webForumDet fria alternativet

Imorn får det inte gå fel.

Småprat

45 svar · 3 691 visningar · startad av KoTTeN

Medlem sedan sep. 20011 722 inlägg
Frågan#1

Usch uppkörning för körkortet imorgon! Har inte känt någon nervositet alls innan, men nu banemig börjar det komma. Vill inte ens veta hur nervös jag kommer vara då jag startar motorn och kör iväg med en extremt petig person en halvmeter ifrån mig.

Ingen som kan dela med sig av några lugnande ord om hur bra det gick på uppkörningen?

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

Min bror kuggade 3ggr :e

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Har inte tagit det själv än..

Men lycka till, hoppas att det går bra :bire

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

Lycka till! (säg inte tack, då går det åt helvete har jag hört) §e

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Ta det lugnt. Ska du vända på en gata, fickparkera eller något liknande så ta bara och stanna till och tänk efter. Så gör man i den vardagliga trafiken.
Däremot ska du ju inte ligga och puttra i 30 på en 50 väg om det inte är motiverat. :)

Lycka till! :bire

Medlem sedan nov. 20018 492 inlägg

Perfekt tajmat med vädret! :e ;)

Lycka till! :bire

Medlem sedan apr. 20021 509 inlägg

Jag körde upp första gången i oktober för tre år sedan, kuggades, blev skitsur, påtvingades nya körlektioner av körskolan, struntade i dem och körde upp igen 28 december samma år. I snöblask och drivor med samma inspektör så lyckades jag den andra gången!

Jag säger bara...ta det lungt, gör ditt bästa, var uppmärksam och låtsas att det är en lektion eller övning istället för uppkörning. Nervositen minskas då och du ska övertyga dej själv att du kommer att klara det galant!

De kollar uppmärksamhet, hastighetshantering, vana vid att föra fram ett fordon och hantering av fordonet tillsammans med andra fordon och trafikanter, gående såväl som cyklande, på motorväg och vanlig väg, hantering av fordon vid backning och parkering.

Jag tror du klarar det om du är tillräckligt övad innan! Känner du dej lugn inför att annars sätta dej i bil så klarar du det här med!!

Lycka till!!! :)

Medlem sedan aug. 20011 946 inlägg

Jag körde upp i januari för snart 1 år sedan. Det var jättehalt ute och det är jag mycket glad över då kan man dra lite på hastigheten så att man hinner se alla skyltar och annat viktigt. Ta det lugnt och visa tydligt att du rör blicken i alla speglar innan du svänger osv. Lycka till, du klarar det galant.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Gör som jag: kör fel det första du gör! :e
Jag lyckades missa en jävligt stor skylt det stod "SUNDBYBERG" på (vid Solvalla) och dånade glatt förbi...

Haken var att inspektörn just sagt "Kör mot Sundbyberg" och strax därefter blev det 50, så jag hade häcken full med att sakta ner. Just precis där var avfarten... Jäkla inspektör att planera... ;)
Men jag redde upp situationen och frågade "Jaha, ska jag vända här framme då?" (vid infarten till stallområdet) men han tyckte att jag bara skulle fortsätta framåt.
Efteråt sade min bilskollärare (som satt i baksätet) att det var en jävla tur att jag sa så! Hade jag bara undrat vad jag skulle göra då hade jag säkert som amen i kyrkan fått vända och böka... Men genom att jag själv tog initiativet var det liksom lugnt. :)

Så jag klarade både teori och uppkörning på första försöket. :)
(så fick jag det sagt också :birp)

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Jag klarade också teori och uppkörning på första försöket! :birp

Medlem sedan mars 20023 561 inlägg

Lycka till!!!

