webForumDet fria alternativet

Hur lång tid är en bildruta?

Fotografering

12 svar · 1 709 visningar · startad av Magnus

Medlem sedan dec. 1999252 inlägg
Frågan#1

Hej, i den digitala världen, eller kanske rättare sagt, den animerade data världen så varar en bildruta i 0.000 sekunder som default.
Alltså, oavsett hur fort någonting rör sig framför den virituella kameran så får man knivskarpa stillbilder.
För att få ett "verkligare" utseende på animeringen så lägger man till rörelseoskärpa (motion blur), och nu kommer jag till själva frågan.
Hur stor del (procentuellt) av en bildruta är slutaren öppen på en normal analog filmkamera under normala förhållanden :q

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Re: Hur lång tid är en bildruta?

Hur stor del (procentuellt) av en bildruta är slutaren öppen på en normal analog filmkamera under normala förhållanden :q

Förstår inte frågan riktigt...
slutaren är ju alltid öppen så att hela bildrutan exponeras. Eller vad menar du?
Om du menar tiden så rullar det ju 24 filmrutor per sekund.

:r jag visste att ingen skulle förstå.....

är slutaren alltid öppen? jag menar.... slutaren måste väl stängas innan nästa bildruta i filmkameran matas fram?

som jag har förstått :OO så funkar en filmkamera (ingen digital utan en hederlig optisk) så här:

1. slutaren öppnas (filmen exponeras)
2. slutaren stängs
3. nästa "filmruta" matas fram
4. slutaren öppnas igen
osv...

Kanske ska furmulera om frågan till: hur lång är exponeringstiden?

Du har fattat det helt rätt!
Alla filmkameror använder ju mekaniska slutare som snurrar runt innanför skalet... den ser ut som en halvmåne som sveper över filmrutan och låter varje ruta exponeras för ljus.
Filmen matas inte framåt mjukt, utan "rycks" fram bild för bild (intermittent kallas det) och hålls på plats med hjälp av perforeringen.

Kanske ska furmulera om frågan till: hur lång är exponeringstiden?

Mycket lättare! :e
Svar: Så lång som man vill att den ska vara! Allt från 1/50 och uppåt. Samma som för stillbild ungefär.

:birp Tack, det där med riktiga kameror har jag aldrig fattat ;) jag är mera för de virituella.

Ursprungligen av Magnus :birp Tack, det där med riktiga kameror har jag aldrig fattat ;) jag är mera för de virituella.

Se det som så här: En filmkamera är en stillbildskamera som tar ännu fler bilder per sekund!
Jag är dock mer för film & filmkameror än något digitalt tjafs ;)
Men det beror främst på att skillnaden är bra mycket mer uppenbar när det gäller film mot video, än stillbildsfilm mot digital stillbild.

Medlem sedan feb. 20012 412 inlägg

En sanning med modifikation. 24 eller 25 rutor i sekunden beroende på om det är film eller video. :e

Ursprungligen av Jörgen HP

En sanning med modifikation. 24 eller 25 rutor i sekunden beroende på om det är film eller video. :e

Nja, video hanterar inte 24 filmrutor som standard, så det går inte ;)
Vad gäller video finns det 25, 29.97 och 30 b/s om man räknar progressivt (hela bildrutor) ... videobilder är däremot "delade" i två delbilder så dessa värden dubbleras helt enkelt.
Men det finns 24-kameror för video också.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Hur pass vanligt är det med ridå-slutare i videokameror? Det ger ju ytterliggare en aspekt till den avbildade tidsperioden. Olika delar av en bildruta avbildar olika tidsperioder.

Olika delar av en bildruta avbildar olika tidsperioder.

Det har du ju rätt i.

Men för att återgå till det jag vill ha reda på :stud så skrev ju Pace att exponeringstiden kan variera från 1/50 och uppåt...

1/50 = 0,02 eller 2 % enligt mitt digitala sätt att ressonera...

Jag antar att den längsta exponeringstiden man kan få ligger strax under 1/1, men vad är är normalt ?

I 3ds max så är rörelseoskärpans "normal" inställning 0,5 bildrutor vilken motsvarar (vilket jag tror mig förstått) en exponeringstid på 1/2 eller 50% men det tycker jag verkar vara lite mycket.

Hur pass vanligt är det med ridå-slutare i videokameror? Det ger ju ytterliggare en aspekt till den avbildade tidsperioden. Olika delar av en bildruta avbildar olika tidsperioder.

I videokameror förekommer inga ridåslutare, utan den fångar bilden elektroniskt som en digi stillbildskamera.

Jag antar att den längsta exponeringstiden man kan få ligger strax under 1/1, men vad är är normalt ?

Jag vet inte hur det är med 35 kameror, men jag skulle gissa på att den absolut kortaste tiden ligger på 1/25. Det är ju omöjligt för en bildruta att exponeras under en hel sekund, när det rullar förbi 24 b/s (filmkamera dvs). Visserligen kan man köra i fast motion 8 b/s, men jag är osäker på hur det fungerar då.

I 3ds max så är rörelseoskärpans "normal" inställning 0,5 bildrutor vilken motsvarar (vilket jag tror mig förstått) en exponeringstid på 1/2 eller 50% men det tycker jag verkar vara lite mycket.

Animationer saknar fysikens grundlagar, så det är svårt att jämföra. ;)

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

1/50 = 0,02 eller 2 % enligt mitt digitala sätt att ressonera...

2 % av en sekund, ja. Varför är det ett digitalt sätt att resonera?

I kombination med ovanstående citat, får det här mig att undra vad du utgår från när du skriver om dina bråkdelar. Menar du 1/50= 20 millisekunder, eller menar du 1/50 = 2 % av en bildrutetid? I vilket fall som helst, en exponeringstid på 1/50 är alltid räknad i förhållande till 1 sekund. 1/50 är därför alltid 20 millisekunder. Pace förklarade bra vilka implikationer det får för video.

Animationer saknar fysikens grundlagar, så det är svårt att jämföra.

Det är ju det som är så kul.

Personligen så gillar jag film väldigt mycket, men det jag gillar mest är att kunna skapa spännande och nya miljöer mm. och att få det att se verkligt ut, det är det som är liiite svårt. ;)

UlfT:

Jag trodde att det var 1/50 av bildrutetiden... och med mitt "digitala" sätt att resonera menade jag att när man gör 3d animeringar inte använder sig av exponeringstider mm. utan andra skalor och metoder för att efterapa verkligheten. :)

265 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.767b4345
133 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)