Nu kommer en annorlunda fråga. Jag har byggt upp en site med ett antal undersidor. På varje undersida inkluderar jag nedstående kod. Varje sida har även ett nummer sparat i variabeln id.
allReadyCounted = False
If not len(session("counted")) <> 0 Then
'Ingen session fanns.
session("counted") = 0
else
arrCounted = split(session("counted"),", ")
For QWE = 0 to Ubound(arrCounted)
If cInt(arrCounted(QWE)) = cint(id) Then
'Redan räknad, ställ in variabel och avbryt loop
allReadyCounted = True
exit for
end if
Next
End if
'kontrollera om redan räknad.
If allReadyCounted Then
'redan räknad. Räkna endast som vanlig hit.
strSQL = "update t_raknare set hits = hits + 1 where id = "&id
else
session("counted") = session("counted")&", "&id
strSQL = "update t_raknare set hits = hits + 1, unika = unika + 1 where id = "&id
'Ej räknad tidigare. Räkna både som unik och hit.
end if
connect.open mySQL
connect.execute(strSQL)
connect.close
Denna kod har funkat fint tills nu. Siten där jag använder koden är långtifrån välbesökt. Men idag fick räknaren fnatt och bara rushade uppåt. Enligt loggfilerna så var det en besökare som "refreshade" index-sidan 154 gånger mellan 16:11:30 och 16:16:37. Det leder till tre frågor.
1). Vem/vad laddar om samma sida 154 gånger?
2). Varför räknas besökaren som så många olika besökare? funkar inte session-kontrollen?
3). Hur ska man göra för att förhindra att sådana här besökare räknas mer än 1 gång?
r/ De 154 sidorna är nog egentligen bara hälften så många. Vid närmare studering av loggfilen så är hälften av sidhämtningarna hämtningar av ramen, och hälften hämtningar av iframen. Men det är fortfarande alldeles för många för att ha åstadkommits av en enda besökare!
Nu har det hänt igen. Mellan 13:03:26 och 13:07:33 gjorde en besökare (annat ip, men samma isp) 151 läsningar av sidor. Det är väl antagligen någon form av mask eller liknande, men hur ska man göra för att räknaren inte ska räkna dessa besök?
Jag råkar ut för ett liknande problem med kod från denna tråd, ser att du Peer kanske också använder det scriptet, hur fungerar det för dig?
Själv fick jag runt ett par tusen mail sen tröttnade jag...
Jag råkar ut för ett liknande problem med kod från denna tråd, ser att du Peer kanske också använder det scriptet, hur fungerar det för dig?
Själv fick jag runt ett par tusen mail sen tröttnade jag...
Nu hänger jag inte riktigt med här? Fick du mail från ovanstående kod? Scriptet är helt nytt (egenkomponerat) och funkar fint frånsett de här besökarna som räknas som 70 unika besökare.
Det är väl kanske en spindel eller liknande som söker på din sida, men det är en vild gissning.
Frågan är ifall du kan göra något åt det alls.
Det vore surt om jag inte kan åtgärda det. Eftersom scriptet används på en liten site så ger 70 extra besökare per dag nästan en fördubbling av besökarantalet. Därmed visar räknaren riktigt rejält fel. :l
Inte för att jag riktigt förstår hur vi kom in på den tråden, men nej tyvärr! Jag hörde med mitt webbhotell men det gick tyvärr endast att ha .html-filer som 404-dokument. Därmed har jag inte fått ett enda felmeddelande ;)
Njao. det är väl jag som försöker åka lite snålskjutsa, det jag syftar på är att jag får ett tusental träffar per dygn på diverse adresser under min domän vilket resulterar i "träffar" precis som hos dig. Det jag också vill är att sålla bort sådana träffar som skapas av script av sökmotorer, virus o liknande.
Njao. det är väl jag som försöker åka lite snålskjutsa, det jag syftar på är att jag får ett tusental träffar per dygn på diverse adresser under min domän vilket resulterar i "träffar" precis som hos dig. Det jag också vill är att sålla bort sådana träffar som skapas av script av sökmotorer, virus o liknande.
Aha, då förstår jag. Det finns alltså ett gemensamt intresse för att undvika att sådana här träffar räknas. Problemet är bara att ingen vet hur. Lite surt.
Jag vet :D. Tar kanske lite mer prestanda men. Det går ju kolla
om eller vilken webbläsare besökaren använder sig av.
Och om det är någon av de kändaste. t.ex. Explorer, Netscape, Opera, Mozilla osv så blir det en räkning annars inte.
Njae, det funkar tyvärr inte i mitt fall. Besökaren som gjorde det här konstiga ser ut att använda IE6 samt winXP. Det gör det hela ännu mer förvirrande. :l
compatible;+MSIE+6.0;+Windows+NT+5.1
140 ms totalt · 2 externa anrop · v20260731065814-full.2ae45ccc