webForumDet fria alternativet

LAN i radhusområde

Nätverk

12 svar · 380 visningar · startad av renholm

Medlem sedan apr. 20012 266 inlägg
Frågan#1

Hej!

Funderar på om det är möjligt och hur man på bästa sätt skulle kunna bygga ett LAN i ett radhusområde för att sedan kunna köpa internetaccess av något företag(telia,bbb,utfors). Det största problemet med LAN bland radhus måste vara kabeldragandet, någon som har något tips om hur man näst skulle dra kablar och vilken utrustning man behöver. Det är 7 längor med 37 hushåll totalt.

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

En sak som brukar begränsa är att TP kablar kan max vara ca: 100m per segment (hub/switch - hub/switch, hub/switch - dator).

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

811b eler annat Radio Lan Kolla vad som kommer Korten ligger ju nu under tusen.
Kabel och ingrepp dragning kostar ju också.

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

skulle också rekommendera trådlös utrustning. i värsta fall får man sätta upp nån repeater, men en tusenlapp per hus måste få ses som acceptabelt. stamnätet kan ju dock byggas med switchat 10/100.

Så man skulle kunna ha en switch per länga, då slipper man dra så långa TP kablar till varje hus. Vad behöver man sedan för utrustning för att kunna köpa internetaccess? routers osv...

Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

Kom ihåg.. en nätverks sladd kan vara MAX 100 meter annars tappar den all info.. som GunnarD säger.. du måste isåfall ha

(hub/switch - hub/switch, hub/switch - dator)

Skulle denna lösning funka? Se skiss. Varje länga har en switch där alla hushåll i längan är kopplade till, sedan är den switchen koppla till närmaste länga så att de bildar en kedja av serialkopplade switchar och därmed löser problemet med max 100m.

skiss.png

Det bör fungera, under förutsättning att det är switchar. Det kommer inte att fungera med hub'ar.

Kommer köra på switchar, har lärt mig att hubbar inte är någe vidare :)

Men hur blir prestandan med en sådan lösning? Köra 1000mbps mellan switcharna? Sedan vilket märke är bäst att sattsa på, kikar på Cisco eller 3com.

Tänk på att giabitswitchar är relativt dyra från ca: 25000st).

Behöver du verkilgen gigabit mellan husen, vad tänker du ha för koppling till Internet?

En tanke som slog mig när jag såg din ritning, man skulle kunna bygga nätet som en stjärna där alla switchar är kopplade till den switchen som din ISP är kopplad till (under förutsättning att du kan hålla dig under 100m, annars finns ju fiber men då går prislappen upp betydligt)

Tror inte Gigabitsswitchar kommer vara aktuellt i nuläget, var mest en tanke för framtiden, den internet uppkoppling som är tänk är minst 10mbit. Tror inte det går att bygga ett stjärn nätverk, eftersom jag inte kan dra kablarna fågelvägen och om jag inte kan det kommer kablarna till längorna längs ut bli över 100m.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Det finns relativt billiga repeters. Upp till 300 meter! som kan vara lösning i ditt fall.
Att köra mer än 100Mbits verkar vara för bra. Swicth gör ju att det finns stor kapacitet för ditt fall.

ok, men vad är bäst då?
Repeater eller seriekoppla switcharna enligt skissen.
Och vad behöver man för utrustning för att ansluta till internet (förutom line från en ISP)

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)