webForumDet fria alternativet

Diverse tips & förslag

Om webForum

16 svar · 927 visningar · startad av Pace

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg
Frågan#1

Har en hel dröse med tips och förslag som jag gått och bärt på! :e

Förstasidan

• "Vi är 3.306 st registrerade medlem..." 3.3 medlemmar? I Sverige använder vi mellanslag som tusendelsavgränsare!

Profilen

• På profilsidan bör det finnas en direktlänk till att skriva nytt PM (onödigt att gå till PM-sidan och där trycka på länken)

Trådar

• Man borde kunna välja att visa enbart sina egna betyg på trådarna också. Jag delar inte samma smak med 3 000 andra medlemmar. På så vis skulle man också kunna lista alla de länkar som "favoritlänkar" på sin egen profilsida.
  • När man visar trådarna i ett forum så kan man se "Gå till första nya inlägg" ikonen ... bort med den! Det finns ju redan en precis vid användarnamnet på högerkolumnen. Onödigt med många ikoner i bredd.
  • Nyhetsmeddelanden etc. som hamnar överst i forumlistan bör separeras med en linje eller liknande.
  • Ikoner bör förklaras med en ALT-text. Det finns exempelvis X antal ikoner för vad en tråd innehåller. Är det över 20 inlägg (eller nåt) så är det en ikon, är det över 30 så är det en annan. Vore bra om man kunde få fram information om dem.

Sök

• När man klickar på sök i ett forum så borde det forumet man kom ifrån vara vald i forumlistan - jobbigt att scrolla fram forumet igen i listan varje gång.

Tolka absolut inte detta som att jag är missnöjd med forumet - utan jag vill förbättra något som redan är skitbra! Men mitt motto är och kommer alltid att förbli: "allting kan bli bättre" :e

Medlem sedan juni 20003 169 inlägg

Håller med!

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

I Sverige använder man även punkt som tusendelsavgränsare och kommatecken är decimaltecken. I t.ex. USA är det tvärtom...

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

Re: Diverse tips & förslag

"Vi är 3.306 st registrerade medlem..." 3.3 medlemmar? I Sverige använder vi mellanslag som tusendelsavgränsare!

I Sverige använder vi även kommatecken (,) som, hmm, kommatecken. :e

På profilsidan bör det finnas en direktlänk till att skriva nytt PM (onödigt att gå till PM-sidan och där trycka på länken)

Det finns det ju! Dina kompisar står ju till vänster, där klickar du bara på PM. Vill du skicka till någon annan kan du bara ändra mottagarnamn. :)

Annars håller jag med att det är en del som kan vara bra att ändra på, men det är mycket jobb att strukturera om koden. Mycket kan man ändra via administationen, men inte allt! :)

Erik:

I Sverige använder man även punkt som tusendelsavgränsare och kommatecken är decimaltecken. I t.ex. USA är det tvärtom...

Nej, faktiskt inte. Det är mellanslag som gäller.

SPiN:

Det finns det ju! Dina kompisar står ju till vänster, där klickar du bara på PM. Vill du skicka till någon annan kan du bara ändra mottagarnamn.

Nej, man måste i så fall lägga till användare i kompislistan. Jag vill skicka till valfri medlem.

Annars håller jag med att det är en del som kan vara bra att ändra på, men det är mycket jobb att strukturera om koden. Mycket kan man ändra via administationen, men inte allt!

Givetvis! Rom byggdes inte på en dag! :e (utan två...)

Pace> Antingen läser du mitt inlägg igen eller så har du en annan version av wF. ;)

Menar du PM?
Krångligt tillvägagångsätt säger jag då.

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Kolla vad som händer om du klickar på den lilla ikonen som är näst längst till vänster ovanför en medlems inlägg ;)

Hur kan det vara krångligt? Du byter ju bara ut namnet! :o

Jag tror inte att vi pratar om samma sak. :)

Medlem sedan dec. 1999757 inlägg

Är det över 20 inlägg (eller nåt) så är det en ikon, är det över 30 så är det en annan.

Är det ? Det ska inte vara några andra ikoner.
Tusentalssepareringen var från början ett komma men ändrades till punkt eftersom det är satandard i den delen av landet som jag bor i :)

Ursprungligen av kjell
Är det ? Det ska inte vara några andra ikoner.
Tusentalssepareringen var från början ett komma men ändrades till punkt eftersom det är satandard i den delen av landet som jag bor i :)

Då kan man ju fråga sig i vilket land du bor i ... :l
Apropå ikonerna så menar jag generellt med alla ikoner.

Medlem sedan feb. 20012 412 inlägg

"Vi är 3.306 st registrerade medlem..." 3.3 medlemmar? I Sverige använder vi mellanslag som tusendelsavgränsare!

Precis, svenska språknämnden säger följande:

Gruppering av stora tal:

Stora tal som skrivs med siffror delas för tydlighetens skull upp i tresiffriga grupper räknat från höger. Grupperna skiljs åt med mellanrum.

Ex:

3 400
123 456
1 089 210

Att skilja grupperna med punkt är mindre lämpligt, särskilt i internationella sammanhang, där punkt ibland används som decimaltecken.

Belopp:

kan skrivas på många sätt, nämner bara de som har med skiljetecken att göra:

2,50 (punkt ska aldrig användas)
2:50

mvh Jörgen :)

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Ah, då slipper jag kolla i Svenska Skrivregler när jag kommer till jobbet i morron... :e

Fast å andra sidan kom det ju en ny upplaga förra året, så jag ska nog kolla i alla fall. ;)

I övrigt håller jag med Pace i hans påpekanden - förutom att jag tycker att Gå Till Första Inlägg-ikonen nog fyller en funktion trots allt. :)

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Ikoner bör förklaras med en ALT-text. Det finns exempelvis X antal ikoner för vad en tråd innehåller. Är det över 20 inlägg (eller nåt) så är det en ikon, är det över 30 så är det en annan. Vore bra om man kunde få fram information om dem.

Tänk på att detta inte funkar i alla webbläsare. De webbläsare som följer standarden visar inte tooltip. ;)

/me kompletterar Jörgens inlägg:

I engelskan används ofta komma för att gruppera stora tal, vilket inte kan tillämpas i svenskan, där komma används som decimaltecken.

I handskrift, där mellanrummens storlek varierar, kan det dock vara befogat att gruppera siffror med hjälp av punkt. Man kan också i vissa sammanhang vilja sätta ut punkt för att försvåra för någon annan att efteråt ändra ett belopp eller liknande, tex på en check.

Bort med punkterna alltså! :)

Medlem sedan feb. 20012 412 inlägg

:stefan:, tack för kompletteringen. Det var senaste utgåvan av skrivregler jag utgick ifrån. Men jag orkade inte skriva av allt :e

mvh Jörgen :)

Jörgen: Självklart använder man senaste upplagan - man kan ju inte ha nåt gammalt att gå efter! :e

280 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9
135 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
136 ms — ändringar (db)