webForumDet fria alternativet

Split av cafeet

Om webForumur webForums funktioner

94 svar · 3 253 visningar · startad av Jörgen HP

Medlem sedan feb. 20012 412 inlägg
Frågan#1

Förslag
Att splitta café webforum så att det finns ett forum för "trams och flams", och ett för seriösa debatter som inte har ett givet forum där debatten hör hemma.

Bakgrund
Tidigare fanns ett problem i forumet "Förmedling av jobb och tjänster", vilket yttrade sig i att debatterna spårade ur till en ström av nedlåtande kommentarer. Dessa hade ofta med ersättning att göra. Problemet löstes för ett tag sedan genom att dela forumet på två forum; ett för betaltjänster och ett för ideella tjänster.

Jag tycker mig sedan flera år tillbaka se ett liknande problem i cafeet. Problemet består av att trams och seriösa inlägg krockar, likaså bidrar det till "syrliga kommentarer" och buttra miner mellan "tramsare och "seriösa debattörer". Eftersom det av naturliga orsaker inte finns forum som täcker in allt kommer det alltid att finnas (1) behov av att tramsa av sig, (2) ett forum där seriösa debatter som inte passar i andra forum kan diskuteras. Som det är nu i cafeet verkar det finnas en oskriven lag om att det är fullt legitimt att tramsa sönder ALLA sorts trådar bara de befinner sig i cafeet. Detta ser jag som ett stort problem som måste lösas.

Syfte
Syftet med två forum är att ge ytrymme till fler seriösa debatter, samt att minska antal forum totalt. Det är också att hjälpa till att dra gränsen mellan seriöst och trams.

Till vilken nytta?
Förutom de faktorer jag nämnt ovan tror jag förändringen leder till att fler blir intresserade av att diskutera mer än datorer. Det har trots allt tidigare förekommit en hel del missnöje som berör detta problem. Jag tror att gemenskapen i stort blir bättre och irritationen blir mindre. Inte minst tror jag att webforum blir ännu populärare iom att det vänder sig till en bredare målgrupp där fler kan känna sig delaktiga och välkomna.

Re: Split av cafeet

Oj, skulle redigera stavfel, men det bidde fel. :(

Medlem sedan aug. 20021 752 inlägg

Japp, håller med till 100% :)

/Viktor

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Har också tänkt på detta tidigare och måste säga att jag stöder förslaget!

Även om målet är färre antal forum, så höjer detta trivseln på forumet betydligt!

Medlem sedan dec. 2001873 inlägg

Toppenbra förslag Jörgen HP!

Jag är ju inte den mest akiva medlemmen är på WF, men just detta på grund av den anledningen att jag dagligen ser trams och oförtjänta elaka/snabba gliringar på frågor/ kommentar som inte kommer från experter utan oss som kanske inte vet bättre eller inte är så insatta, men menar väl.

:)

[R]Det där lät nästan lite för negativt va?! Men, det ligger nog lite sanningn i det...[/R]

Medlem sedan jan. 20013 406 inlägg

Usch, det vill inte jag ha

Addeladde skrev:

Usch, det vill inte jag ha

Jag är fullt införstådd med att alla inte vill ha det, men jag ser gärna att åsikterna i tråden motiveras, din kommentar ger i sin nuvarande form inget konstruktivt värde. ;)

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Jag gillar nog tyvärr inte idén, för det första så kommer det behövas yttligare minst två stycken moderatorer till ett nytt tungt forum som jag misstänker att det skulle bli. Jag tror att det finns andra saker vi kan göra för att få rätsida på detta. En del i det skulle vara att omforma regler en anning.

Medlem sedan apr. 20003 424 inlägg

Instämmer med Jörgen HP det låter som en kanona idé

Tengblad skrev:

Jag gillar nog tyvärr inte idén, för det första så kommer det behövas yttligare minst två stycken moderatorer till ett nytt tungt forum som jag misstänker att det skulle bli. Jag tror att det finns andra saker vi kan göra för att få rätsida på detta. En del i det skulle vara att omforma regler en anning.

Du vet lika väl som jag att regelfrågan är något som varit på tapeten under en lång tid, och att den inte är så lättlöst som det kan låta, detta av främst två saker:

1. Inget framsteg i regelfrågan har gjorts sedan i september, trots att särskild arbetsgrupp tillsatts i ämnet

2. Alla är inte eniga om hur regler/lagar bör utformas och tolkas, främst de upphovsrättsliga lagarna som finns

Jag tvivlar på att det blir tyngre att administrera denna nya utformning. Det är i princip samma mängd data som ska granskas, fast i två forum. Att forumet växer är ju något som sker hur vi än vänder på saken så länge wF är populärt.

