Om man använder smiley-knapparna för att infoga en smiley i början av en rad, blir det inte något mellanslag före smileyn och följdaktligen inte heller någon bild i inlägget.
Det spelar inte någon roll hur många mellanslag man skriver in, de försvinner ändå. Däremot går det utmärkt att skriva smiley-koden manuellt i början av en rad eller att använda smiley-knapparna längre in på raden.
Går det att fixa till så att det blir ett mellanslag före smileykoden när man använder smiley-knapparna?
Använda kodknapparna
Om jag använder kodknapparna när jag skriver ett inlägg, så hamnar kodtaggarna alltid sist i inlägget. Går det att fixa till så att de hamnar där jag ställer markören?
Ibland kommer man ju på att man vill lägga till något mitt i inlägget. :)
När det gäller kodknapparna så blir det jobbigt om man vill förtydliga något i en text som man klistrar in genom att helt enkelt markera den och sedan välja tex röd färg, då blir det som hypatia beskriver med. Troligtvis är det samma sak som styr det, eller?
För min del tycker jag det är lite bakvänt att om jag vill göra nåt till fetstil i efterhand måste jag klippa ut texten och klistra in dem i javascriptrutan som poppar upp - jag skulle vilja kunna markera texten, klicka på B-knappen och vips fanns rätt taggar innan och efter texten.
Men är det bökigt att göra? :q
Avancerat var ju något bättre, men nu förstår jag hypatias första inlägg bättre - allt hamnar i slutet...
Om man vill använda latknapparna måste man ju planera, och det är ju jobbigt! :e
Märkte en sak till nu: om jag då klickar på B innan jag skriver rätt ord (och förvisso befinner mig i slutet av texten) så hoppar markören upp till början av inlägget när jag klickat! Återigen en funktion som inte är helt Netscapekompatibel..? :(
Om man använder smiley-knapparna för att infoga en smiley i början av en rad, blir det inte något mellanslag före smileyn och följdaktligen inte heller någon bild i inlägget.
Jodå, det blir det iallafall hos mig.. IE6.
:) <- Mellanslag före och efter.
När det gäller alla funktioner runt nya inlägg, så är det nog desvärre så att IE är den webbläsare som fungerar bäst, vilket kanske inte är helt överraskande. Netscape räknar jag personligen inte in i listan som webbläsare längre då man får förmoda att Mozilla är den som ersätter föredettingen.
Visst kommer Mozilla säkert ersätta gamla hederliga Netscape Navigator, men än så länge är det (väl?) bara en bråkdel av Netscapeanvändarna som gått över till Mozilla..? :q
Det är nog bara en bråkdel av bråkdelen som fortfarande använder Netscape 4.x. Det är en antik webbläsare som man inte bör stödja på något sätt. Netscape 6/IE 6/Opera gäller idag.
Jag tycker också att kodknapparna ska fungera som en vanlig texteditor. D.v.s. att de behandlar texten som är markerad eller infogas där markören står. Dessutom borde start- och sluttagg infogas samtidigt. Nuvarande system är lite korkat. Klickar man på en kodknapp kan man inte klicka på den igen (även om man tar bort taggen).
Kan rapportera en till bugg. I förhandsgranskningen infogas inte ny rad innan signaturen. Det gör att linjen vid signaturen kommer på samma rad som sista raden i inlägget.
Inte för att få detta att urarta till ett webbläsarkrig, men nu kan jag inte hålla mig...
Det är nog bara en bråkdel av bråkdelen som fortfarande använder Netscape 4.x. Det är en antik webbläsare som man inte bör stödja på något sätt. Netscape 6/IE 6/Opera gäller idag.
Men ge dig! Vaddå inte bör stöjda? Om man trivs med en webbläsare och inte vill tanka ner runt 20mb över modem för att få en nyare (och ovan) version - ska man då tvingas till det för att webbutvecklare inte orkar anpassa sina sidor? Tala om 1984 och Storebror ser allt och ska bestämma allt... :x
Om vi nu håller oss till wF, så är det väl kompatibelt med de flesta webbläsare? I alla fall de som jag har haft möjlighet att testa.
Det där med knapparna är ju inget annat än lullull och bör ju knappast påverka hur webForum ser ut eller fungerar i olika läsare.
Citererar från dina inställningar.
Använda kodknappar vid postning av inlägg?
Väljs ja, får du tillgång till en rad snabbknappar för att infoga webForum-kod i ditt inlägg samt klickbara smilies som automatiskt infogas i inlägget. Om din webbläsare har problem med detta, välj nej.
kjell: Jovisst funkar det (annars hade du nog fått reda på det vid det här laget! :e), men det jag vänder mig mot är Sweys inställning - jag begriper inte hur man kan tänka så... Tyvärr!
"jag begriper inte hur man kan tänka så... Tyvärr"
Ge dig! Netscape 4 är en mycket gammal webbläsare som inte följer standarden. I många år har folk varit tvungna att koda specifikt för Netscape 4 p.g.a. det. Nu har det kommit en ny version av Netscape (version 6) som följer standarden. Är det då för mycket begärt att ladda ned den (eller någon annan modern webbläsare)?
Jag tror det var W3C som gick ut med en rekommendation att sluta stödja antika webbläsare, och endast stödja de webbläsare som följer standarden (t.ex. Internet Explorer 4+ och Netscape 6).
Man behöver inte ens ladda ned det. Bara att gå till närmaste butik som säljer datortidningar. De brukar ha en cd med diverse program bla de nyaste webbläsarna av olika modell.
Måste hålla med Swey.
Varför envisas med att koda för en läsare som inte stödjer en standard. Det vi som "utvecklare" ska göra är att koda EFTER standarden. Sen att inte sidorna visas korrekt är inte vårat fel utan webbläsartillverkarna. Ytterligare en sak för att välja en nyare och i mångt och mycket bättre läsare.
cya,
PatrikB
264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e