Telia har nu stängt av port 25 för sina kunder, inkl mej. Nu funkar inte min mailserver längre och min adress som jag har använt mej av länge kan inte längre ta emot några mail. IDGs artikel
- Någon förändring av abonnemangen är det inte fråga om, snarare att vi tillämpar villkoren, påpekar Jan Sjöberg.
Menar han att dom inte ändrar villkoren, jag har då hört att det står så här i avtalet:
Kunden får inte ansluta datorresurser, såsom t ex en
server, till Telias nät i syfte att fritt eller mot betalning
erbjuda och/eller tillhandahålla varor, tjänster eller
information till utomstående.
Om jag då har en mailserver för enbart min egen del så är det alltså okej.
Hur är det, har telia ändrat villkoren eller inte?
Tycker hur som helst det är dåligt... :(
Ringde Telias support och fick prata med en tjej. Sa som det va och att jag tyckte dom hade ändrat avtalet då det står att man inte får ha server för utomstående men att jag har den för egen del. Hon skulle ta reda på information och höra av sej. Så ringer hon upp och jag får prata med samma tjej igen.
Nu hade hon fått veta att hon skulle säga att det står i avtalet att man inte får använda servers typ, ftp, spelserver osv om det skapar olägenheter, vilket det då hade gjort. Det hade ju spammats så mycket. Men det ska väl inte jag få straffas för? Isåfall får dom väl stänga porten för dom som spammar eller va det är. Jag har inte brutit avtalet men ändå så ändrar dom villkoren för mej?
Jag citerar det avtal som jag har skrivit under på:
Abonnenten får enbart använda Tjänsten för privat bruk. I den mån Abonnentens användning skulle orsaka tekniska olägenheter för Telia eller annan abonnent förbehåller sig Telia rätten att begränsa överförings-volymen, alternativt säga upp avtalet med omedel-bar verkan enligt punkt 9.3. Sådan olägenhet kan uppkomma vid t.ex. onormal användning genom egen spelserver, FTP-server, eller liknande i lägenheten samt omfattande down loading.
Abonnenten får inte ansluta datorresurser, såsom t.ex. en server, till Telias nät i syfta att fritt eller mot betalning erbjuda och/eller tillhandahålla varor, tjänster eller information till utomstående.
Jag kan inte tolka det på annat sätt än att jag alltså får ha en egen mailserver för eget bruk. Kundtjänsten kunde inte säga särskilt mycke då hon inte hade "tillräckligt under fötterna". Jag får väl ringa imorn och be att få prata med någon som vet mer. I mina ögon råder det inget tvivel om att dom har ändrat villkoren. Det rätta hade varit att säga upp avtalen med dom som hade brukat en mailserver "onormalt".
<paragrafrytteri>
Eftersom du sätter up en mailserver som andra kan utnyttja för att skicka mail till dig, så erbjuder ju du utomstående tjänsten att skicka mail till dig, vilket enligt avtalet inte är tillåtet.
</paragrafrytteri>
:) Inget allvarligt inlägg, utan bara ett litet bevis på att man kan "trixa" med avtalet beroende på vad man vill göra! :)
Det låter ju inge bra me tanke på alla som drabbas..
Nu har ju inte jag någon mailserver på en telia-lina, men jag tycker det låter som en mycket bra idé att minimera antalet spamservrar. Måtte andra ISPs följa efter.
Det finns ytterst lite som är så avskyvärt som spam.
njaee, helt enkelt såhär:
En jävla massa spam har skickats ifrån mailservrar eftersom hemma användare inte vet hur man configar servrar för "no mail-relay"....
Bland annat resulterade det i att AOL stängde av alla inkommande telia.se och telia.com mail.
Självklart gör telia fel i att stänga allt, man borde istlälet informera om hur man ser om man är öppen för abuse och om man sen är det kan det bli tal om att stänga av användaren efter varning. Ungefär samma förfarande som Nimba osv..
Tänkte väcka tråden till liv och berätta att det går att få port 25 öppnad om man skriver på ett avtal. Ring till Telia Support och prata med om så skickar dom hem avtalspapper.