Eftersom ändringen hade bra genomslag i "förmedling..." har jag svårt att se att situationen i cafeet skulle bli sämre än den är nu.

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Bättre att stänga cafet helt istället så försvinner allt trams helt om det är där skon klämmer. Själv har jag inget emot att det tramsas i en del trådar. Man kan ju, som sagt förut, välja vad man vill läsa och inte läsa.

Medlem sedan maj 20021 466 inlägg

Jag stöder förslaget men skulle hellre se att allt trams försvann från caféet.

SirPeter skrev:

Bättre att stänga cafet helt istället så försvinner allt trams helt om det är där skon klämmer. Själv har jag inget emot att det tramsas i en del trådar. Man kan ju, som sagt förut, välja vad man vill läsa och inte läsa.

Tramset i sig är inget problem, om det sker på rätt ställe. Problemet är att seriösa debatter tramsas sönder. Detta råkade jag ut för senast igår.

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Förutom det Tengblad nämde, så tycker jag att det börjar bli lite väl många underavdelningar.
Och s.k. seriösa frågor får väl iregel seriösa svar(min åsikt) :q
Du(Jörgen HP) tänkte väl på den senaste tråden du skapade i cafét? den var inte helt lätt att bedömma som seriös!
Du postade en länk ang. ett köpscenter som bränner och "gnäller" om att du är hungrig och inte kan handla mat.

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Jörgen HP skrev:

Eftersom ändringen hade bra genomslag i "förmedling..." har jag svårt att se att situationen i cafeet skulle bli sämre än den är nu.

Jag tycker personligen att förslaget är intressant och väl värt att testa. Däremot ser jag att det finns minst ett frågetecken att reda ut. Namn...

Jag ser gärna att webForum café kvarstår som det "tramsinnehållande" forumet. Vad ska i sådant fall ett andra forum ha för namn?

Rikard skrev:

Jörgen HP skrev:

Jag tycker personligen att förslaget är intressant och väl värt att testa. Däremot ser jag att det finns minst ett frågetecken att reda ut. Namn...

Jag ser gärna att webForum café kvarstår som det "tramsinnehållande" forumet. Vad ska i sådant fall ett andra forum ha för namn?

Ett passande namn och beskrivning ska jag fundera vidare på, återkommer med detta. :)

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Poängen, som jag ser det, är att om det inte skulle ge önskad effekt så går ju forumen att slå ihop igen. Det är betydligt enklare rent tekniskt än att splitta forum.

Sen är jag tacksam om samtliga debatanter i den här tråden kan hålla sig till sakfrågan och undvika eventuella unika exemplifieringar om så inte är nödvändigt för att påvisa brister eller styrkor i förslaget.

Vidare, för tydlighetens skull, jag avser inte att ensam fatta beslut om sånt här - det är ytterst sällan jag gör det. Förslaget kommer alltså att diskuteras med övriga staffmedlemmar då det finns administrativa och tekniska aspekter vi måste hantera. Det är även dessa tillsammans med mig som fattar beslutet.

Rikard skrev:

Vidare, för tydlighetens skull, jag avser inte att ensam fatta beslut om sånt här - det är ytterst sällan jag gör det. Förslaget kommer alltså att diskuteras med övriga staffmedlemmar då det finns administrativa och tekniska aspekter vi måste hantera. Det är även dessa tillsammans med mig som fattar beslutet.

Är det inte lika lämpligt att också ta hänsyn till övriga medlemmars syn på saken eftersom det i huvudsak är dessa som "drabbas" av problemet? Sedan säger min erfarenhet mig att de som förespråkar "fritt tramsande i cafeet" utgör uppskattningsvis uppåt 80% av staff.

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Jörgen HP skrev:

Är det inte lika lämpligt att också ta hänsyn till övriga medlemmars syn på saken eftersom det i huvudsak är dessa som "drabbas" av problemet? Sedan säger min erfarenhet mig att de som förespråkar "fritt tramsande i cafeet" utgör uppskattningsvis uppåt 80% av staff.

Det håller jag med om! :birp

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

frankof skrev:

Och s.k. seriösa frågor får väl iregel seriösa svar(min åsikt) :q

Enligt mig också.... :OO

269 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.b746b907
137 ms — hämta forumlista (db)
128 ms — hämta statistik (db)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)