Mycket intressant tankegång där Q...
Ska kolla lite på detta i kväll! :)
Är det så att dom bryter mot lagen så vore det ju skojj samtidigt som det är mycket tragiskt att de inte kan leva efter de lagar som de själva jobbat fram! :e :OO
23 svar · 1 317 visningar · startad av :stefan:
Läs först min lilla tråd om Problem med musik från remastrade skivor med Quicktimevideos!
När jag hörde på radion idag om det kommande kopieringsskyddet gick det upp ett ljus för mig - är det detta som redan är infört i smyg där remastringen och videodelen används som "täckmantel"?
I så fall anser jag att det bryter mot svensk lagstiftning då man enligt § 12 Upphovsrättslagen (Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk) har rätt att göra kopior:
12 § Var och en får framställa enstaka exemplar av offentliggjorda verk för enskilt bruk.
Jag kan inte köra skivan i min cdrom, alltså kan jag inte göra kopior.
Saken är den att jag har för vana att kopiera de skivor jag absolut inte vill bli av med, allt sedan en polare råkade ut för ett inbrott och vart av med nästan samtliga av sina skivor. :(
Jag rippar dem till mp3 i hög bitrate, scannar av omslagen och bränner ner hela baletten på cdr.
Hur som helst, jag börjar bli mer och mer övertygad om att skivbolagens kopieringsskydd strider mot svensk lag. Vad tror ni?
------------------
:stefan: - formerly known as Q
Mycket intressant tankegång där Q...
Ska kolla lite på detta i kväll! :)
Är det så att dom bryter mot lagen så vore det ju skojj samtidigt som det är mycket tragiskt att de inte kan leva efter de lagar som de själva jobbat fram! :e :OO
..alltså kan jag inte göra kopior
Vad hindrar dig att kopiera CDn till ett kassettband (i en vanlig stereo alltså)?
/j
För varje smart skivbolagssnubbe som tänker ut nya skydd så sitter det 100 lika smarta hackersnubbar och tänker ut nya sätt att knäcka skydden.
Det är en match som bolagen inte kan vinna, dom biter bara i den hand som föder dom genom att förhindra skivköpare att använda sina skivor som dom vill.
För övrigt så har olika skivbolag redan "smygit ut" kopieringsskyddade skivor i handeln, ungefär som ett jättestort marknadstest, för att testa folks reaktioner samt se så att tekniken funkar.
------------------
det finns ingen.info tillgänglig.
Det borde vara olagligt med detta, ja. Lagen säger dessutom inte "...men man får för fan inte använda sig av MP3, OGG eller liknande styggelser för att komprimera ljud och lagra på dator". Inte heller kan man förbjuda att sådant lagras på digital media, då en CD-skiva ju är digital musik. Skulle ge underliga konsekvenser.
------------------
Hollowhead - levererar din dagliga dos av nyttig hårdrock!
Vad hindrar dig att kopiera CDn till ett kassettband (i en vanlig stereo alltså)?
Kvalitetsförsämringen. När jag kopierar något förväntar jag mig att ha en likvärdig kopia - ett kassettband förlorar oerhört i kvalitet jämfört med en cd/cdr.
Chainsaw: Lagen säger inte ett smack om mp3 eller liknande komprimeringsmetoder eftersom lagen strävar efter att vara teknikoberoende, dvs även om nya format kommer ska lagen kunna appliceras även på dessa.
Jag står fast vid att kopieringsskydden är olagliga.
Red
Saatana perkele, nu vart det under gamla nicket igen... Jävla cookies! ;)
------------------
"Det är inte samma sak att lyssna på handboll!"
"Öh, det är höjdhopp..."
Insiktsfulla studenter lyssnar på OS-sändningarna från Sydney.
[Redigerat av Q den 11 okt 2001]
Hoppas verkligen skivbolagen får på fan för det!
Jag har för vana att alltid bränna de låtar jag bäst tycker om till en CD och då skulle ett sånt skydd även stoppa det.Att jag inte kan bränna ner mina favoritlåtar till en CD av skivor som jag KÖPT är för jävligt! x(
------------------
MvH
/Bengan
www.bengan.com | Brossans Räjser
"Better to be hated for who you are than loved for who you're not."
[Redigerat av Bengan den 11 okt 2001]
12 § Var och en får framställa enstaka exemplar av offentliggjorda verk för enskilt bruk.
hmm, jag gillar inte skivbolagen heller, men detta förutsätter ju att man kan kopiera det.
Gör de så att man inte kan det så kan man ju inte det...
Nä, det är väl ungefär vad jag skrev i mitt första inlägg... ;)
------------------
:Stefan: skrev
När jag hörde på radion idag om det kommande kopieringsskyddet gick det upp ett ljus för mig
Q skrev
Kvalitetsförsämringen. När jag kopierar något förväntar jag mig att ha en likvärdig kopia - ett kassettband förlorar oerhört i kvalitet jämfört med en cd/cdr.
