Har en hel dröse med tips och förslag som jag gått och bärt på! :e
Förstasidan
"Vi är 3.306 st registrerade medlem..." 3.3 medlemmar? I Sverige använder vi mellanslag som tusendelsavgränsare!
Profilen
På profilsidan bör det finnas en direktlänk till att skriva nytt PM (onödigt att gå till PM-sidan och där trycka på länken)
Trådar
Man borde kunna välja att visa enbart sina egna betyg på trådarna också. Jag delar inte samma smak med 3 000 andra medlemmar. På så vis skulle man också kunna lista alla de länkar som "favoritlänkar" på sin egen profilsida.
När man visar trådarna i ett forum så kan man se "Gå till första nya inlägg" ikonen ... bort med den! Det finns ju redan en precis vid användarnamnet på högerkolumnen. Onödigt med många ikoner i bredd.
Nyhetsmeddelanden etc. som hamnar överst i forumlistan bör separeras med en linje eller liknande.
Ikoner bör förklaras med en ALT-text. Det finns exempelvis X antal ikoner för vad en tråd innehåller. Är det över 20 inlägg (eller nåt) så är det en ikon, är det över 30 så är det en annan. Vore bra om man kunde få fram information om dem.
Informationen under inlägget är ganska mycket: status, registrerad, ort & inlägg. Bort med allt. Det räcker med att endast visa statusen för forumledare/moderator/admin!
När man klickar på sök i ett forum så borde det forumet man kom ifrån vara vald i forumlistan - jobbigt att scrolla fram forumet igen i listan varje gång.
Tolka absolut inte detta som att jag är missnöjd med forumet - utan jag vill förbättra något som redan är skitbra! Men mitt motto är och kommer alltid att förbli: "allting kan bli bättre" :e
"Vi är 3.306 st registrerade medlem..." 3.3 medlemmar? I Sverige använder vi mellanslag som tusendelsavgränsare!
I Sverige använder vi även kommatecken (,) som, hmm, kommatecken. :e
På profilsidan bör det finnas en direktlänk till att skriva nytt PM (onödigt att gå till PM-sidan och där trycka på länken)
Det finns det ju! Dina kompisar står ju till vänster, där klickar du bara på PM. Vill du skicka till någon annan kan du bara ändra mottagarnamn. :)
Annars håller jag med att det är en del som kan vara bra att ändra på, men det är mycket jobb att strukturera om koden. Mycket kan man ändra via administationen, men inte allt! :)
I Sverige använder man även punkt som tusendelsavgränsare och kommatecken är decimaltecken. I t.ex. USA är det tvärtom...
Nej, faktiskt inte. Det är mellanslag som gäller.
SPiN:
Det finns det ju! Dina kompisar står ju till vänster, där klickar du bara på PM. Vill du skicka till någon annan kan du bara ändra mottagarnamn.
Nej, man måste i så fall lägga till användare i kompislistan. Jag vill skicka till valfri medlem.
Annars håller jag med att det är en del som kan vara bra att ändra på, men det är mycket jobb att strukturera om koden. Mycket kan man ändra via administationen, men inte allt!
Givetvis! Rom byggdes inte på en dag! :e (utan två...)
Är det över 20 inlägg (eller nåt) så är det en ikon, är det över 30 så är det en annan.
Är det ? Det ska inte vara några andra ikoner.
Tusentalssepareringen var från början ett komma men ändrades till punkt eftersom det är satandard i den delen av landet som jag bor i :)
Ursprungligen av kjell Är det ? Det ska inte vara några andra ikoner.
Tusentalssepareringen var från början ett komma men ändrades till punkt eftersom det är satandard i den delen av landet som jag bor i :)
Då kan man ju fråga sig i vilket land du bor i ... :l
Apropå ikonerna så menar jag generellt med alla ikoner.
Ikoner bör förklaras med en ALT-text. Det finns exempelvis X antal ikoner för vad en tråd innehåller. Är det över 20 inlägg (eller nåt) så är det en ikon, är det över 30 så är det en annan. Vore bra om man kunde få fram information om dem.
Tänk på att detta inte funkar i alla webbläsare. De webbläsare som följer standarden visar inte tooltip. ;)
I engelskan används ofta komma för att gruppera stora tal, vilket inte kan tillämpas i svenskan, där komma används som decimaltecken.
I handskrift, där mellanrummens storlek varierar, kan det dock vara befogat att gruppera siffror med hjälp av punkt. Man kan också i vissa sammanhang vilja sätta ut punkt för att försvåra för någon annan att efteråt ändra ett belopp eller liknande, tex på en check.