://www.vbarchiv.net/vbapi/Shell_NotifyIcon.php blandat med länk i föregående inlägg.

nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg

Har du fått det att funka? Jag får inte fram minsta lilla ballong när jag försöker.

Jo då. Jag har fått det att fungera. :)

Har gjort en kontroll för det också för alla programmeringsnybörjare eller såna som inte lyckas få till det. Bifogar den här. Var tvungen att göra som en kontroll istället för en dll för att det behövdes ett hWnd som alla klickar och så skulle komma till (ligger som events i kontrollen) och för enkelhetens skull.

OBS: Observera att detta endast fungerar för Windows 2000/XP eller dyl. Jag har inte gjort så långt i koden än. Som det är nu måste man ändra alla värden i koden och inte Property-boxen! Lite förklaringar för värden och subbar:

TrayIcon-kontrollen
-InfoTip: Sätter tooltip för ikonen nere i systrayen.
ex. TrayIcon.InfoTip = "Ditt programnamn"

\-TrayIcon: Sätter en ikon för ikonen i systrayen.
    ex. TrayIcon.TrayIcon = Me.Icon

\-InTray: Avgör om ikonen ska vara synlig eller inte.
    ex. TrayIcon.InTray = True

\-PopupBalloon: Gör en ballong med din text. OBS: Detta kräver 
att du har InTray satt till True. Tredje inparametern avgör 
stilen för ballongen.
    ex. Call TrayIcon.PopupBalloon("Din ballongtext", \_
    "Din ballongtitel", bsIconExclamation)

OBS: Observera att TextBalloon-kontrollen endast fungerar under Windows XP och om du anropar InitCommonControls i Form_Load eller Form_Initialize (helst det senare) och om du har en giltig manifest-fil till ditt program. Mao så måste du sätta XP-Stil på ditt program.

TextBalloon-kontrollen
-ShowBalloon: Visar en ballong för textrutan med avgett hWnd.
ex. Call TextBalloon.ShowBalloon(Text1.hWnd, _
"ditt ballongmeddelande", "din ballongtitel", bsIconCritical)

\-ShowComboBoxBalloon: Visar en ballong för comboboxen 
med avgett hWnd. Se ShowBalloon för exempel.

Alla Events är rätt så självförklarande. ;)

Ja, OCX:en funkade hur bra som helst. Däremot lyckades jag aldrig själv få upp nån ballong på 2000 när jag kombinerade koden i dina två länkar. Alltså är jag fortfarande nyfiken. So if you feel like going open source ..?

Visst visst. Funderar faktiskt på att bli Open Source-snubbe.. :e Bara du ger mej din version om du ändrar så. Lite rörig kod men eftersom att det bara var menat att jag skulle läsa egentligen så har jag inte brytt mej om att städa upp.

r/ Gäller alla andra som laddar ner också. ;) Fast ni behöver inte dela med er om ni inte känner för det men jag skulle bli tacksam. :)

Tack. Nu lyckades jag betydligt bättre. Det var funktionen hos dwInfoFlags som jag lyckats missförstå lite. Snygg kod i övrigt, förresten.

Tack! Är noga med utseendet på koden så man kan förstå den. :e Men det var inte det jag syftade på med rörig kod. T.ex. så har jag vissa API i modulen och vissa i kontrollen men det var bara för att jag vill ha så några public som möjligt p.g.a. att public drar mer minne än private har jag hört fast det var inte huvudsaken till att jag gjorde så. Först hade jag alla API i kontrollerna men sen när jag upptäckte att jag behövde några stycken i båda kontrollerna så gjorde jag modulen och flyttade bara dom som behövdes. :)

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)