Allvarligt talat, om man spelar upp en cd i en cdspelare. Så har men en -OUTPUT. Dvs, ett ställe där ljudet går ut.
Vad är det som säger att man vill koppla den till CD-IN på stereon, för att - som de vill - få ut ljudet via högtalarna?
Varför inte koppla in den direkt i datorn. För att sedan få ut ljudet där?
När man har en inputsignal i datorn, startar man sitt favorit ljudprogram och tryker REC. Det blir ganska bra ljud, och knappt någon kvalitetsförsämring.
Det är inte lika enkelt att kopiera skivor, men om de tror att kopieringen av cd-skivor stoppar vid ett kopieringsskydd tror de fel.
Nu vet jag inte hur de har tänkt sig att kopieringsskyddet skall fungera, men jag har svårt att tänka mig att det inte kommer att lösas på väldigt kort tid :e
------------------
Mvh
Patrik aka Brimba
<A HREF="http://www.brimba.nu/default.asp?oPID=poll&PollID=20" TARGET=_blank>Har du husdjur hemma?
</A>Varför får man inte dricka saltvatten?
De kopieringsskydd jag sett hittills har funkat så att man lägger in lite fel i den digitala koden på CD-skivan. När då skivan spelas upp i en vanlig CD-spelare så klarar felkorrigeringen av att "fylla" dessa fel så att de rent teoretiskt inte skall höras...
De flesta audiofiler är dock ense om att ju mer felkorrigeringen hos en CD-spelare får jobba desto sämre låter det. Inga stora skillnader men ändå... Bla. därför som vi hifi-bögar målar skivkanter och lägger skivorna i frysen, allt för att lasern skall kunna läsa så rätt som möjligt :e
När man sen försöker kopiera av en sån CD digitalt så ställer de små felen till med problem, liknande sätt används hos en del kopieringsskydd för spel.
Ett program som antagligen klarar att kopiera en sån audioskiva är CloneCD...
Visst, det lär säkert finnas lösningar... Men det retar mig att man skall behöva ta hjälp av crackers för att spela in en skiva med sina favoritlåtar på av material man ärligt köpt. x(
Analog kopiering är inget alternativ idag anser jag.
------------------
MvH
/Bengan
Nyheter för datanördar
Bla. därför som vi hifi-bögar målar skivkanter och lägger skivorna i frysen, allt för att lasern skall kunna läsa så rätt som möjligt
Hrmm.. :) Ursäkta, men jag måste fråga även fast det inte hör hit... Gör "ni" verkligen det och påstår att resultatet blir bättre? Jag menar, det är ett digitalt media och skulle det vara så låg kvalité på det att man skulle behöva ta till sådanna åtgärder för att säkerställa att en 1'a läses som en 1'a och en 0'a som en 0'a skulle man knappast kunna använda den som datalagring.
------------------
/ J
Ja, en del "ni" gör det.. Jag skulle inte för allt smör i småland komma på tanken ens! :e
Hehe, det skrev jag mest på skämt ;)
Men faktum är att speciellt för några år sedan så var det rätt många som experimenterade med sånt.
Sen är det måste man skilja på data-cd's och audiocd's. Ljudskivor har inte samma felkorrigeringskod som dataskivor, det är en av anledningarna till att det får plats mer på en ljudskiva. Så felkorrigeringen för ljudspår funkar lite annorlunda och ställer högre krav på spelaren. På speciellt äldre CD spelare så kunde man tydligen höra skillnad på hur bra lasern kunde läsa skivan.
Ofta påstods det att speciellt diskanten blev påverkad.
Sen var väl det lite som att skjuta elefant med slangbella... Man diskuterade små skillnader i ljudet medans cd-spelaren och dess filter högg av ljudet tvärt vid 20K med fasfel osv :e
------------------
MvH
/Bengan
Nyheter för datanördar
[Redigerat av Bengan den 13 okt 2001]
Det ät väl lite off-topic, men eftersom det är så här långt ner i tråden så får vi hoppas att ingen störs av det. :)
Sen är det måste man skilja på data-cd's och audiocd's. Ljudskivor har inte samma felkorrigeringskod som dataskivor, det är en av anledningarna till att det får plats mer på en ljudskiva. Så felkorrigeringen för ljudspår funkar lite annorlunda...
Jag skall inte säga att jag är någon expert på A/V-produkter, men; Felkorrigeringen ligger ju ett steg upp i OSI-modellen (ovanför mediat). Alltså på det fysiska mediat är det bara 1 eller 0 (grop eller inte) på skivan. När detta sedan läses har du en felkorrigeringsrutin som kollar så att det som läses in verkligen stämmer. Förenklat; stämmer inte checksumman med det data du läst in kan du rätat till datat beroende på hur felkorrigeringsrutinen ser ut.
