webForumDet fria alternativet

Varför rs = nothing

ASPur ASP

5 svar · 253 visningar · startad av voigtann1

voigtann1Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

Vad är bäst?
RS = nothing
eller RS.close???

Vad är det för skillnad?
blir sidan snabbare om man stänger alla RS på det sättet eller?

tohaMedlem sedan dec. 1999707 inlägg

Close()-metoden till Recordset-objektet stänger anslutningen till databasen. Om du sätter en objektvariabel till Nothing så "frigör" du det minnet som togs upp av objektet. I IIS5+ så görs det automatiskt men det är aldrig fel att sätta objekt till Nothing efter användandet.

voigtann1Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

men vilken ska jag använda då? kan man göra sidorna snabbare om man gör något av dessa?

lazatMedlem sedan mars 2001308 inlägg

Alltså du ska använda båda för att garanterat vara kompatibel
med servern du arbetar imot.

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Och som diskuterats precis i dagarna om denna fråga; om du sätter connection-objectet till nothing så körs metoden .close automatiskt på recordset:et, vilket innebär att det räcker att köra:

set connection = nothing
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Jag forskade vidare lite i det där, men det nämns inte (vad jag hittar iallafall) på http://msdn.microsoft.com vad som händer när objektet sätts till nothing.

Däremot hittade jag detta:

Closing a Connection object while there are open Recordset objects on the connection rolls back any pending changes in all of the Recordset objects. Explicitly closing a Connection object (calling the Close method) while a transaction is in progress generates an error. If a Connection object falls out of scope while a transaction is in progress, ADO automatically rolls back the transaction.

http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/ado270/htm/mdmthclose.asp

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)