TheonMedlem sedan jan. 20023 554 inlägg
BireMedlem sedan dec. 199919 074 inläggRe: Du blir korkad av all narkotika
Theon skrev:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=531&a=58541&previousRenderType=1
Vågar knarkarstollarna bemöta denna artikel :q
Det vågar dom nog, men det ska bli sannerligen skoj att läsa vad dom har o säga! :e
BBeatboxMedlem sedan okt. 20013 217 inlägg Ni måste ju förstå att detta är ju bara fraricerade fakta som inte har någon anknitning till verkligheten. *Ironi*
Hur många sådana här bevis ska man behöva presentera innan dom ändrar åsikt ? Den här typen av artuklar räknas ju som "skräckpropaganda" och är därför inte tillförlitliga.
Undersökningar visar att drygt en fjärdedel har testat hasch eller marijuana en till fyra gånger, när de går i gymnasiets årskurs två. Av dessa fortsätter en av fem att använda cannabis, säger Thomas Lundqvist. Tre år senare har mer än 90 procent av dem slutat - troligen just på grund av att de märker att de håller på att förlora kontrollen över sina intellekt.
Jag var övertygad redan för massor av år sedan när pappa sa att det var farligt!
SimpaMedlem sedan aug. 20002 992 inläggÄhh vaddå dum i huvudet av Cannabis!?
Nu orkade jag iofs inte läsa en sån där lång text män ändå! ;) §e
(Skämt :) )
TTitanMedlem sedan maj 2001406 inlägg "Ni måste ju förstå att detta är ju bara fraricerade fakta som inte har någon anknitning till verkligheten. *Ironi*
Hur många sådana här bevis ska man behöva presentera innan dom ändrar åsikt ? Den här typen av artuklar räknas ju som "skräckpropaganda" och är därför inte tillförlitliga. "
-Tror inte att pundarna har nån anknytning till verkligeheten i vilket fall...
PPeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Pundarna lär nog ha en ganska klar verklighetsanknytning - till silen ;)
AaleborgMedlem sedan jan. 20013 341 inlägg Dom har inte vågat bemöta den än, men dom förstår väl inte vad som står där :e
BBeatboxMedlem sedan okt. 20013 217 inlägg Dom ska bara gräva fram en artikel från den enda källa dom känner till, dvs New Scientist.
RRobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg Kan väl gräva fram en artikel från samma författare (Thomas Lundqvist). :)
http://www.droginfo.com/jämförelse_alkohol__cannabis.htm
Frågan är ju om hash är farligare än alkohol och nikotin? Och om inte - varför skall alkohol och nikotin vara tillåtet men inte hash? Om vi tillåter alkohol men förbjuder hash, trots att alkohol är farligare än hash (om det nu är så) så handlar det ju om en lagstiftning byggd på kulturella aspekter, och inte på fakta.
Är ingen rabiat drogliberal. Men jag anser att man i.a.f. skall föra en sansad debatt utan propaganda. Ta fram de forskningsresultat som finns, och låt folk själva dra slutsatserna.
BBeatboxMedlem sedan okt. 20013 217 inlägg
Är ingen rabiat drogliberal. Men jag anser att man i.a.f. skall föra en sansad debatt utan propaganda. Ta fram de forskningsresultat som finns, och låt folk själva dra slutsatserna.
Jag tycker vi inte gör nått annat än just detta.... Är länken i första inlägget och bara "påhitt" eller ?
TheonMedlem sedan jan. 20023 554 inlägg"Cannabis påverkar många förmågor som är nödvändiga för individens psykologiska mognad"
"Haschrökare tänker sämre"
"Unga som använder cannabis regelbundet förlorar sin tonårstid, samtidigt som de psykologiskt står stilla i åldern, säger psykologen Thomas Lundqvist"
"De flesta som röker hasch slutar för att de upptäcker att de blir korkade"
Detta är några citat ur artikeln jag länkade till.
Lägg märke till frånvaron av hälsoaspekter :stud
Vad jag ville belysa är att den som brukar Cannabis blir korkad och socialt handikappad §e
Haschrökare tänker sämre §e
Jag har tidigare skrivit om den ångest som får haschrökare att gå i försvarsställning så snart riskerna blir belysta.
