webForumDet fria alternativet

Filmredigering ... vad behöver jag ?

Fotografering

16 svar · 4 136 visningar · startad av elfwing

Medlem sedan apr. 20001 521 inlägg
Frågan#1

Har tänkt bygga mig en ny dator ... som ska klara av att redigera film från dv kamera ... !
Nu menar jag redigera ... ingen ploj ... !

Vill ha mer eller mindre proffsresultat!

Vad ska jag tänka på när jag skaffar prytlarna till nya datorn ... !?

Hårddiskar ?
Ram minnen ?
Moderkort ?
etc ...

------------------
En "smilis" säger mer än 27 ord!!!

Medlem sedan maj 2000376 inlägg

Ok - här kommer en rejäl avhandling utifrån mina egna erfarenheter (jobbar "semiprofessionellt" med DV-redigering):

Det hela beror lite på hur mycket pengar du vill lägga, men det verkar som om du vill satsa på något mer seriöst än de enklaste DV-korten för ett par tusenlappar. När vi snackar DV, så blir förstås bildkvaliteten i toppklass även med de billigare korten - det hela är en fråga om hur smidigt och flexibelt (läs "professionellt") du vill kunna arbeta med materialet.

Jag antar att du har DV in/ut på kameran. I såna fall klarar du dig hyfsat med bara kameran som transport och behöver inte köpa en separat DV-bandare för att få ut materialet på band igen. Ev. kan du köpa till det senare - det sliter ganska mycket på kamerans bräckliga mekanik att spela band fram och tillbaka. Skall du bara använda materialet i datorn (t ex för webb eller cdrom räcker det förstås med DV ut på kameran).

Vi börjar med datorns "grundkonfiguration":

Kör på Intel Pentium - AMD är inte kända för att fungera helt stabilt med alla videokort. Självklart är en så snabb processor som möjligt att föredra, men det är inte "livsnödvändigt" att ha det snabbaste. Det beror lite på vilket DV-kort du väljer. Om man generaliserar kan man säga att ju mer hårdvaruacceleration kortet har, desto mindre processorkraft går åt för att förhandsvisa materialet man jobbar med i sitt videoredigeringsprogram. Att rendera "slutresultatet" tar förstås alltid sin lilla tid och då är det inte så dumt med en snabb processor eller så blir det lite längre kaffepauser ;)

När det gäller minne är 256-512 Mb att rekommendera. Observera att du bör köra Windows 2000 eller NT för att kunna dra nytta av så mycket minne - Windows 9x är värdelöst på minneshantering. Kolla alltså att all utrustning du köper har stöd för Windows NT/2000.

För moderkortet har jag inga speciella rekommendationer. Välj ett "stabilt" kort utan några "konstiga" kretsuppsättningar. Kolla t ex testvinnare från Mikrodatorn och andra tidningar. Var uppmärksam på kompatibiliteten med resten av systemet (se nedan).

När det gäller hårddiskar kan jag varmt rekommendera IBM:s GXP-serie. De snurrar med 7200 rpm och är mycket prisvärda. Tänk på att det går åt ordentligt med hårddiskutrymme för DV, så skaffa en rejäl disk. Det är inte så dumt med en separat hårddisk för videomaterialet. Denna kan du sedan dela upp i partitioner för råmaterial, färdigt material m.m. Förr ansågs allt annat än SCSI och särskilda AV-diskar uteslutet för videoredigering, men idag är IDE-diskarna så snabba att det inte är några problem.

Både när det gäller hårdvara i datorn och DV-kamera m.m. bör du kolla så att allt är kompatibelt med varandra - särskilt med DV-kortet. På DV-korttillverkarnas webbplatser brukar det finnas listor på utrustning som fungerar tillsammans med deras kort. Var särskilt uppmärksam på grafikkort, moderkort och ljudkort.

Så kommer vi till det roligaste - DV-kortet. Självklart skall det vara ett kort med firewire (ieee 1394), så att man kan koppla in kameran digitalt. Det finns en hel del olika kort på marknaden från 1000 kr och uppåt. Det som brukar skilja de allra billigaste korten från de dyrare är bl a stabilitet, hårdvaruacceleration och in/utgångar.

Vad som framför allt är viktigt enligt mig är att det är smidigt att jobba med sitt material i videoredigeringsprogrammet. När man flyttar sig fram och tillbaka på "timelinen" vill man gärna att videobilden skall följa med smidigt och att man kan förhandsvisa materialet i full hastighet. Hur smidigt detta går beror dels på hur bra drivrutinen är, dels på hårdvaruaccelerationen. Riktigt avancerade kort är s.k. RT-kort (real time). Det innebär att man kan förhandsvisa övergångar, textpålägg och vissa effekter i realtid.

