webForumDet fria alternativet

Nätverksproblem

Nätverk

17 svar · 956 visningar · startad av Jacob

Medlem sedan dec. 2000503 inlägg
Frågan#1

Jag har Bredbandsbolaget och försöker sätta upp en litet nätverk.

Alla datorerna som är anslutan till switch får ett dynamiskt ip från BBB. Efter som alla är direkt anslutna till Internet så måste alla han en brandväg och för tillfälet så kör jag med Nortons Internet Security på alla.

Alla datornerna i nätverket kör Windows XP och jag har kört nätverksguiden.

Problemet är att jag inte kommer åt de andra datorerna i nätverket.

VARFÖR!!!

Jag har testat stänga av alla brandväggar men det hjälper inte.

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

I ditt fall så skulle det vara enklare att skaffa en bredbandsbrendvägg (ex. d-link 604).

Då slipper du installera brandväggsfunktioner på datorerna, vilket innebär att ditt nätverk hemma trivs bättre.

Sedan är det minst 2 saker som skall vara uippfyllda.

1. Alla datorer bör (måste?) ligga i samma workgroup
  2. Någon av maskinerna måste dela ut någonting
Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Du kan även använda två nätverkskort i en av datorerna varav du kopplar en kort till BBB och det andra till din switch. Då delar du bara din anslutning på huvuddatorn med den inbyggda delningsfunktionen som finns i WinXP.

Medlem sedan maj 200246 inlägg

har du slagit av XPs egna brandmur?

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Det beror på att Bredbandsbolaget använder ProxyARP och spärrar NetBIOS för att förhindra fildelning mellan lägenheterna. Detta innebär också att det kan bli problem att få mer än 10 Mbit på det lokala nätverket.

Problemet kan lösas genom att sätta statiska inlägg i ARP-tabellen på varje dator. Annars får du göra så som tidigare föreslagits i tråden, alternativt sätta dubbla nätverkskort i samtliga maskiner och ha en intern och en publik ip-adress per dator. Det är ett väldigt jobbigt problem, fasta ip-adresser från Bredbandsbolaget skulle underlätta en hel del.

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Jag har Bredbandsbolaget och det fungerar hyfsat att mappa upp datorerna. Jag använder en hubb och Win 2K

Testa att stänga brandväggarna, dela ut lämpliga mappar och försök mappa upp. Om det inte funkar testa att pinga respektive dator dels på namn, dels på IP-adress. Det brukar fungera efter ett tag. testa att mappa upp på ip-adress istället för datornamn. Ändras din IP-adress så får du dock problem.

Problemet är bara att förbindelsen dör efter ett tag, och det är förstås väldigt störande. Det brukar gå att få liv i den igen, men det är ett mickel som kan ta sin tid.

Muskot, det som du skrev är intressant. Kan mitt problem med att behålla förbindelsen ha med det att göra? När jag kopplar ihop datorerna direkt med korsad kabel har jag aldrig detta problem. Kommer statiska inlägg i en ARP-tabell funka även med DHCP?

GunnarD: Jag har inte märkt någon skillnad alls på om datorerna ligger i samma workgroup eller inte. Det verkar inte spela någon roll.

Ditt problem beror alldeles säkert på just detta. Så här skriver supporten:

Det verkar inte som att det finns någon direkt lösning från vårat håll då vi måste få all trafik från portarna på våra switchar att routas genom våran router för att kunna spärra netbios mellan kunder, då är Proxy ARP det bästa alternativet. Nackdelen blir som bekant även att trafik lokalt på en port filtreras genom våra accesslistor som blockerar netbios. Problemet ligger delvis också i hur windows hanterar ARP request då det verkar som att den prioriterar våra anrop högre, antingen för att de kommer in senare istället för att ta det som svarar snabbast.

Jag kan tipsa om programmen UpdateARP och AddARP (har endast provat UpdateARP), som förenklar och automatiserar förfarandet.

Tack för svaret, muskot. Jag testar just nu updatearp. Kommer jag behöva köra programmet vid varje tillfälle då jag fått en ny ip-adress?

Edit: eller är det så att jag binder datornamn/netbiosnamn till MAC-adressen och jag därför bara behöver göra det en gång?
Det vore ju perfekt...

Updatearp fungerar. Förbindelsen håller bra. Jag testade att starta om datorn. IP-adressen jag fick var densamma, men nu fungerade inte uppmappningen. ARP-tabellen töms vid omstart, förmodar jag. Jag körde UpdateARP och då fungerade det direkt.
Nu undrar jag bara hur länge ARP-tabellen behåller de entires jag lagt till. Det lär ju inte vara för evigt även om jag låter alla burkar vara påslagna för jämnan.

