Jag fattar inte varför folk är så rädda för att svenska språket förändras?
Jag skulle inte vilja prata som man gjorde i Sverige för 100-200 år sedan. :l
26 svar · 1 159 visningar · startad av hypatia
Ah, det är fler än jag som oroas över det svenska språkets utslagning i Sverige i förhållande till engelskan. :D
En parlamentarisk utredning "Mål i mun" har presenterat sitt förslag som bl.a. innebär att svenskan ska bli officiellt språk i Sverige och att ett en ny statlig myndighet ska inrättas, Sveriges Språkråd.
Jag skulle inte vilja prata som man gjorde i Sverige för 100-200 år sedan. :l
Om man har suttit och hört säljare, managmentmänniskor och annat löst folk med slips säga ord som "managera", "tailorera", "i pajpen", "softvara" etc. så blir man aningen livrädd.
Inför svenska som obligatoriskt ämne på handelshögskolan, dom stackarna behöver det mer än någon annan.
Jag håller absolut med dig Web-Tor. Ett språk i utveckling förändras ständigt och det är nästan alltid positivt. :)
Det här handlar om det svenska språkets ställning i förhållande till engelskan. På senare år har svenskan nästan dött som språk i t.ex. tekniska manualer och i vetenskapliga rapporter samt införs som koncernspråk i fler och fler företag. Idag är det t.ex. nästan omöjligt att ställa krav på att tekniska bruksanvisningar eller skyddsföreskrifter även ska finnas översatta till svenska.
Det är ju just för att det svenska språket ska utvecklas och förändras istället för att engelskan ska ta över som det här förslaget har tagits fram.
Båda språken behövs!
sgtpepper »
Jag antar att du aldrig använder ord som kaffe, kofta, konditori, lack, soffa, kaliber, massage, cigarett, bensin…
Detta är nämligen arabiska låneordord. §jr
Det är väl så att eftersom vi långsamt går mot ett europa utan gränser och engelskan grundspråket så känns det väl ganska naturligt... fast det betyder inte att jag gillar det.
OM man ska prata engelska så får man göra det helt och inte lägga in massor med engelska ord mitt i, iaf inte för ofta.
Jag skrev faktiskt en artikel om detta, iof för två år sen men om ni vill läsa den så finns den här... http://w1.873.telia.com/~u87313134/Korrekt svenska.doc
jag tycker det är fett soft att snacka lite nytt språk... :e
Det är väl inte så konstigt att man även inspireras från invandrarna här i sverige...
Jag håller med både Web-Tor och sgtpepper. Det är naturligt att ett språk tar intryck från andra språk. Så har svenska språket påverkats i flera hundra år. Just nu är det engelska som påverkar mest. Historiskt har det mest varit tyska som har inspirerat oss. Flera andra språk har förekommit. De ord som Web-Tor räknar upp, har mig veterligen inte förekommit i någon ursvensk variant sedan tidigare. Det är naturligt att då utnyttja låneord för dem. De ord som sgtpepper räknar upp, finns det redan bra svenska ord för. Därför förstår jag hans irritation fullkomligt. Ett annat exempel på irriterande anglisism, är dessa särskrivningar som förekommer titt som tätt. I det engelska språket använder man inte sammansatta ord i någon större utsträckning. Därför är det naturligt med särskrivningar där, men definitivt inte i det svenska språket där särskrivningarna bara ger ett upphackat intryck som förstör läsningen (i bästa fall, i sämsta fall ändras innebörden i en mening).
På senare år har svenskan nästan dött som språk i t.ex. tekniska manualer
Det kanske vi ska vara tacksamma för. Jag har sett många exempel på svenskspråkiga manualer. Jag kan inte precis säga att de har någon språkvårdande effekt.
Jag har inget emot att vi i Sverige använder utländska ord och inför dom i den svenska språket. Det är helt naturligt. Just nu befinner vi oss t.ex. på webForum och inte nätForum.
Däremot så tycker jag att man ska prata och skriva grammatiskt riktigt. :D
Ursprungligen av Web-Tor
Jag antar att du aldrig använder ord som kaffe, kofta, konditori, lack, soffa, kaliber, massage, cigarett, bensin?
Detta är nämligen arabiska låneordord. §jr
Andra fina ord som vi alla använder i dagligt tal som inte kommer från svenskan är exempelvis fåtölj, butelj, schäslong, egrätt, geschäft och genre. ;)
Ursprungligen av Web-Tor
Jag har inget emot att vi i Sverige använder utländska ord och inför dom i den svenska språket. Det är helt naturligt. Just nu befinner vi oss t.ex. på webForum och inte nätForum.
Eller nätSamlingsPlats som det skulle bli om vi fimpade alla utländska dumheter.
