webForumDet fria alternativet

kemi, molekyler och sånt

Vetenskap

13 svar · 486 visningar · startad av Matti

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg
Frågan#1

En fråga om kemi:

Om jag t.ex. ska skriva en formel för reaktionen mellan klor och kalium måste ska jag ju börja så här:

K + Cl2 (nedsänkt tvåa) --> ...

Kan jag via det periodiska systemet se att klor bildar molekyler eller är det något jag måste lära mig utantill? Det går ju åt helvete om man glömmer tvåan i en formel. ;-)

(Prov imorgon)

Medlem sedan feb. 20016 388 inlägg

Oj, det var länge sedan man gjorde sådant här. Om jag minns rätt kollar du atomnumret och räknar ut hur många "lediga" platser det finns i det yttre elektronskalet eller om det är så att den har får få och istället vill göra sig av med några. Atomerna strävar ju efter att ha det yttre elektronskalet fullt och vill därför bilda molekyler med andra atomer som kan hjälpa till med det.

Hmm... någon annan kan nog beskriva det bättre. ;)

Medlem sedan feb. 20003 785 inlägg

Jag kan verifera att man kan med hjälp av periodiska systemet luska ur det, men hur vet jag inte ;)

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

<ot>
Glöm det :e
</ot>

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

Alla ämnen (nästan alla ivarjefall) som förekommer som gaser i naturlig form. Förekommer i molekyler. Du kan aldrig få bara H du får H2....likadant med Br2, O2, He2, N2 mm

Detta är vad jag har för mig....kan mycket väl vara helt åt skogen!

Okej. Tack. De fyra "första" halogenerna (fluor, klor, brom, jod, troligen även At men det lär inte komma på provet) + O + N + H bildar molekyler? Det kan jag komma ihåg. Finns det fler grundämnen som gör det? (atomnummer < 20)

He2

Hur kan ädelgaserna bilda molekyler? Deras yttersta skal är väl redan fullt?

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Hur kan ädelgaserna bilda molekyler? Deras yttersta skal är väl redan fullt?

Såvitt jag minns kan de inte heller det. Av just det skäl du nämner. I vart fall har jag för mig att den periodiska tabellen är disponerad utifrån fyllnaden av elektronskal. Så därför borde du kunna se det där.

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg

Ädelgaserna är bara atomer som svävar omkring i gasform jämför järn som i rumstemperatur är järnatomer som sitter ihop med sk metallbindning dvs de atomerna i järn-"kristallen" delar valenselektroner (elektroner i yttersta elektronskalet).

Ja ädelsgasernas yttersta skal är "fullt" och "vill" därmed inte dela sina valenselektroner med någon annan atom. Ädelgaserna bildar bara föreningar under extrema förhållanden exvis (spekulation) hög temp eller högt tryck :)

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

Ok....jag erkänner mig besegrad....jag hade fel för andra gången idag. Är nog väldigt trött, så jag går och lägger mig nu.

God natt!
:r :r :r

Okej, tack. Jag har par frågor till:

Om man skulle smälta / koka t.ex. CO2 (koldioxid) eller Cl2 så händer väl ingenting med de kovalenta bindningarna mellan atomerna utan det är bindningarna mellan molekylerna som bryts. Korrekt?

Bindningarna mellan molekyler är alltid av typen vdW (Van der Waal). Rätt?

Dipolbindningar är starkare än vdW. Vätebindningar är starkare än vanliga dipolbindningar. Vätebindningar sker alltid mellan väte och N, O eller F. Ju starkare bindning, desto högre smältpunkt.

Stämmer allting ovan?

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg

Jag tror du har rätt i allt, jag är dok lite osäker på bindingarna mellan molekylerna...
Dipol är starkare än Van der Wahls

Bra, tack. :) Angående molekylerna så är det nog så att det vdW endast gäller opolära molekyler (i gasform?).

Nåja, jag klarar mig nog nu.
Tack för hjälpen alla!

Medlem sedan aug. 20004 638 inlägg

För att smälta koldioxid och klorgas måste man först kyla ner det rätt så ordentligt.. :D Koldioxid sublimerar förresten förbi det flytande stadiet.. ;)

Medlem sedan juni 20003 169 inlägg

Du kanske kan hitta något vettigt här. :)

283 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
135 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
145 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)