Tråd för frågor kring personnummer-kontroll.
Personnummer-kontroll
34 svar · 4 675 visningar · startad av Jojoxx
FLÅT, jag hittat! :r
nu blir jag förvirrad. ska man diskutera skriptet här eller på den andra länken du gav? äh, nu skriver jag här...
skriptet fungerade inte med följande personnummer:
840531-1997
och det ska vara giltigt. varför funkar det inte?
Ops, en liten grej som låg kvar sedan jag testade skottår. Nu är det som det ska.
(Detta är rätt tråd att diskutera i. Du kan inte posta inlägg i det andra forumet eftersom det bara är ett arkiv.)
okej! thanks. ;)
Rätt enkelt script....finns också överallt, men det är smart om man har t.ex. ett forum där man kan registrera sig, då ska man ha ett sånt script så man vet att användarna skriver in sitt riktiga personnummer!
hmmm....menar du att det finns på många ställen?
Innan jag fick skriptet av Jojoxx, hade jag letat förgäves på många så kallade "skript-sajter". Inte en enda hade ett sådant skript.
Men som du säger, det är ett mycket prakiskt skript, när man vill kontrollera att folk verkligen skriver inte rätt.
jag blandade ihop det med ett annat script...förlåt!
HEj!
jag behöver en sådan funktion som känner av om det är org eller personnummer i samma och om det är korrekt.
FINNS DET någon vänlig själ som kan hjälpa till med denna funktionen?
FlippFlopp skrev:
HEj!
jag behöver en sådan funktion som känner av om det är org eller personnummer i samma och om det är korrekt.
FINNS DET någon vänlig själ som kan hjälpa till med denna funktionen?
Vilket giltigt personnummer som helst är väl ett potentiellt organisationsnummer för en enskild firma?
Eller vill du även göra en kontroll att ifall numret inte är ett personnummer, kan det då vara ett organisationsnummer?
Alltså jag har på min hemsida ett fält som heter person / orgnummer, när man trycker på submit så ska den själv känna av om det är rätt eller inte... dräav måste jag ju ha dem i samma funktion på något sätt?, Fattar du?
Förslag: Två stycken radiobuttons
[x]Företag [ ]Enskild firma, privatperson
Hallå hallå.
Skulle någon kunna baka in det där scriptet i en funktion? Jag har en massa andra kollar och är helt usel på javascript och fattar inte hur jag ska få in scriptet här:
if(!document.register.registerEmail.value.isValidEmail()){
alert("Du måste fylla i korrekt en epostadress.");
document.register.registerEmail.focus();
return false;
}
if(!document.register.registerAcceptTerms.checked){
alert('Du måste godkänna användarvillkoren');
return false;
}
return true;
FlippFlopp skrev:
Alltså jag har på min hemsida ett fält som heter person / orgnummer, när man trycker på submit så ska den själv känna av om det är rätt eller inte... dräav måste jag ju ha dem i samma funktion på något sätt?, Fattar du?
Tredje siffran visar om det är ett organisationsnummer.
Om den är 2 eller större är det ett organisationsnummer.
En sak som många glömmer är att det finns något som heter tillfälliga personnummer som delas ut ibland till människor som söker asyl tex. De har formatet 121212-TF01. Just det, det är inte siffror i slutet utann bokstäverna TF och ett löpnummer. Dessa nummer kan delas ut lokalt på kommun mm ibland.
Jag har inte sällan stött på dessa i samband med skolelever som har asylsökande föräldrar i system som kopplas till skolan. Kan vara något att fundera på.
"Bumpar" mitt problem igen:
Hur kan jag få in personnr kollen i denna funktion eller på något annat smidigt sätt?
function checkRegister(){
alert('Du måste fylla i korrekt en epostadress!');
return false;
}
if(!document.register.registerAcceptTerms.checked){
alert('Du måste godkänna användarvillkoren!');
return false;
}
return true;
}
Anropar med:
<a href="#" onClick="if(checkRegister()){ document.register.submit();}">Registrera</a>
HEJ!
Lägg in funktionen för personnummerkontroll nedanför din funktion.
Sedan lägger du if(pn.valid){ -satsen i din checkRegister-funktion.
Kopiera och klistra in, så enkelt borde det vara?
Givetvis får du ändra fältnamnet om det behövs.
Ook... får det att fungera till så när att den inte gillar mitt personnummer. Sedan vet jag inte om jag anropar rätt o shit. Kolla här:
if(pass1 != pass2){
alert('Lösenorden måste vara lika!');
document.register.registerPass2.focus();
return false;
}
var pn=new personnummer(document.register.registerPn.value);
if(pn.valid){
alert('Personnumret är ogiltigt.');
document.register.registerPn.focus();
return false;
}
alert('Du måste fylla i korrekt en epostadress!');
return false;
}
Har funktionen personnummer nedanför helt oförändrad. Sedan vill jag ju kolla om personumret INTE är godkänt... om det är ok ska den ju bara gå till nästa. Hoppas ni kan hilfa mig :)
HEJ!
Precis som du gjort i if-satsen under, sätt ett ! före.
pn.valid ger true/false i retur, inverterar du det bör det blir rätt.
Den gillar inte alls mitt personnummer... eller min sons för den delen. Den klagar oavsett om jag fyller i ett eller inte... några idéer?