webForumDet fria alternativet

Några tips för bättre språkanvändning

Språkur Språk & Litteratur

23 svar · 805 visningar · startad av Pace

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg
Frågan#1
  1. Använd aldrig allitterationer.
  2. Använd aldrig utländska låneord när det finns en advekat inhemsk terminologi disponibel. Låneord är inte à propos.
  3. Anmärkningar inom parentes är onödiga (även om de är relevanta).
  4. Man ska aldrig generalisera.
  5. Uteslut citat. Som Ralph Waldo Emerson sade: "Jag hatar citat. Berätta för mig det du vet".
  6. Jämförelser är lika olämpliga att använda som klichéer.
  7. Var inte omständlig, använd aldrig fler ord än nödvändigt - det är överflödigt, och risken är att du bara tröttar ut läsarna och får dem att tappa koncentrationen och intresse så att ditt budskap riskerar att gå förlorat i en aldrig sinande ström av ord som kanske i och för sig låter bra och vederhäftiga, men som inte har så stor betydelse i sammanhanget och kanske inte heller tillför så mycket i sak till det du egentligen vill uttrycka.
  8. Var mer eller mindre exakt i formuleringarna.
  9. Ettordsmeningar? Undvikes!
  10. Analogier i skrivandet är som fjädrar på en orm.
  11. Passivformer bör undvikas.
  12. Vem behöver retoriska frågor?
  13. Överdrifter är miljoner gånger värre än understatements. Lagom är bäst, heter det, men se upp så att du inte blir alltför måtfull.
  14. kom ihåg att alltid börja alla meningar med stor bokstav och avsluta med punkt
  15. Och börja aldrig en mening med konjunktion.
  16. Om du läser igenom det du skrivit kan du vid omläsningen hitta en del upprepningar som kan undvikas genom omläsning och redigering.
  17. Överdriv inte användandet av utropstecken!!!
  18. Placera syftningar så nära som möjligt, särskilt i långa meningar med bisatser på tio eller eller kanske ännu fler, sitt huvudord.
  19. Försök få tummen ur vagnen och sluta använda blandade metaforer.
  20. Stor vikt ska alltid tas till ett korrekt val av ord och formuleringar.
  21. Undvik trendiga ord och uttryck även om de låter häftiga.
  22. Undvik förkortningar osv.
  23. Uttryck inte uppmaningar i negativ form.
  24. Glöm inte att aldrig använda dubbla negationer.
  25. Sist men inte minst - sky klichéer som pesten; de är bara gammal skåpmat som passar bäst att förpassas till historiens skräphög.
Medlem sedan dec. 19997 740 inlägg

. :e

Medlem sedan mars 20021 889 inlägg

Måste säga att jag ogillar de flesta av förslagen.
Varför ruta in det svenska språket när det i stället kan vara så fritt?

:)

trexter, du missuppfattar nog. Läs en gång till. ;)

Hmm.. jo, ok...
Men om nu detta ska vara humor så måste jag säga att det var det tråkigaste jag någonsin sett o läst.

Är man inte så insatt i svenska språket så är det såklart tråkigt, men de vana skribenterna ser nog en hel del roligheter i texten, det gjorde i alla fall jag. :e

Jag förstod 100% av texten men fortfrande ingen rekation.
Aja, humorn är som smaken är som baken.

Medlem sedan dec. 2002536 inlägg

Haha, den där ska jag rama in! :e

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Även om jag har endel brister i svenska språket kunde jag faktiskt uppskatta detta :e

Medlem sedan feb. 20001 507 inlägg

frankof skrev:

Även om jag har endel brister i svenska språket kunde jag faktiskt uppskatta detta :e

Jo, låter som det kommer från mig. Det fanns en hel del poänger.

Medlem sedan dec. 20011 978 inlägg

Den är suverän tycker jag.
En gång i tiden hade jag den texten, dock något förkortad, som skrivbordsunderlägg.

Medlem sedan maj 20001 215 inlägg

Hehe, dubbelmoral. :e

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

LOL :e

Medlem sedan mars 20034 471 inlägg

. :e :h Vem har sagt att förmaningar alltid är tråkiga... ;)

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Re: Några tips för bättre språkanvändning

Pace skrev:

*gapskratt* :e

Medlem sedan mars 200315 inlägg

Re: Några tips för bättre språkanvändning

Pace skrev:

Och då får jag vara härligt humorlös och påpeka att detta faktiskt inte är en "äkta" allitteration, och att regelboksförfattaren därmed faktiskt följer sitt eget råd här. Jag citerar ur Alf Henriksons Verskonstens ABC:

Allmänt gäller att konsonanter skall vara identiska för att allitterera, vokaler däremot olika. En för alla, ung till åren, åka på isen, ädla ynglingars öden är alltså goda vokalallitterationer.

Medlem sedan feb. 20016 388 inlägg

Tack Pace! :e

Medlem sedan jan. 20023 554 inlägg

Pace,

Var har du funnit detta festliga mästerverk i språklära och finns det mera liknande i källan?

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Re: Re: Några tips för bättre språkanvändning

Droopy skrev:

Pace skrev:

Och då får jag vara härligt humorlös och påpeka att detta faktiskt inte är en "äkta" allitteration, och att regelboksförfattaren därmed faktiskt följer sitt eget råd här. Jag citerar ur Alf Henriksons Verskonstens ABC:

Allmänt gäller att konsonanter skall vara identiska för att allitterera, vokaler däremot olika. En för alla, ung till åren, åka på isen, ädla ynglingars öden är alltså goda vokalallitterationer.

Va? De där exemplen är ju inte allitterationer på nåt sätt enligt vad jag har lärt mig iaf - jag begriper inte hur de kan kallas det, hittar ingen röd tråd alls där... :q

Det är utdrag ur Dassboken, en bok som hänger på vår toalett här hemma. Trodde jag hade läst igenom det mesta (finns allt mellan komiska bilder till små sjuka historier) men idag så hittade jag detta stycket som jag fann passande för Språkforumet. :e

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.b746b907
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)