webForumDet fria alternativet

Tips om kamera!

Fotografering

6 svar · 1 025 visningar · startad av Lina

Medlem sedan jan. 2001332 inlägg
Frågan#1

Tjenare allihop....
Jag tänkte att det kanske finns någon här som kan ge mig lite tips och råd om vilken kamera man ska köpa...

Jag hade tänkt köpa en digitalkamera som jag skall ta kort till hemsidor och liknande med...

Några små krav jag själv har är att den ska vara relativt liten och smidig samt att det skall kunna gå att titta på korten i en display på kameran....
Sen vill jag dessutom ha möjlighet att kunna ta många bilder utan att behöva tanka ner emellan....

Är ju ingen mästerfotograf precis så därför tänkte jag att nån annan kanske kunde tipsa om en kamera som skulle kunna passa mig....

------------------
Du lever bara en gång och den gången är nu!

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

En liten smidig kamera för dig vore en Canon Ixus som har 2 megapixlar och använder CompactFlash kort som finns upp till 128 MB (eller finns det 256 MB nu?).

En bild som är lagrad i "Fin" upplösning (dvs en jpg-bild) i högsta storlek som den här kameran klarar (1600x1200 pixlar) tar upp ungefär 1 MB på minneskortet. Det betyder att du kan lagra 64 bilder på ett 64 MB kort osv. Fast egentligen rymms det fler då måttet bara är ett ungefärligt mått, är det mycket information i bilderna så blir de kring 1 meg, fast oftast kan man få plats med 80 bilder på ett 64 MB kort. Det är klart bättre än 2 rullar film.

En annan fördel är ju att när du väl har ett hyfsat stort minneskort så kan du ju tanka ner bilderna till datorn och börja om från början igen. Ett minneskort lever längre än vad du och jag gör enligt fabrikanterna så filmen är så att säga fri när man väl betalat minneskortet. :)

------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.

Medlem sedan aug. 20004 638 inlägg

Ixusen borde väl klara CFII där bland annat IBMs MicroDrive på 320 meg finns att välja på. *dyr*

När jag tar bilder på min pappas Canon A50 till hemsa och sånt kräver jag ingen vidare kvalitet eftersom det ändå ska komprimeras sen. I liten storlek och dålig kvalitet får man plats med sådär 650 bilder på ett 42megskort. Därför måste man inte inverstera i ett jättekort bara föra tt man ska ta till webben. Om man däremot ska tia lite "vanliga" bilder kan man gått kosta på dem god kvalitet och då kan det börja ticka iväg.. ;)

------------------
Axel Veibäck - AxelWeb - axel@axelweb.nu
GU d+(-) s: a--- C++ U P+ L E-- W++(+++)$ N o-- K- w-- !O M++ V? PS PE- Y? PGP- t- 5? X R tv b+ DI+ D- G e- h!>+ r-> y (GeekCode 3.12 - ungeek)

Klicklänkar - ett enkelt sätt att hjälpa!
Stöd Amnestys kampanj mot tortyr!

Ok... Då tackar jag så hemskt mycket för tipsen.....

*springer till affären för att köpa*

:e

------------------

Medlem sedan feb. 20005 891 inlägg

Åhh, köp en åt mig också! :) ;)

------------------
"I got nothing against god, it's his fanclub i don't like".

För sent..... :e

------------------

Medlem sedan feb. 20005 891 inlägg

Ähhh ;)

------------------
"I got nothing against god, it's his fanclub i don't like".

261 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.767b4345
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)