webForumDet fria alternativet

internetbank

Privatekonomi

13 svar · 936 visningar · startad av Matti

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg
Frågan#1

Hej,

Vilken bank använder ni då ni betalar räkningar på nätet etc? Hur fungerar det, några nackdelar och vad kostar det?

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Föreningssparbanken använder jag sedan många år. Funkar bra. Kostar nog 200:-/år har jag för mig.

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Jag kör SEB, och det funkar bra. Dosa för inloggning, och en rätt hygglig sajt. Kostar dock pengar.

I ett år har jag också haft ett bankkonto parallellt på Skandiabanken. Kolla på Skandiabankens alltiett-konto. Jag är nog på väg att flytta alla mina bankaffärer till Skandiabanken. Billigt (gratis i det mesta), snabb mailsupport och trevlig internetbank.

Ju mer jag funderar på det undrar jag varför jag öht taget använder SEB. Hmm. Får lösa det.

Mvh,

Medlem sedan feb. 20016 388 inlägg

Jag använder Handelsbanken, och Internettjänsten är helt gratis. :)

Man får installera ett säkerhetsprogram på sin dator för att kunna använda tjänsten, så nackdelen är väl att det inte går att använda från vilken dator som helst, men det gör inte mig något.

Medlem sedan apr. 20012 427 inlägg

Jag har sett Handelsbankens, Nordeas och Postbankens internettjänster (bekanta använder dem) och måste säga att min egen på SEB spöar dem allihop. Inget krångel med engångskoder eller inloggningsmjukvara och dylikt, bara en liten smidig dosa. Väl inne kan du göra i princip allt du kan göra på bankkontoret och det är väldigt överskådligt och har alltid fungerat felfritt. Telefontjänsterna som ingår är också jättebra. Smidigt om man t.ex. vill kolla saldot när man är ute och shoppar på stan. ;)

Medlem sedan sep. 2001502 inlägg

Nordea. Fungerar utan problem. :)

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Nordea - kanonsmidigt med engångskoder som man kan ha i plånboken utan problem och slipper ha en klumpig dosa att tappa bort... ;)

Ska däremot flytta över till Skandiabanken så fort jag får tummen ur... :)

Medlem sedan jan. 20011 140 inlägg

Använder seb. Gratis eftersom jag är student.
Tycker att det fungerar mycket bra

Medlem sedan jan. 20013 406 inlägg

Använder Föreningspsarbanken privat och den webbsidan är helt underbar. I företaget används epostgiro vilket också fungerar bra förutom att det är ganska segt.

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Östgötabanken, en av provinsbankerna. Internettjänsterna är klockrena. Inloggning sker med hjälp av pinkod och/eller kodbox.

Östgötabanken hade nyligen en reklamaffisch med texten:

Östgötabanken skrev:

Om Sveriges näst bästa bank kallar sig sverigebäst, vad ska vi kalla oss då?

Östgötabanken d.v.s. provinsbankerna har haft Sveriges mest nöjda kunder i ett par år nu...

Medlem sedan mars 20015 287 inlägg

Skandiabanken!

Inget skrapande (Nordbanken), inga dosor (sebanken), bara ett certifikat nedladdat på datorn.

Smidigt, överskådligt, bra och hyfsat snabba överföringar. (Till andra banker, andras konton osv.)

Bra med "sparade" namn när man betalar räkningar.

Osså då gratis...

Jag har haft både Sebanken samt Nordbanken men tycker denna är bäst.

Medlem sedan sep. 20014 781 inlägg

Jag använder Föreningssparbanken.
Jag har precis skaffat det och ska se hur bra det är.
Jag vet inte vad det kostar, då jag är student. Men som SirPeter skrev så kan det kosta 200kr/år.

Medlem sedan maj 2001797 inlägg

Nordea, till någon form av studentpris. Gillar den förenklade inloggningen som inte kräver skrapkoder, då man bara vill ha en snabb översikt.

Annars har jag funderat lite på Coop-banken som ska starta i höst.. Låter lite intressant kanske?

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Ingen internetbank är väl dålig. Skandiabanken brukar koras som den bästa banken generellt.

270 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.767b4345
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)