webForumDet fria alternativet

Hjälp med val av digitalkamera

Fotograferingur Fotografering

16 svar · 723 visningar · startad av p0nGAn

p0nGAnMedlem sedan jan. 20037 inlägg

hejhej! ja skulle behöva lite hjälp med val av en digitalkamera, jag fyller år den 24:e januari å har bestämt mig för en kamera men jag vet inte vilken jag ska välja, i denna djungel av olika kameror. Jag kommer att använda den utomhus mkt för jag gillar vandra. Jag vill skriva ut vissa bilder, men ändå ha vissa i datan eftersom ja har en egen sida. minimum ska väll va 3 MP å 3 optisk zoom. Ett extra minneskort under tusenlappen skulle va bra, och själva kameran får väll va i prisklassen 4000-6000.. skulle gärna villja få lite tips på olika kameror....

Mr. N.Medlem sedan sep. 20025 507 inlägg

Kan inte göra annat än att rekommendera den kamera jag själv har:Olympus Camedia C-4000Z Jag är otroligt nöjd med den, du kan ju kolla runt på Cyberphoto lite, där finns många andra bra kameror, jag köpte min från Cyberphoto + 128 MB extra minneskort, 6600 kronor. Tog tre dagar innan jag hade kameran hemma.
Kameran är iofs inte så smidig att ha med sig om man vill ha den i fickan, men har man en väska (vilket jag inte har skaffat än) så är det inga problem. Den är ju ganska skrymmande, men ganska avancerad. Det mesta går att ställa in manuellt.

den verkar faktist helt OK... fast ja skulle då vilja ha en som passar i fickan, får den plats i en ficka? för kvaliten verkar helt godkänd. är den digitala zoomen bra? oftast bruakr den inte vara det. skulle du kunna berätta lite mer om den, om erfarenheter för allt brukar inte vara så sannt som står på internet Mr. N.

Jag valde den för att den hade 2 cm närgräns, man kan ta supermakrobilder med den. Om man har stora fickor så får man ner den. Men den bör bäras i väska. Du kan ju få se lite bilder:
Hibiskus, supermakro
En till
Favoritkaktus
Min bror Lofberg i öken
Nattbild, ganska lång slutartid (två sekunder tror jag)
En nattbild till, fyra sekunder

Nu är bilderna lite komprimerade (jpeg) men man kan ju ta tiff-bilder om man vill, sen kan man ju välja olika upplösning och kompressionsgrad på bilderna. Bilderna ovan är 1600x1200 standardkvalitet.
Digital zoom ska man aldrig använda, 3x optisk duger bra, den digitala zoomen kan man göra bättre i datorn.

DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inlägg

p0nGAn skrev:

skulle du kunna berätta lite mer om den, om erfarenheter för allt brukar inte vara så sannt som står på internet

På den punkten är Cyperphoto bra eftersom de skriver väldigt bra och trovärdiga omdömen om sina produkter, framförallt de kameror de säljer.

Själv köpte jag en Fuji Finepix 602 därifrån. 3mp (går att få 6mp men då i ett interpolerat läge), 6x optisk zoom och precis som Mr.N så anser jag att den digitala zoomen är kass eftersom man lika gärna kan beskära bilderna i efterhand.

Fotografier med min Fuji Finepix 602. På grund av utrymmesbeist på samtliga mina webbkonton så har jag plockat ner dem till 800x600.

Lycka till med kameraköpet!

Ja, Cyberphoto är mycket trovärdiga. Så får man choklad när man handlar där :e!
Snygga bilder Dryden, *N. känner sig mycket amatörmässig*, jag har ju bara haft kameran i en månad för tusan och har nästan inte fotograferat nånting tidigare ;).

Tackar det samma! Är inte mer än en glad amatör jag också så. Har haft kameran sedan september och fotar som en liten djävul. :e Supermakroläget på min kamera är också helbra och det är ju riktigt kul att fota makro.

Chokladbit fick jag också men ödets ironi spelade mig ett spratt: flickvännen tål inte jordnötter (det var en Snickers) så jag har inte käkat upp den - än. Kanske bäst att kolla bäst-före-datumet på den :OO :e

jag har hör ordet makro nämans ett antal gånger nu, men har inte en aning om vad det är... nån som kan förklara lite?

Drydens tre första bilder och mina hibiskusar är tagna i makro, alltså väldigt nära motivet. Bakgrunden skall vara ofokuserad, hur nära man kan gå bestäms av närgränsen på kameran.

nu har jag börjat fundera över en olympus c-4000z och minolta f100... nån som vet något om dessa??

ingen som vet något om dessa kameror.. börjar bli kris, fyller ju år 24:e.. vilken ska jag välja tycker ni, lägg gärna fram fördelar/nackdelar om dem

Jag har nog inget mer att säga därför att...
- min kamera är för dyr.
- har ingen direkt erfarenhet av några andra.

patrik2002Medlem sedan okt. 2001253 inlägg

vad innebär "interpolerat läge"??

muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg

patrik2002 skrev:

vad innebär "interpolerat läge"??

Så här är det väl ungefär i alla fall (rätta mig gärna om jag har fel): En kamera kan ha en optisk upplösning på t ex 1600x1200 (2 Mpix), men kan mjukvarumässigt klara av att höja upplösningen till motsvarande 3 Mpixel. Resultatet blir alltså inte på långa vägar det samma som en optisk upplösning på 3 Mpixel.

En del mindre nogräknade tillverkare anger den interpolerade upplösningen för att produkterna ska framstå som bättre än vad de egentligen är.

Precis som med digital zoom så kan du åstadkomma interpolering i exempelvis Photoshop.
På min Finepix som jag nämnde ovan, så ligger den optiska upplösningen på cirka 3,3mp medan jag med interpoleringen kan nå upp till 6mp. Men som sagt, kvaliteten på bilden blir ju lidande så det är ett läge som jag mycket sällan använder. Dessutom tar det en evighet för kameran att spara eländet.

OakmanMedlem sedan juli 2001628 inlägg

Nikon Coolpix 4300 verkar vara bra.. ta en titt på den.

RocketMedlem sedan feb. 2000372 inlägg

Nu blev det fel, jag skulle ju skapa en ny tråd.

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)