Vi ser det antagligen varje dag när vi sitter framför datorn och vistas på nätet.
Ni vet, folk (mestadels tonåringar) som vill kommunicera så fort som möjligt och använder förkortningar som lr, ngn, cs och liknande. Jag vet inte om det är användandet av sådana här förkortningar, skolundervisningen eller att folk har för bråttom som leder till försämringar i svenska språket. Folk stavar sämre och sämre.
En annan sak som jag så smått börjat irritera mig på är när personer börjar använda internetförkortningar som [lol] i talspråk.
Senast idag på tunnelbanan hörde jag ett samtal där en av killarna sa: "men lol".
Är jag ute och cyklar eller finns det andra som delar min upplevelse?
Vad tycker ni om användandet av sådana förkortningar?
Jag håller med dig. Man ska undivika den typen av förkortningar
av flera anledningar, t.ex. är det inte säkert att folk som inte
använder Internet så ofta förstår vad som menas
med "isf", "iom", "öht" osv.
Ännu värre är de engelska eftersom de är äänu mindre besläktade med svenskan, "ROFL", "LOL" osv.
a/s/l fick jag lära mig en gång - age/sex/length ;)
Jag kan hålla med tidigare skribenter om att det svenska språket, i och med chatt, inte blir så vårdat och då syftar jag även på särskrivningar. Jag syftar också på personer som skriver städer/land/personer med liten bokstav - ex. göran persson bor i sverige . Man glömmer också stor begynnelsebokstav i början av varje mening samt vissa skiljetecken såsom punkt, komma och semikolon.
Jag märker av det nästan varje dag eftersom jag arbetar på en skola (tack och lov inte enbart med elever, måste påpekas för man är ju ingen lärare... skulle aldrig falla mig in ens :OO ;) ).
De tar med sig chattspråket i vardagen och tillslut så ser de inte själva hur galet det är.
Inför en skrivuppgift för ett tag sedan så tog jag som ett litet intromoment att förklara för dem hur jag vill att de skall skrivas. Jag skrev upp "o", "å", "oxå", "d e" och så vidare på tavlar och sedan strök jag orden allt eftersom jag förklarat hur jag ville att de skulle skrivas. De fick dessutom skriva en förstakladd (oj jäklar vilka protester det blev i början) som de sedan fick gå igenom med mig. Där rättade vi fel men det jag märkte mest var att de där fula chattorden hade minskat drastiskt.
Men generellt så suger många ungdomars språk idag jämfört med för några år sedan. Undrar bara vad det beror på, om det är lärarna eller eleverna...
Tänk er att läsa en nyhetsartikel om 10-15 år.
"Å ja ba åkte till olykksplatsen lixom hallååå eller och där ba så hade de sjett en kråkk! Pålisen sa ba att de va många skadade kids azzå, o my god tänkte ja då ba. Zen åkte jag tebax till jåbbet å skrev den är täxten lixom."
Man skulle ju nästan kunna tro att de använder Lunarizern konstant. :e
Jag håller i mångt och mycket med om att folk inte kan skriva. Det heter "jag", inte "ja". Det heter "eller", inte "lr". Folk får skriva hur som helst när det handlar om chat, men chat är enda tillfället man får använda dessa språkbastarder.
Tyvärr skulle det inte förvåna mig om Svenska akademien accepterade dessa 'förkortningar', och lyfte in dem i SAOL.
Den som i skrift generellt använder chatspråk, faller direkt i mina ögon.
Jag är medveten om att mitt språk inte är fläckfritt, men jag försöker.
Varje gång jag hör "folk stavar och skriver sämre och sämre", så undrar jag om det verkligen är så, eller om det bara är fler som använder det skrivna språket nu än för 20 år sedan.
Att uttrycka sig i skrift är en nödvändighet nu och inte längre endast förunnat de mest bildade. :)
Tack och lov arbetar jag som lärare, dock inte i svenska, och det är det mest stimulerande arbete jag kan tänka mig. Men skolan har förändrats, man "ska" inte påpeka stavfel i andra sammanhäng än rättstavning, vilket i sig är sällsynt. Mina elever som får tillbaka sina matematikprov med rättade stav- och meningsbyggnadsfel (så långt som mina kunskaper sträcker sig) brukar grymta en del i början men det brukar lugna sig.
Egenkonstruerade förkortningar samt barnsliga ordförvanskningar som azzå, asså, oxå och liknande har på kort tid blivit vanliga.
För övrigt anser jag att senaste upplagan av SAOL ska hamna i bokbål. SAOB är inte klar ännu, men den ser hittills ut att även den bäst tjäna som bränsle §e
SAOL bestämmer inte över hur svenska språket ska se ut. SAOL tar in de ord som används ofta, nya ord som används av många, påhittade ord.
Jag hoppas verkligen inte utsträckningen av lr, o och alla såna här påhittade förkortningar ökar.
Jag använder själv ofta lol när jag pratar med kompisar, (de som vet vad det betyder) och det här blivit som ett eget ord, "ditt lol".
Särskrivningar däremot, usch och fy. Jag pratade med en kompis på icq.
Samtalet såg ut ungefär så här:
- När ska du ta bussen?
- Klockan 12.
- Ring bussen?
- Va, vaddå ringa bussen?
- Ja, ring bussen!
(Då förstod jag att han menade en buss som kallas ringbussen, eftersom den kör i en cirkel hela tiden)
Byt ut "Chatt-svenska, svenska språkets undergång?" mot "Chattsvenska, svenska språkets framtid!" så håller jag med ;)
Varför skulle det vara dåligt att man börjar (eller snarare, fortsätter) använda förkortningar som LOL eller ROFLMAO?
Kanske det är det i just det här fallet, även om man inte alltid är tillräckligt engagerad för att garva när man egentligen borde. Sedan finns det ju andra, kanske lite bättre exempel på förkortningar som kan lexikaliseras; typ RTFM! :D
Tyvärr skulle det inte förvåna mig om Svenska akademien accepterade dessa 'förkortningar', och lyfte in dem i SAOL.
Svenska Akademiens uppgift är inte att bestämma hur språket ska vara. Deras uppgift är att se hur vi utvecklar språket och sen ta in dem orden som vi använder. Många verkar tro att SA bestämmer hur språket ska vara, men det är som sagt fel.
Att språket har blivit sämre (?) har flera orsaker. En orsak är att det skrivs mycket mer idag än för 20 år sen tack vare Internet. I dag kan vem som helst som har tillgång till Internet skriva en text och lägga ut den.
Om man ser det hela i ett historik perspektiv har den äldre delen av befolkningen alltid tyck att den yngre haft ett ovårdat och dåligt språk. Det är det som kallas utveckling.
En sak jag har lagt märke till är att många har mellanrum innan punkt, komma, frågetecken och liknade. Detta tycker jag är vätte än särskrivningar. För det bevisar att man inte har varit tillräckligt vaken på svenska lektionerna.
Anledningen till att särskrivningarna debatteras mer idag än förr beror nog på att i en datorskriven text syns särskriningarna tydligare än i en handskriven text.
:bire
309 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e