Hade fotat massa bilder för två dagar sedan, när jag idag vill föra över bilderna från mitt minneskort till datorn så visar den att minneskortet är tomt :q
När jag kontrollerar med egenskaper för minneskortet visar den att 56 MB är använt och alltså borde det finnas filer tillgängliga, men de finns alltså inte.
När jag sätter kortet i kameran så signalerar den att jag kan ta ytterligare 57 bilder, normalt med den upplösningen jag kör kan man på ett tomt kort ta 131 bilder.
Nu är frågan, har någon varit med om något liknande, och hur fick ni isåfall tillbaka bilderna?
Har jag rätt att stämma Nikon eller minneskortstillverkaren (Apacer i detta fallet)?
Det värsta av allt är att det är första gången detta händer och givetvis är det "once in a lifetime"-bilder :(
Jag råkade ut för ungefär samma sak förra sommaren.
Jag hade petat in mitt CF-kort i min bärbara dator och kikat lite på bilderna, sen drog jag ned datorn i hibernation, gick ut och fotade en radda med nya bilder och langade in kortet igen i min bärbara. Vips så hade alla gamla bilder "försvunnit" och endast de nyatagna fanns tillgängliga. :(.
Efter idogt letande så hittade jag ett diskussioninlägg där en amerikansk snubbe skrev att han hackat ihop ett litet program som återställde just dessa typer av problem, jag tog kontakt med honom och han hade den enorma vänligheten att ta emot en dump av mitt CF-kort utifrån vilket han lyckades plocka fram alla mina förlorade bilder! Yihaa! :)
Om du inte lyckas att få fram samtliga förlorade bilder med ovanstående program så kan jag kanske rota fram email-adressen till snubben som hjälpte mig, så kanske han kan hjälpa dig också, eller än bättre, han kan ha släppt sitt program för nedladdning.
Har hänt mig också. Efter det började jag formattera om kortet i kameran efter varje gång jag haft den i datorn (kortläsare) och sen dess har aldrig problemet uppstått igen.
Ursprungligen av CyberPetHar hänt mig också. Efter det började jag formattera om kortet i kameran efter varje gång jag haft den i datorn (kortläsare) och sen dess har aldrig problemet uppstått igen.
Jag har för vana att alltid göra en "card format", och när man tar den första bilden skapas en katalog. Skapardatumet på katalogen är det samma som dagen då jag tog bilderna som försvann. Märkligt :)
Det var bilder från svärmors 50-års fest, så det är inte så roligt att supa bort de bilderna :)
Det är lite svårt att begära en repris på den dagen och kvällen, om jag säger så ;)
Men som sagt, tur att det finns hjälpprogram vid såndana här tillfällen.
Nu är alla bilderna tillbaka igen, och jag är lycklig :)