Sedan skiljer det ju på hårdvaran ändå. Optiken i laserpickupen, matrialet i skivan, reflektionsindex, defekter som smuts och repor osv.
På speciellt äldre CD spelare så kunde man tydligen höra skillnad på hur bra lasern kunde läsa skivan.
Ofta påstods det att speciellt diskanten blev påverkad.
Detta tycker jag mer låter som skillnaden mellan en bättre och en sämre D/A.
Återigen, ursäkta för att det är lite off-topic.
------------------
/ J
Hehe, ja jag är antagligen dålig på att förklara men:
- Data is recorded in only 2048 bytes of a block (the rest of the
block is third layer error correction).
- Audio uses 2352 bytes of the block (= raw = complete block (except
subcode)) (No third layer error correction needed).This means that indeed you gain (2352-2048=) 304 bytes per block.
The average CD-R can hold about 333.000 - 336.00 blocks.
So make the math :
Data : 333000 * 2048 /1024/1024 = 650 MB
Audio : 333000 * 2352/1024/1024 = 746 MB
Alltså, nån checksum finns inte på ljudskivor. Som jag förstår det så är det bla skillnaden i felkorrigering som de här kopieringsskydden utnyttjar.
Det är även därför som läsning av audio oftast går saktare än läsning av data.
Skillnad i DA har du så klart också rätt i.
------------------
MvH
/Bengan
Nyheter för datanördar
[Redigerat av Bengan den 13 okt 2001]
*baxar tillbaka tråden till topic* ;)
Så går det när man reser bort över helgen... :e
Hursomhelst, Brimbas variant med att koppla ihop stereon med datorn är naturligtvis en variant, fast med haken att det går långsamt - en stereospelare kan ju inte rippa snabbt på samma sätt som en cdrom kan, alltså tar avspelningen upp till 74 minuter... ;)
Jag tittade lite närmare på skivan häromdan och märkte att det syns tydligt var dataspåren tar över. Längst ut på skivan (alltså "sist" i pickupens färdväg från mitten) är det ett mellanrum och sedan en snutt till - det ser ut som tystnaden mellan spåren som på en hederlig gammal lpskiva! :)
Märkte också att i Macen blir det två ikoner av skivan. Dels den vanliga "audioskiva" med en ikon som indikerar att det är både data och ljud på den.
Men sen blir det en ikon till med en bild på gruppen och som helt enkelt heter som låten i videon på skivan.
Jag börjar bli lite osäker på om de har klantat sig så att det strular på pc medan det funkar klockrent på Macen, eller om det verkligen är menat att skydda det, men att det funkar på Macen i alla fall... :l
------------------
Brimbas variant med att koppla ihop stereon med datorn är naturligtvis en variant, fast med haken att det går långsamt...
Nja... Jag tror mer det var tänkt som ett skämt, faktiskt. Inte som något direkt alternativ. ;)
Jag börjar bli lite osäker på om de har klantat sig så att det strular på pc medan det funkar klockrent på Macen...
Nja (här med), det är nog inte ett MAC/PC relaterat problem. Vet du hur du skall handskas med skivan med de verktyg som du har tillgång till på en PC så är det inga problem. Men, här är vi ute på hal is för vad som wF's regler tillåter diskuteras. :)
Bengan
Då är jag med på vad du syftar på med högre krav på spelaren :)
------------------
/ J
Nja (här med), det är nog inte ett MAC/PC relaterat problem.
Nä, det var mest en tanke som slog mig.
Vet du hur du skall handskas med skivan med de verktyg som du har tillgång till på en PC så är det inga problem.
Det är det som retar gallfeber på mig - jag ska inte behöva några "verktyg" (jag antar att du inte menar Mediaspelaren tixempel ;)) för att kunna göra något som jag har lagstadgad rätt till... x(
Men, här är vi ute på hal is för vad som wF's regler tillåter diskuteras.
Intressant det där! Okej att diverse "verktyg" är tvivelaktiga om man använder dem till det som de är tänkta för, men i det här specifika fallet skulle jag inte begå något brott om jag gjorde det - jag har ju faktiskt lagen på min sida! :i ;)
Fast jag tänker inte snacka om sådana "verktyg" här i alla fall - de som sitter i samma sits som jag gör är nog ganska lätträknade... :e
------------------
[Redigerat av :stefan: den 14 okt 2001]
en stereospelare kan ju inte rippa snabbt på samma sätt som en cdrom kan, alltså tar avspelningen upp till 74 minuter...
Det spelar väl ingen roll ... för det är väl ingen "riktig människa" som bränner av sina cd-skivor i högre hastighet än x1 ändå !? (kvalitetsförlust) ... ;)
Och ... RIKTIGA hifi-bögar köper sin musik på vinyl ... INTE cd ... ;)
------------------
Jag undrar, varför ska dom alltid in där bak!?