När det gäller in/utgångar på kortet kan jag rekommendera kort som har möjlighet att koppla in en TV för förhandsvisning. Färger och kontrast kan skilja sig väldigt mycket mellan datorskärmen och TV:n. Om man vill kunna spela in även "gammaldags" analogt material behöver kortet dessutom ha analoga ingångar. Det är heller inte så dumt om man får med en s.k. "breakout box", så att man slipper fumla med kontakterna på baksidan av datorn varje gång man skall koppla in något.

Själv använder jag ett kort som heter DV-Raptor från Canopus (www.canopuscorp.com). Det kostar ca 7000 och kan starkt rekommenderas. Jag har använt kortet i drygt ett år och det fungerar hur smidigt som helst. Det har egentligen ingen "riktig" hårdvaruacceleration, utan utnyttjar kamerans/bandarens egen DV-codec till detta. Kombinerat med oerhört stabila och snabba drivrutiner, blir kortet väldigt smidigt att jobba med - jag har inte sett något bättre i denna prisklass eller därunder. Vill man gå upp några tusenlappar och satsa på ett realtidssystem finns DV-storm - då hamnar prislappen dock över 20000-kronorsstrecket. Bland konkurrenterna finns t ex Matrox med sitt RT2000 (ca 12000 kr) och Pinnacle DV500 (ca 9000 kr). Alla dessa tre är mycket bra kort som även har analoga ingångar och möjligheter till DVD-produktion.

Slutligen kommer vi till avdelningen videoredigeringsprogram. Eftersom du jobbar med PC är det Adobe Premiere som gäller. Jag har tidigare varit av den uppfattningen att Apple Final Cut Pro är det bästa programmet på marknaden. Tyvärr finns ju bara programmet på Mac, så det är knappast ett alternativ om man inte tänkt kasta bort sin PC. Nu har dock Premiere kommit i version 6 och det ser mycket lovande ut - har inte testat, men kan mycket väl vara snäppet bättre en Final Cut. Skulle du komma över version 5 av Premiere är det inte fy skam heller - det är trots allt ett mycket bra program.

Hoppas dessa tips hjälper dig en bit på vägen. Fråga gärna om du undrar över något mer - du kanske hade tänkt dig ett lite billigare system??

------------------
CF

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

cf, du som är proffs på detta.... vad säger du om de nya "high-end" Macintoshdatorerna som har en inbyggd DVD-brännare?

Jag vet ju att detta inte är samma sak som Digital Video och redigering i datorn och sen ut på band igen... men jag kan tänka mig att det måste vara ett sjysst alternativ för semi-proffsen?

Jag vill heller inte ha något Mac/PC krig utan helt subjektivt utifrån tekniken som sådan som erbjuds från Apple.

------------------
/Petra
Veni, Vidi, Visa - Jag kom, jag såg, jag handlade

Här blir det inget krig inte - jag är lycklig PC-ägare som väldigt gärna skulle vilja ha en av de nya macarna också. ;)

Skaffar man en ny G4:a tror jag man som semiproffs kommer mycket långt - framför allt om man jobbar med råmaterialet på DV och slutresultatet skall ut på DVD eller webben. De har ju "äkta" DVD-brännare, vilket annars kostar massvis av pengar (observera att DVD-RAM inte är samma sak - de fungerar inte i vanliga DVD-spelare).

Vad jag möjligtvis är något skeptisk till är om man klarar sig med G4:ans inbyggda firewireport kombinerat med Apples mjukvarucodec eller om det blir till att köpa en separat hårdvaruaccelererad lösning. Har själv bara testat på en G3:a och det var ingen rolig upplevelse att jobba med redigeringen i Final Cut Pro på en sådan - videon gick knappast i realtid. Det är möjligt att detta funkar betydligt bättre på de nya G4:orna med tanke på hur mycket mer krut det är i dessa maskiner. Ytterligare en anledning till att skaffa ett extra DV-kort kan vara att man vill få förhandsvisning på TV:n samt möjlighet att ta in/ut analog video.

På det hela taget finns det dock inte mycket som slår en mac för det priset. Dessutom får man ju möjlighet att använda Final Cut Pro :) Den nya powerbooken är förresten en utmärkt "mobil" lösning.

Mmmmmm... nya PowerBooken skulle jag vilja ha, fast det följer inte med någon DVD-brännare då..... men vinner jag en miljon så blir det säkert både en G4:a med DVD-brännare och en PowerBook G4... givetvis uppkopplad mot Internet via Airport :)

Som du säger, jag tror heller inte att en G3:a klarar av video så bra... såvida inte Mac OS X installeras, skulle tror att det hackar lite mindre då. Det är nog en G4:a med Altivec som gäller för mig isåfall.

Fast jag hörde att man inte kan bränna mer än en timmes DVD på dessa brännare... vilket då bevisar att det är för semi-proffs och inte riktiga proffs som kanske kör en 2-3 timmar lång film eller så.

