webForumDet fria alternativet

Dator som inte vill starta - hjälp!!

Datorhårdvara

22 svar · 1 029 visningar · startad av Stömne

Medlem sedan juni 200178 inlägg
Frågan#1

Hej!

Tänkte lägga in mitt lilla problem här för att se om någon har några idéer om vad som kan tänkas vara fel.

Min dator är ett hembygge som min far har satt ihop. Jag är inte så grymt kunnig på hårdvara, mina kunskaper sträcker sig till att ha installerat nätverkskortet själv. ;) Det är en AMD Duron 600, 128 Mb minne.

Datorn startades upp, visade processortyp och hängde sig sedan. Jag startade då om varpå skärmen förblev svart men den tjöt åt mig. En serie korta snabba tjut som näst intill hänger ihop. Ingen omstart funkade utan jag var tvungen att dra ur sladden. Så fort jag sätter i sladden försöker den starta och börjar tjuta (nätagregatet paj?). Pappa sa åt mig (han sitter nere i Stockholm) att ta fram manualen till moderkortet, öppna datorn och kika på dioderna för lite felsökning. Enligt moderkortet (som enligt manualen heter K7T Pro2 (MS-6330) ATX VA Mainboard) så är det minnet. Jag har idag bytt minnet och testat om det blev någon förändring vid start, det blev det inte. :(

Pappa tror att processorn kan vara trasig, jag hoppas desperat att det är något som jag själv kan klara att byta så att jag slipper skeppa ner den till Stockholm och krångla. Jag är inte helt oteknisk men lite feg. ;)

Någon som har några förslag? All hjälp mottages tacksamt!!

/Maria

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Jag tror snarare att det kan vara ditt grafikkort som inte sitter som det skall. Testa att ta ur det och sätta i det igen ordentligt. Det är ofta som AGP-kort av äldre modell liksom hakar ur i bakkant om man trycker för hårt när man sätta dit kontakten till skärmen och då kan det bli som du beskriver.

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Bytte minne? Satte du i nya då?

Jodå, nytt minne sitter i. :)

Ska testa det där med grafikkortet, fast det verkar sitta stadigt och bra och jag har inte pillat på sladden till skärmen.

Fortsatt tacksam för alla förslag.

Medlem sedan maj 20002 597 inlägg

om man byter nåt så betyder väl det att man sätter dit nya...

ska du gå hem å byta byxor brukar man inte direkt komma tillbaka i kallingarna ;)

Han kanske bytte plats eller så tänke jag på.....

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Sico>> Man kan byta till minnen som har suttit i en annan burk med, det behöver inte vara helt nya.

Ja grafikkortet sitter ordentligt nu, fast jag tror att det satt bra redan förut. Datorn är inte ens två år och moderkortet byttes för ganska precis ett år sedan så det har inte hunnit ryckas och dras i det sedan dess.

Några mer förslag? Snälla?

/Maria

Medlem sedan dec. 1999167 inlägg

Är inte så bra på det här för att kunna ge råd ;) men det jag har förstått är att det rör sig om ett hårdvarufel, testa att plocka bort så mycket hårdvara du kan innan du försöker att starta den igen (ljudkort, CD/DVD), modem, nätverkskortet etc).
Min syster hade samma typ av problem och då var det åska som knäckte modemkortet.

Det kan ju vara så illa att grafikkortet gett sig.....du har inget annat att testa med? Tycker dock att det låter lite märkligt att dioderna på moderkortet skulle visa fel.....har nämligen ett likadant moderkort. Du kollar inte på dom från fel håll?

Jag tror att jag läser från rätt håll. :) Från vänster till höger. Om jag då vänder på det och kollar manualen så är det tangentbordet som kollas. Ska för att täcka alla möjligheter testa att plugga in det externt på mammas laptop (som jag sitter med nu) och kolla om det funkar, för jag tror att den här har en sådan ingång *böjer mig och kollar*, jodå det har den om jag "offrar" min externa mus och kör med *ryser* touch pad.

Jag tror att datorgudarna hatar mig, förra året kraschade den också. Heldöd. Då hade moderkortet rasat och det byttes ut. Så det är inte mer än ett år gammalt det. Och jag har inte haft några trassligheter förut med den innan som jag kan lista som symptom.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Jag råkade själv ut för något problem. Det var inga ljudsignaler då, men i övrigt verkar det som om det påminnner lite om ditt. Ibland gick datorn att starta. Och så slocknade den. Sedan gick den inte alls att starta. Sen kunde det gå att starta den igen, men den kunde avbrytas i startprocessen. Jag misstänkte lite av varje och prövade med olika minnen, grafikkort, moderkort, och konstaterade att nu hade jag testat alla möjligheterna och ändå inte lyckats. Då tänkte jag på ett Creative DXR3 (mpeg2-kort) som jag hade. Jag kunde inte se varför det skulle ha något med saken att göra, men dels klarar datorerna av mpeg2 så bra att det kortet egentligen är onödigt, dels var det en oprövad möjlighet. Därför tog jag bort kortet. Sedan dess har datorn varit hur stabil som helst. Jag vet fortfarande inte varför just det kortet skulle påverka. Har du något konstigt kort, pröva att ta bort det, även om du inte ser hur det kortet skulle kunna spela någon roll.

Tja i det här fallet vill den ju inte starta alls, och den kommer aldrig så långt som till att kolla nätverkskortet som är i stort sett det enda extrakort jag har. Jag har inte ens ljudkort i den.

*sliter mitt hår*

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

När man har datorproblem:
1. Strippa ner datorn till bara det nödvändigaste sitter i (ta bort nätverkskort och CD spelare och andra onödiga komponenter). Du behöver inte fysiskt ta ur dom ut datorn men du kan dra ut strömmen och IDE kablarna. Du vill ha HD, grafikkort, minne och processor ikopplade i moderkortet.
2. Försök starta - hur många ljudsignaler ger den ifrån sig? (mer än ett är fel, felsök med hjälp av bios funktion på följande sida: http://www.pcguide.com/ts/x/sys/beep/index.htm ).
3. Nollställ BIOS med hjälp av bumper på moderkortet.
4. Prova igen.
5. Börja med att disconnecta HDn, prova igen. Byta ut minne. Prova igen. Byta CPU prova igen.
Funkar det fortfarande inte så kan det bara vara två saker - strömagget eller moderkortet.

Om man kollar mina "pip" på den sajten så har ju jag vad de kallar "Continuous Beeping: Memory or video problem" och intressant nog så läser ju jag moderkortet som att det skulle vara fel på minnet. Och jag bytte ju det.

Strömagregatet? Kan det yttra sig såhär? För den försöker ju starta i samma sekund som den pluggas in i väggen, sedan piper den till en gång och sedan piper den hela tiden.

Nåja. Det är väl bara att börja skruva idag igen, ut med nätverkskortet. *snart skallig*

nä d låter inte som strömagget :)
men man ska aldrig utesluta nåt även om det inte är troligt :)

Vad *tror* du att det är då? ;) Jag lovar inte hålla dig ansvarig om det inte är det, jag är bara nyfiken på vad din "gut feeling" säger dig.

minnet eller moderkortet.. :)

Aha, och minnet har jag redan bytt... :( Om det här är moderkortet så vet jag vilka som ska åka på "bassning". Moderkortet kraschade nämligen förra året i mars, bara fem månader gammalt. Den gången tvärdog den bara. Suck. Ska skicka ner datorn till pappa ändå. Vill ha ny dator nu tack! ;)

känns som nånting e grymt fel om du använder så många moderkort ;)
eller så har du bara väldigt mycket otur..

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)