webForumDet fria alternativet

ISPn som Gud glömde

Webbhotell & domäner

30 svar · 1 197 visningar · startad av casca

Medlem sedan feb. 20005 891 inlägg
Frågan#1

Fick nytt avtal från ÖrnSAT idag, min nuvarande ISP. Av någon anledning har de skrivit nytt avtal, och tvingar nu på oss kunder det, och det är svårt att gå någon annanstans - de har nämligen monopol på nätet häromkring, det finns inga andra operatörer. :(

I det förnyade avtalet har de:

- Ökat månadskostnaden till 300 SEK. (20%-ig ökning.)
- Infört en mängdbegränsning, max 5 GB in OCH ut varje månad. :x
- Infört en extra kostnad för varje extra dator, och därav, extra IP-nummer, nämligen 150 SEK per månad.
- Förbjudit alla aktiviteter såsom att köra egen web-/ftp-server.

Dessutom misstänker jag att man åker på att betala en ny "anslutningsavgift" á 500 SEK. :( Så jävla upprörande. Får de verkligen göra såhär?

Medlem sedan juli 20001 628 inlägg

skall fan bajsa på deras brevlåda
muppar som har noll koll som sätter dessa begränsningar. jag gör av med 5 gig in/ut på högst en vecka MINST...fyfan PROTEST!

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Vad står i ditt nuvarande avtal?
Det brukar stå en paragraf om avtalsförändring mm.

Medlem sedan jan. 2001271 inlägg

(ironi) Så härligt med stadsnät som är fyllda med operatörer att välja mellan (/ironi) §jr

Har haft tjänsten i ungefär två år nu (om jag inte minns helt fel), och vid den tiden vi tecknade avtalet, så handahölls tjänsten av ett företag som heter EnterNet, och nyligen, när ÖrnSAT tog över driften, så antar jag att det inte innebar några ändringar för oss kunder, när det gäller avtalet vi hade med EnterNet alltså?

Hursomhelst, så här står det i mitt gamla avtal:

3 Ändringar
EnterNet Sweden har rätt att utan föregående underrättelse till Kunden utföra ändringar i tjänsten som inte i väsentlig grad påverkar tjänstens innehåll. Större förändringar i tjänsten eller av villkoren i detta Avtal skall skriftligen meddelas Kund 90 dagar innan ändringen träder i kraft. Kund som inte önskar använda tjänsten på grund av ändringen äger rätt att senast vid ändringens ikraftträdande skriftligen säga upp Avtalet med 90 dagars uppsägningstid. Kund som vill göra tillägg eller förändringar av tjänsten skall skriftligen meddela EnterNet Sweden härom. Överenskommen ändring skall skriftligen dokumenteras av ett tillägg till detta Avtal. Avinstallationsavgifter och återbetalning av rabatt kan förekomma om Kunden har ingått i Avtal med minimitid enligt vad som framgår av relevant Bilaga.

Men, jag ser varken någon möjlighet att försöka ändra något egen hand, så jag söker just nu något bra alternativ - så vad jag egentligen vill göra nu är att säga upp det hela bara. Men eftersom det är ett nytt avtal, så är det väl bara att skita i att skriva under & skicka in om jag hittar ett alternativ? :q

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

*suck* kan inte mer än tycka synd om oss med ISP:er som inte har något vett överhuvudtaget...!!! Fram med svartalistan på ISP:er !!!

#1 visit.se
#2 ÖrnSAT
#x .....

Ni som har Bonet /telia o tycker dom e besvärliga... ni har ingen chans, dom e bra om man jämför med dessa....!! x(

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

3 Ändringar
EnterNet Sweden har rätt att utan föregående underrättelse till Kunden utföra ändringar i tjänsten som inte i väsentlig grad påverkar tjänstens innehåll. Större förändringar i tjänsten eller av villkoren i detta Avtal skall skriftligen meddelas Kund 90 dagar innan ändringen träder i kraft.

"EnterNet Sweden har rätt "
Nämner inget om andra bolag som tar över där kan du överklaga

Samt vad är det för hastighet kallar dom sig bredbandsoperatör o gör reklam om att man kan titta på filmer via sin anslutning så motsäger dom ju sigsjälva genom o inför en max gräns på data

Medlem sedan dec. 19995 874 inlägg

Härom dagen fick jag ett nytt lösenord på mitt w2k-konto hos xlate systems. Trots att jag inte varit kund där på över ett år :)

Iofs fungerar säkert inte kontot, jag har inte ens testat men de verkar ha gjort lite fel när de mailade ut till sina "kunder"

lol!

