Har precis fixat linux på min server och nu känns ju helt klart php närmare till hands. Jag behärskar asp rätt bra måste jag säga och det finns ju typ chili!asp för linux att installera, vet dock inte hur de funkar. Samtidigt vill jag gå över till php istället och lära mej det. Är något bekant med php, men inte mycket alls. Ska jag försöka lära mej php eller stanna med asp, nån som har något att säga om saken?
Hmmm...
Själv började jag fundera på hur länge Microsoft kommer att stödja och vidareutveckla ASP i sin nuvarande form... (ASP.NET är ju inte *riktigt* samma sak... - och även om det är många som hävdar att C# är riktigt trevligt så blir det ju ändå till att lära sig något nytt snart om man "tvingas" lämna ASP för att (dvs *OM* ;) ) det läggs ner... )
Och ChiliASP kostar pengar...
PHP är opensource, gratis, stabilt och funkar på det mesta (inklusive IIS ;) ) - vilket gör att det *antagligen* kommer att finnas kvar ett tag... - vilket fick mig att börja lära mig PHP.
Och jag kan inte säga att jag ångrat mig - tvärtom ;)
Har faktiskt börjat så sakteliga med php och det kommer bli php som jag skriptar i, i forstättningen.. så räkna med massa newbie-frågor i php-forumet snart ;)
Hur stort är egentligen steget mellan ASP -> PHP om du behärskar VBScript bra???
Det beror lite på...
Har du bytt miljö eller programmeringsspråk någon gång förr så är det mest en fråga om att lära sig syntax och funktionsbibliotek... det går antagligen rätt kvickt för de flesta (grunderna är desamma, man måste bara formulera sig annorlunda ;) )
Men har du aldrig kört annat än ASP, så blir tröskeln antagligen lite högre, även du kommer att känna igen mycket... (du kan tom köra DCOM-object, kopplingar mot MSSQL och ODBC med hjälp av moduler i PHP om du behöver vara bakåtkompatibel med någon MS-baserad applikation - har inte behövt rota med det än själv dock ;) )
JAreMANNEN skrev:
Vilka är de största skillnaderna?
Fler funktioner i miljön, färre externa objekt som måste laddas under runtime (jag tänker på grundfunktioner som mail, ftp osv som t.ex. är mer eller mindre inbyggda!).
Mer Unix-liknande i systemstödet - kan vara lite annorlunda i terminologin (för att inte tala om närmare de underliggande mekanismerna - t.ex. Get, Post, Formulär och Cookie-innehåll, även om PHP kan ställas in för att abstrahera bort en hel del detaljer automatiskt också ;) )
Som exempel på vad jag menar med "närmare det underliggande" kan nämnas att "Response.Redirect()" i ASP motsvaras av att man i PHP explicit skriver ut en viss "rå" HTTP-header med "header();" i stället...
Jag skulle helst ha börjat med PHP men jag kunde installera ASP mycket snabbare än PHP (det tog ett tag att läsa sig till det).. PHP kommer troligtvis att vara kvar längre än ASP och vad händer om Microsoft försvinner om 10 år? Då kommer deras produkter bli mer och mer "för gamla" medan du säkerligen fortfarande kan köra PHP på Linux, Solaris m.m.
ASP försvinner inom några år då det inte kommer att komma något ASP 4.0. Så det är ett avslutat kapitel. .NET och där i ASP.NET är vad Microsoft satsar helt och hållet på nu.
Gissningsvis - om nu inte Sun får för sig att släppa ChiliASP! (f'låt Sun ONE Active Server Pages ;) ) till public domain förståss...
Microsoft verkar som sagt lägga allt krut på ASP.NET just nu... Och börjar man dra paralleller till det somhänder med VB just nu - och dess nyligen i stort sett helt utkastade bakåtkompatibilitet, så är det nog inte något speciellt otroligt antagande ;)
Oroa dig inte för PHP. Ta ett rejält steg och börja ta fram seriösa web grejer.
Testa Zope från https://www.zope.org
Mycket bättre än PHP på otaligt många sätt. Inte för den fege dock.
Jag ställde exakt samma fråga till wFs php-guru SPiN förra veckan.
Han sa JSP, inte PHP. Jäkla bra motiveringar hade han också... kommer dock inte ihåg vad det var ;)
Själv ska jag börja med ASP. har gjort klart mitt första asp script. Ett kund informations script.
detta är min tråd o jag tar mej friheten att klaga! ;)
det heter asp-skript och kundinformationsskript! :e
Del Pero skrev:
Jag ställde exakt samma fråga till wFs php-guru SPiN förra veckan.
Han sa JSP, inte PHP. Jäkla bra motiveringar hade han också... kommer dock inte ihåg vad det var ;)