japp. efter en lång dag var äventyret över.
idag skulle jag göra en stor omorganisation på min hårddisk vilket inkluderade radering av partitioner, förminskning/förstoring och en massa krångel.
verktyg som användes vid förödelsen var:
1. Partition Magic 7
2. Windows
3. Fdisk
4. En styck WinXP-skiva
resultatet är en hårddisk partionerad som jag ville ha den. fast detta lyckades jag inte uppnå utan offer.
den nya partitionen som skulle bli drygt 30GB innehöll redan 25GB. Efter att ha krånglat med PM7 under flera timmar och efter ca 40 omstarter av windows (både vanligt och i felsäkert läge) har jag förstört några kluster, reparerat dem igen, samt förlorat 9 av de 25GB befintlig data som skulle vara KVAR.
varför? (ni som inte varit med från början kan få en inblick här)
jo, de korrupterade mapparna med sitt innehåll försvann efter en scandisk, och kvar fanns bara vissa korrupterade filer. dessa filer var bl a zip-filer som inte går att öppna, exe-filer som inte är hela och därmed inte går att köra, samt filer som är 0 byte stora, när de egentligen ska vara större :OO
jag försökte med lost and found, och jag kände verkligen ironin över att jag skulle använda ett av PowerQuests program för att återskapa de filer som ett annat PowerQuestprogram förstört från min hårddisk. :(
sensmoralen som JAG iaf har lärt mig efter detta...
1. använd aldrig PartitionMagic när det finns data som kan gå förlorade.
2. använd FDISK när det är möjligt
3. TA BACKUP INNAN DU GÖR NÅGOT SÅDANT!!!
den senaste punkten svider mest, då lillebrorsan varnade mig för detta. han gillar inte PM sen tidigare, fast jag lyssnade inte på hans råd. Hur kul är det när han kan säga: "vad var det jag sa?"
nåväl. nu ska jag bränna ut det som finns kvar på hårddisken och sedan formatera den, för att slippa en massa korrupterat skit som är kvar...
gonatt på er! :(