Jag har sett många exempel på svenskspråkiga manualer. Jag kan inte precis säga att de har någon språkvårdande effekt.
Hellre knagglig svenska än engelska jag inte begriper. ;)
Jag antar att du aldrig använder ord som kaffe, kofta, konditori, lack, soffa, kaliber, massage, cigarett, bensin…
Ord som blivit infogade i det svenska språket använder jag självklart. Det jag talar om är förfulande engelska termer för företeelser som det redan finns svenska motsvarigheter till. Det värsta är när man böjer dessa ord typ "manage" -> "managera", värre finns inte.
På jobbet hade vi tidigare en liten tävling där det gick ut på att hitta så kallade fulord i det svengelska managmentspråket som används av diverse löst folk, här följer en lista på de riktigt ruskiga tävlingsbidragen:
Ord som dessa går inte att jämföra med låneord som t.ex kaffe, dessa ord har väldigt bra svenska motsvarigheter och det enda dessa fulord bidrar mer är att fördumma användaren och smutsa ned vårt språk.
Resurs - Talanger, Visionärer, Roller, Astronauter, Upptäckare. Extraord
"Resurs" är ju iofs ett vanligt svenskt ord, men om man översätter det så där så blir det ju lite tokigt :)
Resurs" är ju iofs ett vanligt svenskt ord, men om man översätter det så där så blir det ju lite tokigt
Jo, det har du rätt i, det slank med av bara farten och är väl mest ett fulord om det används på det sättet det görs internt hos oss, där det oftast har betydelsen "en person". Därför redigerade jag bort det från listan.
Inte alltid så kul att bli klassad som en resurs, ungefär som om man vore en arbetsmyra i en myrstack eller liknande :).
Maskindirektivet från EU stadgar att alla processtyrda maskiner,
(eller maskiner vars normala användande innebär risk för personskada) som säljs i Sverige, ska levereras med fullständig brukarhandledning på svenska. Det är ett mycket bra direktiv som kan motverka bruket av onödiga utländska ord i de fall där svenska språket redan har fullvärdiga beskrivningar. :)
Jag tycker vi skall gå över till engelska på sikt (kanske 50 år?). Slopa svenskan i offentliga sammanhang och låt all utbildning ske på engelska. De som vill får förstås fortsätta prata svenska med varandra. Skulle bli ännu enklare för oss att kommunicera med andra nationaliteter samt att vi skulle kunna lära oss fler stora språk (franska, tyska, spanska el något annat). Visserligen har vi redan idag möjligheten att läsa dessa språk, men för de flesta blir det ganska dåligt ställt med kunskaperna. Känner rätt många som läst tyska med bra betyg i sex år utan att fatta ett jota. Det måste börjas tidigare. Jo, jag är faktiskt allvarlig. Jag ser inga skäl förutom nostalgiska att kunna prata svenska.
Om man har suttit och hört säljare, managmentmänniskor och annat löst folk med slips säga ord som "managera", "tailorera", "i pajpen", "softvara" etc. så blir man aningen livrädd.
Pepperboy:
har hört rätt många it-(nördar) utnyttja uttryck som "c-drajven", "coppa cd:n", "boota från hd:n". Man blir aningen livrädd.
Tycker att svenska borde vara obligatoriskt på tekniska högskolor! §e Nej, det tycker jag faktiskt inte. Engelska borde vara det! Talar vi en korrekt engelska istället för svenska så slipper vi förstås problemet med ful svengelska.
Och bara för att klargöra:
Är själv KTH-student, men är också ekonom...
clarkbones, jag har haft samma tankar som du, men jag ar anda tveksam. Att prata svenska kan val tyckas vara "onodigt", men det ar trots allt vart kulturarv. Jag kan kanna att det skulle vara trevligt om mina barnbarn, den dagen det kommer, kunde prata samma sprak som jag har haft som modersmal. Det ma vara en dumt och inte det basta alternativet, men det kanns pa nagot satt anda bra att halla fast vid det gamla.
Dessuom ar ju Sverige redan bra pa att lara sig andra sprak om man jamfor med maga andra lander. Jamfor med stora lander som frankrike, usa, england.
eriks:
Språk förändras, den svenska du talar är ganska lik den dina farföräldrar talar, antar jag. Går du lite längre tillbaks i tiden (några hundra år) så skulle nog vi inte förstå så mycket. Varför är det viktigt att du har samma modersmål som dina barnbarn, om ni ändå kan kommunicera med varandra? Det sistnämnda måste väl vara det viktigaste?
Med tidigare inlägg menar jag förstås inte att alla icke engelskkunniga skall lämnas i sticket...det måste förstås ske under en lång tidsperiod.
Jo, vad jag forsokte saga var att ga over till engelska later bra, men det kanns inte bra. Jag vill ha kvar svenskan.