webForumDet fria alternativet

Hur lägger man upp ett ftp-konto?

13 svar · 2 701 visningar · startad av Quid

QuidMedlem sedan juni 20006 025 inlägg

Jag skulle vilja veta hur man går tillväga för att lägga upp ett ftpkonto på sin windows2000 maskin, dit folk kan ladda upp bilder och annat som publiceras på webben via IIS.

Kanske lite rörigt förklarat, hoppas ni fattar :)

ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg

Först måste FTP tjänsten vara installerad i IIS.

Sedan är det enkelt, högerklicka i IIS, skapa en virtuell mapp.

Gör sedan inställningarna för den mappen. Här kan det bli problem, om du behöver göra någon verifiering, eller om det ska vara anonymt...

kolla in https://www.iisfaq.com

/T

Så längt har jag osso kommit, men precis som du säger blir det problem med rättigheterna sen.

Alla ska ju kunna surfa på sidan men det är bara en användare/kontp som ska kunna tanka upp till det.
Han ska ju dessutom hamna i sin mapp när han loggar in via ett ftp program och inte ha några rättigheter utanför den.

Hur löser man det?

Eftersom ingen verkar veta hur man lägger upp ett FTP-konto så har jag tagit reda på det och tänker förklara det här och nu.
Kontot är tänkt att fungerar som ett webbkonto då någon vill publicera materiel på din webbserver.
Eftersom min windowsversion är engelsk så har jag val att skriva menyval och inställningarnas namn på engelska.

Ok, då börjar vi.

1. Säkerheten
Control Panel -> Administartive Tools -> Internet Informations Services.
Högerklicka på Default FTP site och välj properties. Välj fliken "Security accounts" och klicka ur "Allow Anonymous Connections", och se till att du (Administrator) finns med i listan över Operators. Se även till att Read, Write och Log visits är iklickat under fliken "Home directory".
Starta utforskaren och gå till mappen för din FTP, vanligtvis c:\inetpub\ftproot\
Högerklicka på mappen och välj properties, välj sedan fliken Security.
Klicka ur "Allow inheritable permissions from parent to propagate to this object" och välj Copy i rutan som kommer upp. Ta sedan bort alla users i listan förutom Administrator och Everyone. Klicka i "Full control" på Administrator och "Read" på everyone.

2. Skapa en användare
Control Panel -> Administartive Tools -> Computer Management -> System Tools -> Local Users and Groups -> Users.
Högerklicka i det stora fältet och välj "New user". Fyll i "user name" och "full name", "Descrition" kan ju vara bra att fylla i också så man inte glömmer av vad det är för konto :) Välj ett lösenord, tänk på att välja ett klurigt med bokstäver och siffror blandat. Klicka ur "User must change password at next login" och klicka i "Iser cannot change password" och "Password never expires", Tryck på OK och vänta tills din användare är skapa, då trycker du på Close.
Högerklicka på din nya användare och välj properties. Klicka på fliken "Member of", markera "Users" och tryck på "Remove", klicka sedan på "Add..." markera "Guests" och klicka på "Add" igen och sen på OK. Välj sedan fliken "Profile" och ställ in användarens "Home folder" till "Local path" och skriv i sökvägen till FTP-mappen + användarens namn, t.ex. c:\inetpub\ftproot\username klicka sedan på OK och stäng ner Computer Management.

3. Ställ in rättigheterna för mappen
Gå till din FTP-root i utforskaren, då bör du ha ftt en nny mapp där som heter samma som din användare (eller det du skrev i "Home folder"), högerklicka på den och välj Properties. Välj sedan fliken "Security". Se till att Administrator har "Full controll", den ska även användaren som ska nyttja mappen ha, så heter han pelle, så ska du lägga till pelle och ge honom "Full controll" också. Sen så ska Internet Guest Account (IUSR_DATORNAMN) ha "Read". "Write" kan också vara bra att klicka i så blir det inte problem om användaren ska ha t.ex. en gästbok på sin sida. Ta bort övriga användare ifrån listan och klicka på OK.

