ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg En lite annorlunda fråga. Vet inte vilken tråd.
Jag grejar med ett program som emulerar en trummaskin, och även ser ut som en sådan.
Jag behöver en bra font som liknar tecknen i en LCD display. Jag har provat några olika, men dom funkar inte riktigt bra, vissa bokstäver och siffror flyter ibland ihop, och det ser inte "äkta" ut.
Tacksam för någon länk till en bra och gratis "display" font, gärna flera så jag kan prova olika...
Skickar med en bild på hur det är tänkt. Fast det är en annan font jag vill ha... (fonten jag använder i exemplet måste vara i exakt en storlek, annars flyter vissa element ihop)
/T
Marcus EMedlem sedan maj 20021 466 inlägg Har du provat Google? ;)
Det du vill ha kallas LCD font (eftersom det ofta används på små LCD-skärmar).
En sökning gav bl.a. detta:
http://www.spinwardstars.com/scrfonts/lcd.html
ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg Jo jag har testat ganska många. Men alla jag testat har haft den egenskapen att tecknen på vissa ställen flyter ihop.
Jag ska testa med den fonten på sidan du länkade till. Tack så länge...
/T
ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg Uuughh, jag ger snart upp. Alla typsnitt jag testat har den egenskapen att det kan "blöda" ihop på något ställe.
Lutar åt att jag får gå den hårda vägen, skapa egna tecken i bitmappar, och sedan köra ut dessa en efter en på displayen...
Marcus EMedlem sedan maj 20021 466 inlägg Istället för att göra alla möjliga kombinationer, är det nog bättre att endast göra tecknets beståndsdelar. Som strecket längst ned, längst upp, det i mitten o.s.v.
Ett annat alternativ är att använda rit-funktionerna i GDI för att rita ut det. Om du använder Windows d.v.s.
BrantisMedlem sedan dec. 20011 978 inlägg Jag har en LCD-font. Vill du testa den?
Det är möjligt den blöder ihop som alla andra, men det är ju värt ett försök.
LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg Hur ser våra svenska tecken ut i den?
Såg bra ut så här långt.
ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg Jag vill ha tecknen representerade i rutmönster, kolla bifogad bild. Det enklaste är att använda en font, och skriva ut texten i programmet, men vissa av fyrkanterna smälter ihop. Jag har testat ett tiotal olika fonter, och några är ganska bra, men inte helt perfekt. Det gör att jag antar att det kan finnas en font som visas precis som jag vill ha det, i rätt storlek. antagerligen är det bara att testa sig fram. Att skapa egna bitmapfonter tar både tid och komplicerar mitt program.
Brantis-> "din" font ser annars bra ut, med tanke på avståndet mellan segmenten.
ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg Hmm, glömde bilden, går visst inte att lägga till en bild i redigeringsläget...
BrantisMedlem sedan dec. 20011 978 inlägg Hrm, jag har sett en liknande font i en av mina gamla datorer.
Avvakta ett tag så ska jag leta.
Skall du visa text på en faktisk LCD-display eller på en datorskärm? Om det är en LCD-display, så har väl styrkretsen en teckengenerator med inbyggt typsnitt som du kan använda då eller har jag missuppfattat det hela?
BrantisMedlem sedan dec. 20011 978 inlägg Äh, det här var nog knappast det du letade efter...
ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg Brantis ->nej, inte riktigt. Åäö kommer inte att användas, det ska vara internationellt!
SgtPepper->Nej den ska visas i en Windowsapplikation. En trummaskin som ser ut som en riktig, därför vill jag ha en display så naturtroget som möjligt...
BeatboxMedlem sedan okt. 20013 217 inlägg Jag är ytterst intresserad av att se programmet. Du kan väl höra av dig om du skulle behöva testare. :)
ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg Den dagen det blir klart...
Detta är ett litet projekt som ligger i "skrivbordslådan" som jag plockar fram och grejar med när jag har lite tid över...
Hursomhelst så ska jag registrera ett passande domännamn inom kort...
BrantisMedlem sedan dec. 20011 978 inlägg
Toonster skrev:
Brantis ->nej, inte riktigt. Åäö kommer inte att användas, det ska vara internationellt!
Nåja, jag gjorde vad jag kunde i alla fall.
ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg Nu har jag äntligen hittat en font jag vill ha, och då har jag naturligtvis samma problem som tidigare (plus att : tecknet saknas)
Lutar åt att jag får skapa en bitmap eller icon för varje bokstav. Ingen som har något annat förslag?
Skickar med en skärmdump, där problemet med fonten syns tydligt, vid en viss storlek (tyvärr fel) så visas tecknen nästan perfekt. Men i den storlek jag vill ha, så grötar det ihop sig...