webForumDet fria alternativet

F, F och S! mina filer är körda

10 svar · 508 visningar · startad av yaz

yazMedlem sedan maj 20021 028 inlägg

japp. efter en lång dag var äventyret över.

idag skulle jag göra en stor omorganisation på min hårddisk vilket inkluderade radering av partitioner, förminskning/förstoring och en massa krångel.

verktyg som användes vid förödelsen var:

1. Partition Magic 7
2. Windows
3. Fdisk
4. En styck WinXP-skiva

resultatet är en hårddisk partionerad som jag ville ha den. fast detta lyckades jag inte uppnå utan offer.

den nya partitionen som skulle bli drygt 30GB innehöll redan 25GB. Efter att ha krånglat med PM7 under flera timmar och efter ca 40 omstarter av windows (både vanligt och i felsäkert läge) har jag förstört några kluster, reparerat dem igen, samt förlorat 9 av de 25GB befintlig data som skulle vara KVAR.

varför? (ni som inte varit med från början kan få en inblick här)

jo, de korrupterade mapparna med sitt innehåll försvann efter en scandisk, och kvar fanns bara vissa korrupterade filer. dessa filer var bl a zip-filer som inte går att öppna, exe-filer som inte är hela och därmed inte går att köra, samt filer som är 0 byte stora, när de egentligen ska vara större :OO

jag försökte med lost and found, och jag kände verkligen ironin över att jag skulle använda ett av PowerQuests program för att återskapa de filer som ett annat PowerQuestprogram förstört från min hårddisk. :(

sensmoralen som JAG iaf har lärt mig efter detta...

1. använd aldrig PartitionMagic när det finns data som kan gå förlorade.
2. använd FDISK när det är möjligt
3. TA BACKUP INNAN DU GÖR NÅGOT SÅDANT!!!

den senaste punkten svider mest, då lillebrorsan varnade mig för detta. han gillar inte PM sen tidigare, fast jag lyssnade inte på hans råd. Hur kul är det när han kan säga: "vad var det jag sa?"

nåväl. nu ska jag bränna ut det som finns kvar på hårddisken och sedan formatera den, för att slippa en massa korrupterat skit som är kvar...

gonatt på er! :(

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Trist när det blir sådär men vi får hoppas att du inte blev av med för mycket viktigt på disken.
Jag använder själv aldrig Partition magic eftersom jag vet hur den kan göra i ungefär 20-25% av fallen men har man väl använt den till att dela en disk så har man ju inte mycket val tyvärr.
Jag delar heller inte gärna en disk utan vill ha hela diskar för att slippa strulande partitioner så länge det är möjligt. Man slipper så mycket onödigt strul då.

jo du har en poäng sirPeter. hela diskar besparar mycket möda. men å andra sidan vill jag ha möjligheten att formatera C:partitionen utan att förlora resten av datan.

men men. blir inget mer PM för mig efter det här. från och med nu kör jag det gamla hederliga och slöa sättet. backup, formatering och "fdiskning" ;)

nu säger jag gonatt på riktigt. dags att sova. ;)

joserMedlem sedan mars 20021 152 inlägg

Fördelen med flera partitioner är att filsystemen är avskilda. Mycket större chans att inte förlora allt vid krasch.

MS Scandisk borde stoppas upp nånstans långt upp i MS, bit för bit. :(

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Jag har aldrig haft problem med varken FDISK, Partition Magic eller formateringar överhuvudtaget. Gör man ett bra upplägg från början och tänker till lite när det gäller partitionerna så slipper man i regel problemen. ;)

Mina tumregler:
* C: skall vara ganska väl tilltagen, för när väl Windows börjar fylla systemdisken vill man gärna inte strula med utrymmet.
* C: innehåller ALDRIG något viktigt (mer än operativet givetvis :OO), förutom möjligtvis det på skrivbordet.
* D: (i mitt fall) innehåller ENBART program som installeras, exempelvis Photoshop, ICQ, Interdev, Office osv osv. Aldrig i livet att jag installerar ett program på C:, formaterar du C: då, förlorar man ju inställningar och config-filer som programmet skapar, inklusive plugins och tillägg.
* E: och andra partitioner innehåller all annan data. (Doh.. :OO ;))

Det fungerar bra för mig och jag rekommenderar följande upplägg om man har utrymme på disken att spendera för det. :)

joser skrev:

MS Scandisk borde stoppas upp nånstans långt upp i MS, bit för bit.

Jepp. Tillsammans med dem som uttalar programmets namn som ett svenskt mattillverkningsföretag.

BatboyMedlem sedan jan. 20001 006 inlägg

P E B C A C

slå upp i närmsta acronymordbok

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

För att underlätta batboys något avlägsna inlägg: ;)

http://www.pseudodictionary.com skrev:

pebcac - "Acronym for, Problem Exist Between Chair And Computer."

ex. Computer Technicians find that 90 percent of all computer problems are some form of PEBCAC.

joserMedlem sedan mars 20021 152 inlägg

Batboy > Pass the bone please.

batboy >> om det bara varit så (PEBCAC). då skulle jag åtminstone inte behöva skylla på PM...

men när programmet hänger sig vid 42% i felsäkert läge (och vid ca 10 andra tillfällen), utan program som körs i bakgrunden och när samma program är känt för att fungera ömsom dåligt ömsom bra, känns det snarare som att akronymen

P E I F P S (Problem Exists In Fakin' Partition Software)

skulle passa mer.

självklart har jag kommit på denna själv och ni som vill kan ändra stavningen på det fjärde ordet för ytterligare förståelse.

btw, mellan "chair" och min dator finns ett tangentbord, lite lösskivor, ett halvtomt ballerinakexpaket och några pennor...samt lite damm.. ;)

medialabsMedlem sedan mars 20023 686 inlägg

Jag tar backup minst 2 gånger i månaden på en cd rw skiva

det gör du mycket bra i! fortsätt med det, du kommer vinna på det i längden..

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.c2d75422
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)