4. Skapa en virtuell mapp
Control Panel -> Administartive Tools -> Internet Informations Services.
Högerklicka på Default Web Site och New -> Virtual directory. I rutan Alias så skriver du samma som användaren och heter, t.ex. pelle. Klicka på "next" och sedan på "browse" och klicka till t.ex. pelles mapp (c:\inetpub\ftproot\pelle\). Klicka i "Read", "Run scripts" och "Write". Next igen och sen Finnish. Högerklicka sedan på din nya virtuella mapp och välj properties. Klicka på fliken "documents" och lägg till lämpliga filer såsom index.html, index.asp osv.

Skapa nu en fil i mappen i FTP-rooten, som heter t.ex. index.asp och skriv "Hej" i den. Testa att surfa till den via din browser. http://localhost/pelle (om nu din user hette pelle) Testa även att FTPa till ditt nya konto med ett ftp-program typ LeechFTP eller WS FTP.

-= Överkurs =- :)

5. Storlek på kontot
Högerklicka på C: i utforksaren och välj Properties. Klicka på fliken "Quota", klicka sedan i "Enable quota management" och "Deny disk space to users exceeding quota limit", tryck på knappen "Quota Entries..." Klicka på Quota och välj "New Quota Entry", ändra "Look in" ifrån din arbetsgrupp till ditt datornamn och lägg till din user (t.ex. pelle). Klicka sedan i "Limit disc space to" och skriv i ett värde. Tryck sedan OK och vänta tills listan har uppdaterat sig. Nu är det klart.

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Tack för en bra förklaring Quid. En sån har saknats här ett bra tag har jag sett.

DwarfenMedlem sedan jan. 2002241 inlägg

Som vanligt blir det bra när Quidan går till botten med ett problem! Bra jobbat!

medialabsMedlem sedan mars 20023 686 inlägg

Detta var en mycket bra förklaring....

MickeA.comMedlem sedan feb. 20034 441 inlägg

Hmm, men får inte igång det med IIS5 + WinXP Pro... (Svenska)

JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg

Får gärna berätta hur man mappar enheter och får det rätt med säkerheten där också (får Access Denied).

Bosse168Medlem sedan nov. 20031 018 inlägg

Jag får detta fel meddelande när jag går till den virtuella mappen.

HTTP 401.3 - Access denied by ACL on resource
Internet Information Services

antonpowerMedlem sedan okt. 2004211 inlägg

det bästa är att köra cerberus ftp som du kan ladda ner här
http://www.cerberusftp.com/files/CerberusInstall.zip

QimenMedlem sedan juni 20015 009 inlägg

antonpower skrev:

det bästa är att köra cerberus ftp som du kan ladda ner här
http://www.cerberusftp.com/files/CerberusInstall.zip

Eh? Varför skulle han göra det? Han frågade inte om något bajsigt alternativ...

liljaMedlem sedan juli 20041 183 inlägg

I steg två verkar det som om jag inte har samma alternativ som i guiden när jag under säkerhet ska välja vilka som ska ha tillgång till min FTP root??

Jag kör IIS 5.1 på svenska Windows XP Professional...

De konton som fanns där från början ser ut såhär:

Administriatörer (datornamn\Administriatörer)
Användare (datornamn\användare)
Christoffer Lilja (datornamn\Christoffer Lilja)
SKAPARE ÄGARE
SYSTEM

Vilka ska jag ta bort/ändra och varför?

--------------------------------------------

"Allow inheritable permissions from parent to propagate to this object"

Vart ändrar jag denna? Under advanced? Jag hittade flera alternativ där som verkade likadana :/ Jag förstod inte skillnaden i alla fall och efterssom det är på svenska och guiden är på engelska... :(

Bosse168Medlem sedan nov. 20031 018 inlägg

"Allow inheritable permissions from parent to propagate to this object" det valet finns inte på min server som kör windows 2003 server

145 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.86db40fa
142 ms — hämta forumlista (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
142 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)