Jag tänkte att jag skulle göra en räknare som räknar antalet gånger någon har tryckt på en viss länk på en sida. Men jag vet inte riktigt hur jag enklast fixar till detta.
Jag vill alltså att när någon klickar på en länk så ska:
1.) en ränkare i en accessdatabas räkna +1.
2.) url:en ska laddas som vanligt.
Jag har sett sidor med liknande funktionalitet. Behöver lite vägledning för att komma igång...
dim connect,rs,url
set connect = server.createobject("adodb.connection")
connect.open dsn
set rs = connect.execute("select url from links where id = " & request.querystring("id"))
if not rs.eof then
connect.execute "update links set visits = visits + 1 where id = " & request.querystring("id") ,,128
url = rs("url")
else
url = ""
end if
rs.close
set rs = nothing
connect.close
set connect = nothing
if url <> "" then
response.redirect url
else
response.redirect "error.asp"
end if
Det är det många som har frågat innan dig, jag saxade lite ur ett sökresultat.
--------------------------------------------------------------------------------
128 innebär att man inte skapar något recordset överhuvudtaget. Om man inte anger det skapar ado ett tomt och stängt recordset när man gör execute på en fråga som inte returnerar några poster. Det blir en liten prestandafördel på det sättet, vet inte exakt hur mycket det betyder, förmodlugen ganska lite.
,, innebär att man utelämnar en parameter i anropet.
i execute så kan man skicka med en parameter som kommer att innehålla antalet rader som påverkades av operationen.
--------------------------------------------------------------------------------