webForumDet fria alternativet

Spara siten som .dll-fil

.NET

16 svar · 548 visningar · startad av kristoffer

Medlem sedan juni 20001 257 inlägg
Frågan#1

Om du använder visual studio.net och codebehind så kompilerar du din kod till sk assemblys, den kompilerade koden sparas allltså som en dll-fil.

Hm. En tanke som slog mig; om vi skall flytta hela siten till en annan server, behöver vi flytta samtliga filer då? Finns det några av filerna som kanske är inbakade i dll-filen? Möjligen dum fråga, men jag vill veta ändå.

Medlem sedan juni 20011 732 inlägg

Japp, du ska inte skicka upp alla filer, alla kodfiler kan du ta bort (alltså .cs/c# eller .vb/vb.net) samt dina resx-filer. :)

Medlem sedan juni 20011 732 inlägg

Tillägg, du behöver naturlöigtvis inte skicka upp dina projektfiler heller (csproj etc).

Det som skall skickas upp är alltså det som ligger i bin-katalogen samt xml-filer och bilder och dyl?

Medlem sedan dec. 19991 072 inlägg

Om du "buildar" ditt projekt och sedan väljer "Project" - "Copy Project" och klickar i "Bara nödvändiga filer" så får du bara med dig just dem du behöver och inte de övriga.

Medlem sedan maj 2001329 inlägg

Vill man ha så att man kan installera sitt projekt så kan man göra ett setup and deployment project. På så vis får man en fin liten fil som man kan installera ifrån. (kanske inte passade i detta fall, men kan va bra att ha i bakhuvet)

[Redigerat]
Kopplingen hit var alltså att man i ett sånt projekt kan välja villka sorts filer man vill ha med etc..
[/Redigerat]

Ah det är ju bara så coolt. .NET är verkligen genomtänkt. Tänk att det fortfarande finns de som inte gjort upptäckten. :)

Medlem sedan juni 2000278 inlägg

Tänker inte göra upptäckten heller!!!! ;)

Jaså? Varför inte?

Medlem sedan juni 2000278 inlägg

Jag är PHP fantast för jag tycker inte om microsoft!!

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

cefalk skrev:

Jag är PHP fantast för jag tycker inte om microsoft!!

Ah, vilket klockrent argument! :e

Jag kommer att tvinga in mig i detta forum, vänta ni bara! :)

Mvh,

Medlem sedan apr. 20012 266 inlägg

host, of topic :)

Om det är någon som vill diskutera .NET vs. PHP/Java/(osv.) går det bra att skapa en seriös tråd i om det i .NET forumet.

Vill man ha så att man kan installera sitt projekt så kan man göra ett setup and deployment project. På så vis får man en fin liten fil som man kan installera ifrån.

Hm. Hur gör jag för att skapa ett sådant med mitt befintliga projekt? Jag skapar ett Setup and Deployment Project och därefter templatet Web Setup Project.

Men sedan måste jag ju kunna lägga till mitt befintliga projekt. Hur?

Ok. Jag hittade hur man gör:ms-help://MS.VSCC/MS.MSDNVS/vsintro7/html/vbtskDeployingWebSolution.htm

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

kristoffer skrev:

Ah det är ju bara så coolt. .NET är verkligen genomtänkt. Tänk att det fortfarande finns de som inte gjort upptäckten. :)

Ja, oooh, tänka sig, man kan installera program med .Net!!! Tänka sig att ingen tänkt på det tidigare!!!! Och man behöver inte ens ha kvar kjellkådan när man kompilerat och kör programmet!!!!! ;)

Medlem sedan juni 20022 599 inlägg

Hmm .. Spango. Snart påstår du väl att det inte var Microsoft som uppfann byte-koden heller? Tänk på vad du säger! :o

Medlem sedan apr. 20012 266 inlägg

Tråden stängs pga att den har nått sitt syfte.

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)