Medlem sedan maj 20021 141 inlägg

Infört en mängdbegränsning, max 5 GB in OCH ut varje månad.

Det är ju totalt oacceptabelt. Hur sjukt som helst.
Jag tankar ju hem 10 - 15 gb minst varje månad.

mayday skrev:

3 Ändringar
EnterNet Sweden har rätt att utan föregående underrättelse till Kunden utföra ändringar i tjänsten som inte i väsentlig grad påverkar tjänstens innehåll. Större förändringar i tjänsten eller av villkoren i detta Avtal skall skriftligen meddelas Kund 90 dagar innan ändringen träder i kraft.

"EnterNet Sweden har rätt "
Nämner inget om andra bolag som tar över där kan du överklaga

Samt vad är det för hastighet kallar dom sig bredbandsoperatör o gör reklam om att man kan titta på filmer via sin anslutning så motsäger dom ju sigsjälva genom o inför en max gräns på data

Kanske det... Men ändå, det handlar ju om ett helt nytt avtal, vad har jag att sätta emot då? :(

Medlem sedan mars 20021 152 inlägg

Du måste nog betala under tre månaders uppsägningstid i alla fall.

Ta upp en diskussion med dem om en ändring i det föreslagna avtalet eller tillägg att trafikbegränsningen måste läsas 5 gig upp och 5 gig ner så länge så kanske tiden för ändring flyttas till nya 90 dgr.

Medlem sedan mars 2002554 inlägg

...

Coper skrev:

Vad har du för hastighet på nätet?

Bara en fråga hur ska dom kunna kola om man har mer än 1 dator in kopålad på nätet? om man har en egen router/server så kan dom inte stoppa det väl eller?

Men priset 300 kr är inte mycket om dom tar bort dom andra punkterna....

Men om dom ska ha dom punkterna så border dom sänka priset till 50 - 100 KR per kvatal... :)

Jag har just nu 512kbps - vad jag har läst tidigare så kommer detta att reduceras till ca 300kbps per användare senare. Antar att de kollar vilka datorer som tar emot ett nytt IP via DHCP-servern?

Personligen tycker jag att det svinaktiga i detta nya avtal är hur de både inskränker ens "frihet" på Internet, iom mängdbegränsningen, och dessutom har mage att höja kostnaden! x(

...

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

Måste du verkligen använda flera IP-adresser då? Sätt upp en gateway som du kopplar upp dina andra datorer genom.

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Får de verkligen göra såhär?

De får göra som de vill. Våra ISP (NetAtOnce, håller till i Mellan- och Sydsverige) förbjuder all uppladdning från datorn. Ingen FTP/webserver eller någonting. Har ingen aning varför, men enligt deras argument är det för vårt eget bästa, p.g.a. säkerhetsskäl. Skitsnack, de som vill göra dessa grejer kan väl göra det och sen är det upp till dem om de får datorintrång eller inte.

Hata storebrorfasoner!

SPiN skrev:

Måste du verkligen använda flera IP-adresser då? Sätt upp en gateway som du kopplar upp dina andra datorer genom.

Nej, jag måste inte det. Det som stör mig mest är begränsningen.

Coper skrev:

kolla om du inte kan få någon annan ISP......

Kolla med telia eller någon annan......

Eller kanske BBB *Drömmer* :)

Jo, jag kollar med Telenordia, de har tydligen ett erbjudande framtill den sista juni. :)

https://selfcare.telenordia.se/adsl2/

Med BBB vet jag dock inte, men det låter inte så troligt. Fast man kan alltid försöka... :)

YEAAAAAAAAHHHHH. :e

Glädje, glädje!!!!! :e

Gjorde precis om kontrollen på Telenordias sidor (det funkade inte tidigare idag), och möttes av ett glatt besked efter några sekunder:

Grattis! Du kan beställa Telenordia ADSL Bredband

Gå vidare och gör din beställning.

:D :) :bire

kolla om du inte kan få Telia då också tror att du kan få det om du kan få telenordia...

285 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
154 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)