*fundera* ...
!*sprak*!
*kortslutning*
------------------
"I never understood a single word he said, but I helped him to drink his wine."
35 svar · 3 385 visningar · startad av Chavez
Har kommit i kameraköpstankar igen.
Nu väger jag dessa alternativen.
1. Skaffa en digitalkamera i 4000 kronorsklassen
2. Skaffa en vanlig lite finare begagnad kamera + en scanner. Också detta tillsammans i klassen 4000 kr.
Tycker att vi kan väga lite för och nackdelar här. Jag radar upp de som jag kan komma på.
Fördelar:
1. Scannern går att använda till att scanna mycket andra saker om man väljer det.
2. Får bra bilder till familjealbumet med vanlig :)
3. Detta är en gissning, men är det inte lättare att få en "bra" vanlig kamera. Jag menar, de vanliga är la billigare och därför kan man få en bättre, eller?
Nackdelar:
1. Måste framkalla om man har en vanlig.
2. Kanske att man mister lite kvalite i scanningen?
Hmm... upp till disskution!
------------------
<A HREF="mailto:chavez@post.netlink.se">Mvh Chavez
</A> UIN: 73975020
*fundera* ...
!*sprak*!
*kortslutning*
------------------
Om du vill ha papperskopior så är inte en kamera i 4.000 kronorsklassen något att tänka på, då ska du ha en 3-megapixelkamera istället, plus en skrivare för kanske 2.500 kronor.
Fördelen är ju att kopiorna blir billigare i längden, plus att du inte behöver betala för film, du kan ta hur många bilder du vill, om och om igen med samma minneskort. Även utskrifter med inkjetskrivare blir hyfsat billigt, kring 20 kronor för en A4. Jag vet inte hur mycket det kostar att få en bild förstorad till A4 från vanligt film, men jag misstänker att det är dyrare än 20:-/kopia.
Så jag tror du får fundera på hur du vill ha det i framtiden. Vilket är bättre. Kanske rent utav vänta ett år till och spara lite mer pengar och kanske hitta en begagnad 3-megapixelkamera för 8.000 kronor istället?
Det är så svårt att råda dig till vad du ska köpa. Det beror ju så mycket på hur mcyket du tänker fotografera och vilken kvalité du vill ha.
------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.
Att få en bild framkallad i 20x30cm från vanlig neg-film kostar typ 70:- idag!
Skillnaden är att den blir ngt beständigare än en utskriven bild. Den klarar sig mao längre utan att tappa kvalitet.
Du behöver inte ens vänta ett år för att hitta billigare kameror med dom högre upplösningarna ...
Håll utkik i handeln ... det händer nog en hel del under sommaren ska ni se!
Själv har jag helt slutat använda kameror med film.
Nu kan jag plåta hur mycket jag vill utan att behöva oroa mig för några kostnader ... blir bilderna inte bra ... "delete" ... och så fortsätta knäppa ... UNDERBART !
------------------
Jag har också haft funderingar på en digitalkamera nu till sommaren. Vill kunna ta hyffsade bilder, men ändå inte bli ruinerad på kuppen s.a.s.
Finns det några sådana, eller är det bara att ge upp den befängda tanken :q
------------------
Andreas Nordenmark
Hur mycket anser du att det får kosta då?
------------------
/Petra
Tja, utan att egentligen veta vad en digitalkamera kostar så säger jag från 2 000 kr och uppåt. Är det rimligt?
___
Andreas Nordenmark
[Redigerat av Bender den 19 apr 2001]
Definitivt rimligt, speciellt som du inte satte ett tak... = )
Det finns egentligen ingen "vettigt" att köpa under 4000:-
Innan den prisklassen är det bara "leksaker" ... :)
------------------
Chavez, vad ska du för typ av bilder och vad ska du använda bilderna till?
Om du jämför en digitalkamera med en scanner måste du tänka på att det finns olika kvalitetssteg på scanners också.