Tråden kommer antagligen att understryka detta fenomen §jr
EerkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg Robban
I amsterdam kan man köpa sexuella tjänster med kreditkort, det tycker nog de flesta inte att vi ska kunna i sverige. Det kommer hjälpa svenska folket jättemycket att legalisera ännu en drog, verkligen. Räcker det inte med den skit som vi redan har som är laglig?
RRobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg
Är länken i första inlägget och bara "påhitt" eller ?
Nä. Har jag inte påstått heller. Men i andra trådar som handlat om ämnet har siffror kastats fram och tillbaka, utan att källor redovisats. Hoppas vi får en tråd utan detta.
Mitt bemötande av ursprungsartikeln: Det är ingen som påstor att hash och canabis inte har några negativa sidor. Alla droger har negativa sidor. Men frågan är - vad är skadligast? Och varför skall vissa saker vara tillåtna och inte andra? Är det ok att bygga lagstiftningen på kulturella aspekter, i detta vårt mångkulturella samhälle (för de flesta av oss är ju alkohol "rätt" kulturellt sett, mendan hash kan vara mer "rätt" i andra kulturer)?
I amsterdam kan man köpa sexuella tjänster med kreditkort ...
Jaha. Det var ju intressant? Men jag flörstår inte vad det har med debatten att göra? :)
SimpaMedlem sedan aug. 20002 992 inläggRobban har en hel del bra att säga ! :)
MmrblondeMedlem sedan aug. 20012 349 inlägg Visst, det kan vara så att alkohol är skadligare än cannabis. Vad spelar det för roll, det är skadligt.
Alkohol är skadligt, då måste vi tillåta alla skadliga saker, annars är det orättvist?!! Vad är det för resonemang. Är det inte bättre att vi tillåter så få skadliga saker som möjligt.
Med samma resonemang så kan man ju tycka att vi måste tillåta DDT igen, det finns ju andra jättefarliga gifter som är tillåtna.
Gamla veteran bilar utan bälte... varför måste nya bilar ha bälte? osv osv...
För mig verkar det helt vanvettigt att man skall anpassa sig till någon slags lägsta/värsta nivå.
Jag kan förstå att man vill använda cannabis för man mår bra av det, men folkhälsan mår inte bra av det, ingen mår bra av det i långa loppet. Det finns jättebra saker man kan åstadkomma med miljögifter, större skördar, mer mat, ingen som svälter. Kortsiktigt tänkande kallar jag det. I det långa loppet så blir konsekvenserna större.
Btw, har själv provat både hasch och majja och jag kom fram till att det inte var något för mig. Skoj för stunden, men inte i längden.
TheonMedlem sedan jan. 20023 554 inläggSkärpning ;)
Ursprungsartikeln betonar inte de legala aspekterna och inte heller hälsoriskerna.
Du blir korkad av att knarka §e
Cannabis ger dig kroniskt hjärnsläpp §e
Haschrökare är korkade §e
Det är topic §jr
BBeatboxMedlem sedan okt. 20013 217 inlägg Jag har sagt det förut och säget det igen.
Låt livet bli en drog istället för att droga ned livet.
AaleborgMedlem sedan jan. 20013 341 inlägg En fråga till er som håller på med knark, vet eran familj om det, mamma, pappa, syskon mm? Misstänker att svaret är nej i dom flesta fall. Men om det nu är så ofarligt, då tycker jag att ni ska berätta det för dom :e
Jag har själv en bror som håller på med hash och har gjort det i några år. Artikeln stämmer skrämmande in på honom :(
RRobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg
Alkohol är skadligt, då måste vi tillåta alla skadliga saker, annars är det orättvist?!!
Orättvist och orättvist. Poängen är att i.s.f. så bygger lagstiftningen på kulturella aspekter, inte på rena fakta om vad som är mest skadligt. Vi tillåter alkohol för att det har en kulturell bakgrund i det här landet.
Skall man vara konsekvent så skall väl alkohol och tobak också förbjudas?
Jag säger inte att hash skall vara lagligt. Jag ifrågasätter bara varför alkohol och tobak skall ha en särställning i lagtexten.