Det där spelet är helt klart bättre än Civilization III (men jag har inte spelat expansionen ännu). Faktum är att jag i princip växte upp med Civilization I och Colonization och varje morgon utförde offerriter till Sid Meier. För Europa Universalis II får han dock maka på sig. :e
Skryt
Kolla in den här bilden, jag är cirka 50 år längre fram i tiden nu och har bland annat säkrat tre provinser i Sydamerika. Jag spelar som Zapotec, ett på 1400-talet av aztekerna trängt litet kungarike. Efter två stora krig lyckades jag dock driva tillbaka och annexera Aztekriket, och med det deras svinrika guldgruvor. (Guld ger dock hög inflation, den är uppe i 150 procent nu, vilket är mycket högt, högst i världen.) När detta var gjort förbättrade jag relationerna med det decentraliserade Mayariket i söder. Byggde en utpost, en liten stad, i öknen i norr och började samla väldiga arméer igen. Därefter gav jag mig ut på krigsstigen mot Navaho-indianerna, vars huvudstad låg i Utah (bilden: provinsen i väst som ligger längst norrut). De var en ganska enkel match. :) Nu följde ungefär 100 år av ständigt koloniserande av omgivningen. Hela öknen mellan Kalifornien och mellersta nordamerika (där det bor (1) fattiga och (2) aggressiva indianer, vilket förklarar varför jag inte koloniserat dem). Jag passade på att ringa in Yucatan-halvön, där Maya-indianerna höll till, med kolonier. Eftersom växte alla dessa kolonier upp till städer.
Därefter kom spanjorerna, och deras conquistador Cortéz med flera, och förklarade krig på mig och min allierade (Maya). Han hade med sig några tusen man och hästar. Tog en stund, men jag fick död på honom. Fick betala spanjorerna för fred. Detta fick jag göra i två krig mot dem framöver också. Det som var bra med detta var att spanjorerna inte fick något fotfäste, förutom en liten handelsstation i öknen i norr som jag glömde att bränna ner. Jag fick en "upptäcksresande" som upptäckte massor med indianstammar i norr, även fransmännen faktiskt. Jag ingick i en allians med Frankrike och Maya-riket, och har fortsatt min expansion sedan dess. Spanjorerna vågade inte kriga mot mig längre. :p När bilden togs hade jag precis, på fredlig och diplomatisk väg, lyckats annexera Mayariket. Jag är på god väg att göra detsamma med Creek-indianerna i träsken i södra Nordamerika. Ska bara ge dem lite mer gåvor. :)
Grymt bra spel! Nu är det dock Half-Life-modifikationen Natural Selection som gäller ett tag framöver...