En digitalkamera för runt 7000:- kan jämföras med en scanner på ca. 5000:- De billigaste scannrarna (skriver man så?) som kostar runt 1000-lappen ger hyffsad internetkvalitet men inte mer än så.
Precis som henke skriver beror det på vad du ska använda bilderna till.
------------------
/Patrik
Glömde en sak...
Köper du en vanlig kamera får du negativ och papperskopior av bilderna. DE kan du sedan spara i album, i hög eller utspridda på golvet.
Med en digitalkamera sparar du bilderna på datorn. Vid en hårddiskkrasch eller liknande försvinner dina bilder. Känns som att en CD-brännare ska räknas med i priset för digitalkameran.
Har själv precis investerat i en digitalkamera. Jag valde dock en lite dyrare variant än vad vi pratar om här, nämligen en Canon D30 för 27 000:-
------------------
/Patrik
Patrik ... :e
En kille med smak för kvalitet ... !
Fast jag tycker det lät dyrt med 27.000:- §e
Iofs så tycker ju Canon att priset ska vara 31.000:- så du kom väl någorlunda billigt undan ... !
Vart köpte du den ?
27.000:- var det exlusive "glugg" ?
Kanske inte ska berätta hur mycket jag har betalat för min D30 ... :p
------------------
Ang det här med att bränna över på CD-R:
Var noga med att förvara skivorna ordentligt ... (mörkt)
Läste ett test för ngn vecka sedan ... om skivorna ligger framme med den inspelade sidan upp kan skivan bli förstörd på bara några veckor INOMHUS ... !!!
Du Patrik ...
Om jag vore du skulle jag se till att hålla den där kameran lååångt borta från Cyberpet ... ;)
*mumsar makaroner*
------------------
elfwing >>
Priset var utan objektiv men inkl. moms. Canons pris är numera 33 000:- men lyckades hitta en butik som hade den på lager och dessutom till gamla priset. Butiken var Schönherrs foto i Stockholm. Jag får dra av momsen så då sjunker priset med några tusen..
Tänkte först köpa en Nikon Coolpix 990 men kom på att jag då ändå kommer att släpa med mig min vanliga systemkamera. Nu är det bara att köpa in ett antal minneskort så kanske jag kan lämna min gamla EOS 1 hemma.
------------------
/Patrik
En annan (jag) köpte den direkt från Canon ... och fick dessutom 10% rabatt på deras netto ... + att även jag har egen firma och får "lyfta"momsen ... ;)
Du vet ... det har sina fördelar att jobba på Expert ... :e
Uplpysningsvis ... om du är intresserad ... så indikerar kameran 85 bilder ... på stor/fin (inte raw) ... med ett 128 Mb-kort ... sen får det ju alltid plats lite mer bilder än vad kameran tror från början ... ;)
------------------
Kolla in: http://www.digicom.nu/fotoshop
Billigast i Sverige.
De säljer Canon EOS D30 för 26675:- inkl moms.
------------------
/Petra
Elwing >> Ett minneskort på 128 MB kostar från 2500:- och uppåt. För tillfället är jag av ovanstående skäl pank. Det ingår ett kort på 16 MB och jag köpte ett på 32 MB så just nu har jag plats för runt 33 bilder. Ska åka till London om 3 veckor så då får jag nog ta med mig min gamla kamera oxå. Kanske ska tillägga att jag får gratis 135-film av några pressfotografer jag känner.
Ekspert - Vi vet vad vi heter...
Cyberpet >> Jag hittade D30 billigare på tre butiker nätet av vad jag köpte den för men hos alla tillkommer det mellan 100 och 400 kronor för porto m.m. så jag valde butik istället.
------------------
/Patrik
Jag betalade "bara" 22.500:-(ink.moms) för min ... :e
Mitt 128Mb kort kostade nog 4.000:- när jag köpte det för ngt år sen ... !
Fast nu har jag ju ett 16Mb och ett 20Mb oxå ...
Håller på att övertala mig själv till att ha råd med en Microdrive från IBM ... :e
Är du nöjd med din nya kamera då Patrik ?
------------------