Jag har lagt programmet i startup, fungerar bra för mig.

En variant verkar vara att helt enkelt lägga till IPX-protokollet, då detta inte är spärrat av BBB. Det funkar bäst för mig!

Medlem sedan mars 20037 inlägg

Att du inte kommer åt dom andra datorerna kan bero på att du inte kör en domän och då måste du stänga av simple file sharing för xp

Medlem sedan apr. 200349 inlägg

Lösning:

Köp en Router med inbyggd switch
(d-link, netgear osv..)

koppla routern till ditt BBB internetuttag, anslut sedan dina datorer till swtichportarna på routern

Se till att DHCP är aktiverat på routern, ställ in BBB gateway & DNS på routern
aktivera dhcp på dina klienter

vips så får du det att fungera

o.b.s
kör inget annat än IP protokollet

Lycka till

Medlem sedan apr. 200316 inlägg

clarkbones skrev:

En variant verkar vara att helt enkelt lägga till IPX-protokollet, då detta inte är spärrat av BBB. Det funkar bäst för mig!

Detta funkar även för mig. Lade till IPX och vips funkar fiiint.. :birp

Neph skrev:

Lösning:

Köp en Router med inbyggd switch
(d-link, netgear osv..)

koppla routern till ditt BBB internetuttag, anslut sedan dina datorer till swtichportarna på routern

Se till att DHCP är aktiverat på routern, ställ in BBB gateway & DNS på routern
aktivera dhcp på dina klienter

vips så får du det att fungera

o.b.s
kör inget annat än IP protokollet

Lycka till

Router är ju onödigt har vi kommit fram till. Varför ska vi inte köra annat än IP-protokollet?

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Router är ju onödigt har vi kommit fram till.

Kanske med det underlättar att ha en router med inbyggd brandvägg.

1. Man slipper installera, konfigurera och sköta en brandvägg på alla datorer
  2. Man kan köra vilket protokoll man vill bakom (inklusive IP)
  3. Man kan dela ut filer/skrivare utan lösenord om man vill, man kan släppa på säkerheten om man vill internt bakom brandväggen
  4. Kostar lika mycket om inte mindre än en vanligt switch

Varför ska vi inte köra annat än IP-protokollet?

Varför inte hålla sig till det standardprotokollet som dom flesta OS idag installerar som standard?

Vill man köra/prova/leka med AD så måste man använda IP vad hag vet.

Att köra dubbla nätverksstackar/protokoll tar onödiga resurser från maskinen.

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

GunnarD skrev:

Samt slöar ner nätet eftersom varje dator som har dubbla protokoll installerade kommer att skicka all information två gånger, en via IP och en via IPX.

GunnarD skrev:

Router är ju onödigt har vi kommit fram till.

Kanske med det underlättar att ha en router med inbyggd brandvägg.

1. Man slipper installera, konfigurera och sköta en brandvägg på alla datorer
  2. Man kan köra vilket protokoll man vill bakom (inklusive IP)
  3. Man kan dela ut filer/skrivare utan lösenord om man vill, man kan släppa på säkerheten om man vill internt bakom brandväggen
  4. Kostar lika mycket om inte mindre än en vanligt switch

Du har förstås en poäng i det du säger, men man slipper ju faktiskt pilla med routern om man kör switch. Det brukar ju vara många frågor om routerproblem. Men om det är många datorer så kan det säkert vara bra med router. Är det två eller tre så kanske det administrationsmässigt väger över till routerns nackdel.

Han hade redan en switch. Då spelar det inte nödvändigtvis någon roll om en router kostar lika mycket eller billigare än vad en switch är.

Varför inte hålla sig till det standardprotokollet som dom flesta OS idag installerar som standard?

Vill man köra/prova/leka med AD så måste man använda IP vad hag vet.

Möjligt att man måste använda IP för att köra AD, jag vet inte. Men han nämnde ju inget om att han körde AD. Få brukar väl göra det i ett hemmanätverk som det verkar röra sig om här.

Det tar säkert onödiga resurser, frågan är hur mycket. Jag ha inte märkt någon prestandaskillnad och ändå har jag ganska gamla burkar. Dessutom så sker ju en prestandaförlust i routern jämfört med en switch. Jag skall dock erkänna att jag inte vet hur stor den är.

Intressant diskussion hursomhelst

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)