------------------
/Petra

Jag känner inte till om det finns en begränsning på en timme för DVD-brännaren. En vanlig DVD-skiva kan ju utnyttja två lager - kan tänka mig att detta inte går på Macens brännare. I såna fall verkar det rimligt att man inte får plats med lika mycket.

Sedan är det ju en fråga om hur man komprimerar videon. För bara ett par-tre år sedan krävdes det utrustning i miljonklassen för att komprimera video för DVD. Det är en ganska komplicerad process och vad jag vet har det varit lite av ett hantverk att anpassa komprimeringen till hur filmen "är". När detta nu kan göras "automatiskt" med billig mjukvara kanske man inte får riktigt samma möjlighet att pressa kurvan kvalitet/utrymme till det yttersta.

MacOS X blir nog det som slutligen får mig att köpa en Mac istället för PC ;)

Glömde ta upp en sak i mitt första inlägg...

Att själv sätta ihop sin egen dator för videoredigering är långt ifrån enkelt - särskilt inte om man vill vara säker på att få ett riktigt stabilt system. Det finns mycket som kan strula. Vill man bespara sig en del problem finns det leverantörer som erbjuder specialbyggda datorer för videoredigering.

Macen är ju alltid ett alternativ, men vill man satsa på en PC bygger bl a Scandinavian Photo särskilda system för videoredigering. www.scandinavianphoto.se

[Redigerat av cf den 03 feb 2001]

Medlem sedan okt. 20001 558 inlägg

Jag kan inte dom riktiga modellnamnen i huvudet, men jag har knäckt 2st IBM diskar inom loppet av 3mån när jag redigerade DV :)

Dom bara la av. Lät förbaskat underligt efter att bara ha jobbat i 30min...

Men som sagt, dessa var inga "high-end" diskar utan ett par för vanliga personer, men dom borde kanske ha pallat trycket ändå (dom var fabriksnya).

------------------
"I have to return some video tapes" - Patrick Bateman, American Psycho

Ja, det låter underligt.

Själv har jag bara goda erfarenheter av IBM-diskar i dessa sammanhang.

Du kanske har haft dålig ventilation kring diskarna i chassit? Särskilt 7200-varvare blir ju rätt så varma efter en stund.

Isch ... blir dyrt att låta andra bygga ihopa en burk när man själv får köpa delarna så "billigt" på jobbet ... ;)

Men tack för dina goda råd ... cf !
Kommer nog bombardera dig med frågor sen när jag skaffat alla grejjer ... !

Nu är bara frågan om jag ska köpa datorprylarna eller kameran(Canon XM1) först ... hjm ... !?

Vill ju ha en stillbildskamera osså ju (Canon EOS D30) ...

*beslutsångest*

------------------

Hmm... ett dilemma ;)

Köp DV-kameran först, så hinner du samla ihop lite material att redigera lagom tills du får råd med datorn.

Sen när du tröttnat på rörliga bilder kan du ju köpa digitalkameran ;)

Ja .. eller köpa stillbildskameran först ... låna en dv kamera från jobbet .. o ta datordelarna på avbetalning på expertkontot .. :e

------------------

Det är helt klart ett alternativ... :e

...men glöm inte att D30:an kan medföra massor av extrautgifter (objektiv, stativ, minneskort m.m.) ;)

Har en EOS500N idag ... så jag har gluggarna redan ... !

Stativ ... hjm ... jo ... 3-4 st sådär ... ;)

Minneskort ... klarar mig ganska bra på dom jag har ... (128cf+20cf+8sm) :e
Fast det är klart ... minne kan man ju inte få tillräkligt med .. ;)

Ingen som e sugen på att köpa en olympus C2500L med orginal blixten FL40 ... för säg ... hjm ... 8.000:-

Kanske ngn som vet var jag kan få den såld !?

------------------

Du måste vara rik du som har råd med en Canon D30 *dreglar* :e

Annonsera i datortidningar... det finns ju många som har onlineversioner av deras prylannonser. Så hittade jag min begagnade Nikon Coolpix 950 i alla fall.

------------------
/Petra

Så hemskt rik vet jag inte om jag är .. måste ju välja och prioritera ju ... !!!
*suck*

Glömde jag att säga att ... om jag köper dom här grejjerna så blir det ingen Volvo V70 i sommar ... :(

Beror lite på hur mycket "skrot" jag kan sälja bort ... !!!
Ngn som e intresserad av att köpa en fiol? ... ;) :e

Man kan ju alltid hoppas att man vinner på lotto eller ngt sånt ... :e

------------------

Medlem sedan okt. 20001 558 inlägg

Jag hade köpt en billigare kamera och satsat på V70n :e

------------------
"I have to return some video tapes" - Patrick Bateman, American Psycho

264 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.767b4345
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)