Microsoft Internet Explorer, som håller på att ta över hela webbläsarmarknaden har några intressanta nya funktion i och med introduktionen av Windows XP. Kanske är det så här de kommer tjäna pengar på gratis webbläsare?
The feature, which hasn't yet been made public, allows Microsoft's Internet Explorer Web browser -- included in Windows XP -- to turn any word on any Web site into a link to Microsoft's own Web sites and services, or to any other sites Microsoft favors.
In effect, Microsoft will be able, through the browser, to re-edit anybody's site, without the owner's knowledge or permission, in a way that tempts users to leave and go to a Microsoft-chosen site -- whether or not that site offers better information.
Innan jag läste detta, tänkte jag för det mesta att drömmen vore om IE hade 100% av marknaden - så enkelt det vore att designa sina webbsidor då.
De flesta webbutvecklare tänker nog i liknande banor. Men, när man tänker lite längre, så blir det just webbutvecklarna som förlorar på det, i alla fall om liknande funktioner bli verklighet. Microsoft är ett högst vinsdrivande företag, så naturligtvis måste de komma på sätt att tjäna pengar på sin webbläsare?
Kanske dags att webbutvecklare slutar pusha för att alla ska använda IE och istället börjar titta på andra alternativ för att jämna ut marknaden igen? Hellre lägga några extra timmar på att anpassa sin sida för flera webbläsare än ett scenario där Microsoft IE börjar gå in och ändra i dina sidor och driva din trafik från dom utan att du får ett öre för det!
Verkar som om funktionen kommer finnas i IE till XP, men då "avstängd" vid installationen, om du inte själv väljer att aktivera den. Bara att en sådan funktion finns, känns som ett steg i fel riktning... klart microsoft inte kör ut en sån här grej rakt av, men de kan ju smyga in det mer och mer.
har mycket svårt att tänka mig att detta skulle vara lagligt över huvud taget.
Varför skulle det vara olagligt? Användaren har ju själv valt att använda IE (nja..) och utvecklarna av IE (MS) får ju själv välja hur den ska rendera sidorna.
Det är förresten en en genialisk idé.
Microsofts plan á la Goto.
De kan leverera otroligt stora mängder s.k. "targeted traffic" till webbplatser.
Om ni gör en sökning på goto.com på "credit card" ser ni att American Express betalar Goto 15 kr för varje besökare.. Jag undrar hur mycket de skulle betala för att frasen "credit card" skulle bli en länk till deras webbplats i Internet Explorer?
Bra idé. De kan ta pengarna som all världens webbsidor tjänar idag, utan att det kostar dem ett öre. Problemet är att de pengarna borde ha tillhört webbsidorna och täckt deras utgifter mm..! + att du förlorar besökare.
Om webbsidan fick ersättning från Microsoft vore det ju rätt okej dock :) Kunde bli det nya annonssättet som tar över efter de ineffektiva banner-annonserna.
Microsofts Smart Tags till Office XP funkar på ett liknande sätt. Dagens Industri har redan implementerat detta på sin sajt. Funktionen går ju som sagt att stänga av för den som vill.....
Det kommer inte att gå igenom, det finns inte en chans. Jag litar på att det samlade samhället utvecklare och även andra personer som tröttnar på understrykningar på varannat ord, kommer att ställa till ett j-a liv. Dessutom är det ett rakt brott mot en av upphorättslagarna att göra så, eftersom det som författaren skrev ursprungligen, inte är det som visas på sidan i slutändan. Och detta är ett brott mot dessa lagar, om inte jag är helt ute o seglar.
Men som sagt.. time and society will tell the end of this twisted story. :e
Jag har fått nåt jäkla reklamjippo på min dator! En massa ord är markerade med ett orange streck under. Överallt. Vart kommer det ifrån? Hur har det kommit in i min dator? Hur får jag bort det? Jaghar laddat ner lite program sista veckan, så det är väl nåt sånt...
Det är alltså länkar det handlar om, till en massa utländska försäljningssidor. Den kan markera vilka ord som helst och relatera till något, typ "computer" "sedan" "shopping" etc.