webForumDet fria alternativet

Bilder i dåligt ljus

Fotograferingur Fotografering

8 svar · 1 028 visningar · startad av mott

Medlem sedan juni 20001 356 inlägg
Frågan#1

Halloj!

Hur tar jag bilder i dåligt ljus (t ex bara en glödlampa), utan blixt - så att de blir BRA? Jag försöker och försöker, men 9 bilder av 10 i dåligt ljus utan blixt blir (mycket) gul-orange och lite oskarpa vid minsta rörelse...

Tar man med blixt blir det utmärkt - men man måste väl kunna ta utan blixt med, det blir ju inte så särskilt stämningsfullt med en hård blixt.

------------------
Daniel Mott
Vad är godast?
Vad har du för operativsystem i din dator?

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Du får använda ett blåaktigt filter som släpper in blått ljus. Kommer inte ihåg exakta beteckningen, men det vet de hos fotohandlaren. Problemet har med spektralfördelningar av ljuset att göra. Det vi är vana vid är solljuset. En blixt har man medvetet gjort så att den ska ha samma spektralfördelning. En glödlampa brukar normalt ha väldigt mycket rött och väldigt lite blått. Att vi inte märker det normalt beror på vår förmåga att anpassa våra sinnen till situationen. Men fotografiet avbildar allt som det är. Har du fotograferat med en digitalkamera kan du antagligen kompensera för det där i efterhand i datorn. Du ska alltså dämpa det röda och förstärka det blå.

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Hur tar jag bilder i dåligt ljus (t ex bara en glödlampa), utan blixt - så att de blir BRA?

Använd kort slutartid, kanske 1/30, 1/15. Stativ! Max bländare, sätt blå-filtret på lampan istället för kameran så mister du mindre ljus.

Kommer inte ihåg exakta beteckningen, men det vet de hos fotohandlaren

82-filter

Godnatt! :)

------------------
"Tål det inte att skämtas om, är det inte värt att ta på allvar."

Medlem sedan feb. 20001 861 inlägg

Mott plåtar digitalt så:
Ställ känsligheten så mycket som möjligt(högt ISO)
Justera vitbalansen

Tack så mycket för alla snabba svar! :)

Hur ställer jag bäst in vitbalansen för att ta bilder i kasst ljus?

------------------
Daniel Mott
Vad är godast?

Medlem sedan apr. 20001 521 inlägg

Var det ljus från en glödlampa sa du ... ?
Dom flesta digitalkameror har lite olika "vitbalansprogram" att välja på ... ofta så finns det ett som ser ut som en glödlampa .. testa med den ... ;)

------------------
Jag undrar, varför ska dom alltid in där bak!?

Hoppsan, nu känner jag mig ju dum :o)

Kolla här:

Före:

Efter ("glödlampsprogrammet"):

------------------
Daniel Mott
Vad är godast?

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Precis som redan nämnts så ställer man in vitbalansen utefter det ljus man har. Det finns förinställda program likaväl som vissa kameror tillåter att man kalibrerar vitbalansen mot en vit eller grå bakgrund.

När det gäller oskärpa så är det väldigt svårt att hålla kameran still under långa slutartider. Enda sättet är att öka ISO så att du får snabbare slutartider, eller att använda stativ eller något annat stadigt.

------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.

Medlem sedan feb. 20012 412 inlägg

Många gånger gör rödsticket i en sådan bild (mörkt rum med enbart en glödlmapa) en skön värme i bilden.

Det finns ju en del knep att tillgå för att klara en sådan situation.

1. Pressa filmen eller använda en film med redan högt ISO tal. Nackdelen är grövre korn och sämre skärpa.

2. Använda blixten rätt, dvs inte slå blixten rakt på utan tex slå den i taket och kompensera med att öppna bländaren 2 extra steg.

3. Ta stöd mot något ex.vis en karm, ett bord etc. (en 2 literspåse med ris är utmärkt hjälpmedel som stöd om man inte vill släpa på ett stativ)

4. Använda stativ och trådutlösare

------------------
Varför bråka när man kan kramas?

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.4bcf49fe
124 ms — hämta forumlista (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)