Medlem sedan feb. 20003 257 inlägg

Klarade min första uppkörning i Juli förra året, och som skrivet, ta det lugnt, småprata med personen ifråga och var allmänt uppmärksam och snäll så går det säkert bra ;)

Medlem sedan aug. 20004 638 inlägg

Min uppkörningsinspektör försökte småprata med mig, men jag gav bara enstaviga svar för att inte tappa koncentrationen.. ;) Jag fick inte göra något särskilt svårt heller, Lite bostadsområde, landsväg med vänstersväng, parkera vid McDonalds, motorväg helt fri från bilar och sen tillbaka genom stan. Det tog bara 30 minuter.. ;)

Medlem sedan feb. 20012 412 inlägg

Jag klarade också på första försöket, både till bil, lastbil och buss. Nu ska jag snart skriva upp för taxileg. och då måste man ju kunna kartan ( kartan :stefan: ;) ), phuee.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

..och hur svårt kan det vara att köra upp i Mjölby? :OO ;)

Kom tillbaka när du kört upp i Sundbyberg - staden som byggts efter Vägverkets anvisningar för överjävliga uppkörningar! :x
Backa runt skymda hörn, stora gator där det lik förbannat är högerregel som gäller, smårondeller precis överallt, vad du vill...
Tur i alla fall att det var snö så det inte gjorde nåt att man genade i rondeller - eftersom andra redan kört upp spår där... :e

[r]
Jörgen: Karta? Pfff, en baggis! Jag kör efter karta varenda dag i jobbet... Kom igen bara! :p
Nå, kan du räkna upp tio tvärgator till Sveavägen och höfta till kostnaden för en resa mellan Idre och Sälen? :e

Medlem sedan feb. 20012 412 inlägg

:stefan: skrev:

Jörgen: Karta? Pfff, en baggis! Jag kör efter karta varenda dag i jobbet... Kom igen bara!

Fick du inte ha karta på uppkörningen? §e

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

När jag körde upp för bil första gången så körde jag mot enkelriktad :o. "Då kan du köra in här och parkera" sa provförättaren och jag svängde glatt in på utfarten :e.

Min ursäkt är att jag faktiskt inte kunde köra, jag var sämst på det och hade i princip bara övningskört med farsan fram och tillbaka till OBS Stormarknad på helgerna :).

Nu är ju det ett bra tag sedan iofs. Jag tog MC-kort i våras och det gick lite smidigare, det tog inalles 2.5 månad från första lektion till körkort.

Jag har dock alltid varit nervös som en heroinsmugglare i Thailändska tullen varje gång jag kört upp. Nu senast höll jag på att bromsa omkull mig på 90-bromsprovet med MC av ren nervositet :e. Beta blockerare eller sprit kan hjälpa. Fast det går ju iofs inte ihop med trafikkörning §e.

Lycka till. Tänk så här: "Imorgon kan jag ha körkort!! Fan, jag måste klara det!" så blir pressen lite mindre... Eller inte, muahahaha! §e §e

PS. Man måste ha minst två körkortsbehörigheter, annars är man larvig :e DS.

Medlem sedan apr. 20021 509 inlägg

sgtpepper skrev:

PS. Man måste ha minst två körkortsbehörigheter, annars är man larvig DS

Ha! Det har jag!

Ett i bilkörkort och ett i datakörkort!

:p

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Klarade teorin och uppkörningen på första försöket för lite drygt 4½ år sedan (8 juni 1998). Minns uppkörningen som igår då jag fick en ganska lätt sträcka och slapp allt vad enkelriktat och smågator heter. :e
Det jag minns bäst från trafikskolan var dock en gång när jag kom puttrandes i centrala Vänersborg och läraren sade åt mig att köra in på Shell-macken. Grejen var att det mittemot den macken låg en OkQ8-mack och givetvis körde jag in på den istället för Shell-macken. Nu var inte detta så farligt men värre blev det när läraren på nästa lektion än en gång bad mig köra in på Shell-macken. Gissa vart jag körde in? :OO :e

(jo, jag körde in på OkQ8 så klart) :)

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

jo, jag körde in på OkQ8 så klart

Du kunde ju hävdat att det var av politiska skäl, att du ogillade Shells åderlåtning av afrikanska oljekällor och skumraskaffärer :e.

273 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
133 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)