Jag har köpt en större hårddisk till sonens dator, men BIOS hittar inte hårddisken. Jag har just testat att lägga in hårddisken i min egen dator och då hittas den av BIOS, så det verkar ju inte vara fel på disken i alla fall.
I manualen till moderkortet står det "supports 4 IDE hard disk drives", så jag antar att det borde gå att installera ännu en hårddisk.
Kan det vara BIOS som behöver uppdateras? Jag har försökt att hitta uppdateringar, men inte lyckats. Men borde inte BIOS hitta något, även om det blir "fel" storlek? Som det är nu hittas disken inte alls.
Lite information:
Moderkort: Biostar(?) M5ATC (det står bara M5ATC på manualen)
Chipset: ALi M1531
Bios: Award modular v4.51PG
Såvitt jag kan se är det ett ganska gammalt moderkort. Jag kan ha fel, men jag har för mig att det fanns någon begränsning på 8 GB-diskar tidigare. Om det nu innebär att moderkortet bara "ser" 8 GB eller om det inte ser disken överhuvudtaget är jag osäker på. Att döma av de processorer som kortet stödjer, var nog 8 GB-diskar ovanliga på den tiden.
Den där uppdateringen hittade jag också, men som sagt, den verkar inte direkt lösa mina problem. :)
Men att jag inte kan få fdisk att hitta den i min dator heller, kan det tolkas som att det är något fel på hårddisken? Jag fattar ju inte hur jag ska tolka det som händer och har inga fler tankar om vad man kan göra...
Jag hittade den här sidan http://web.inter.nl.net/hcc/J.Steunebrink/bioslim.htm
Eventuellt kanske du kan lyckas ställa in allt manuellt i bios så att disken funkar. Det har något att göra med att antalet cylindrar är >1024 på diskar >8GB. Då måste man göra någon slags översättning så att datorn tror att det är 1024 cylindrar. Det brukar vara möjligt att ställa in en del manuellt. Det kanske går att fixa en sådan översättning den vägen med lite tips från den där sidan. Det ska stå på hårddisken om hur många cylindrar, sektorer etc, som den har. Det bör du kolla innan du ställer in något manuellt i bios.
fdisk-problemet vet jag faktiskt inte hur jag ska tolka. Det skulle eventuellt kunna hänga ihop med ovanstående. Klarar din moderna dator >8GB-diskar normalt sett? I så fall borde den klara den disken också (tror jag i alla fall).
Jag har kommit i kontakt med andra problem som är kopplade till de där cylindrarna, fast inte just det här problemet, så jag är ute och trevar just nu. Berätta gärna om du lyckas till slut, och hur :)
Tack så mycket för länken UlfT, den ska jag läsa mycket noggrant... imorgon. :)
Min dator är tillräckligt modern för att klara av stora diskar, jag köpte den i september och det sitter redan en 40GB-disk i den. Jag börjar faktiskt tro att det är något fel på hårddisken och funderar på att byta den för att inte slita i onödan med en disk som det är fel på.
Självklart kommer jag att skriva om hur det gick till slut. :)
Jumpra hårddisken som "cable select" på baksidan av den, står ett litet schema på disken hur den ska sitta då.
Sedan stoppar du in kontaktdonet som finns i mitten av IDE kabeln i hårddisken.
------------------
Linux is not in the public domain. Linux is a cancer that attaches itself in an intellectual property sense to everything it touches.
-Steve Ballmer Microsoft CEO
Ja om du tar och testar det jag skrev så kanske det funkar... :OO
Jag har nämligen haft exakt samma problem, en del diskar uppträder så på vissa moderkort
------------------
Linux is not in the public domain. Linux is a cancer that attaches itself in an intellectual property sense to everything it touches.
-Steve Ballmer Microsoft CEO
Nu har jag varit och bytt hårddisken, det verkar ha varit något fel på den för den nya disken fungerar bra i min dator.
Tyvärr lyckas jag inte få till det i sonens dator ännu. Jag testade att göra som Reefer skrev, att jumpra som "cable select", men tyvärr löste det inte så mycket. Om jag testar att köra auto detect i bios när den är jumprad som "cable select" hittar den en hårddisk med 0 på alla värden. Då testade jag att ställa in värden manuellt men då kom istället meddelandet "primary slave failed" (eller liknande) vid uppstart...
När jag testar att ha den jumprad som slave och ställer in värden manuellt i bios hänger sig datorn vid uppstart.
Hmm... jag fortsätter att testa lite, och hoppas på att ni har fler goda idéer om vad jag kan göra. :)
Capacity of the hard drive is too large for the BIOS to support:
Most BIOS's used in current systems can detect / support up to 30GB. If the ATA hard drive you are trying to install has a capacity larger than what the BIOS can support the drive may not be detected by the system.
To troubleshoot this problem follow these steps.
Enter the following parameters in the definition field under user definable:
These parameters will tell the system that your drive's capacity is 540 MB, a capacity that most, if not all BIOS's can support.
Boot your system with a system/start-up diskette that has a copy of fdisk.exe on it. A system/start-up disk such as Windows 95/98/Me would contain the FDISK.exe program.
At the A: prompt type FDISK then press "Y" for large disk support. Go to the main menu option # 4 which displays drive information. Total disk space should be seen as 528 MB.
If the drive is seen as 528 MB then you will need to either get a BIOS up-date from the board manufacturer, use MaxBlast Plus to install drive, or add a ATA adapter card which will overcome the capacity limitation barrier.
If you have checked the power, the jumper configuration, the data cable, and the capacity issue and the drive is still not being detected by the BIOS then the drive is faulty and should be replaced.
Summering: Skriv manuellt in värderna i BIOS. Testa om FDISK ser den nya "stora" 540 mb hd, boota Maxblasterplus för att installera din hd.
Jag har testat att göra de manuella inställningar i Bios som står i citatet ovanför, men det hjälper inte.
Det blir fortfarande så att om jag byglar den som slave, så låser sig datorn vid uppstart och om jag byglar den som cable select så kommer felmeddelandet "Primary slave hard disk fail".
Jag testade också att helt koppla bort den gamla disken, byglade den nya som master och satte dit samma kablar som den gamla hade, men det fungerar inte heller... :(
Datorn låser sig och verkar inte hitta någon hårddisk alls, jag kommer aldrig så långt så att jag kan testa fdisk.
Jag gick in i BIOS och tog bort alla manuella inställningar och startade sedan med Maxblaster+. Hårddisken hittades när jag körde diagnosprogrammet! :D
Confirm the hard drive is physically installed in the system and configured via the BIOS before continuing. Review your system documentation for details on computer BIOS configuration and physical hard drive installation.
Om jag testar att köra Maxblaster+ ändå, så finns det inte någon hårddisk där eftersom den ju inte finns inställd i BIOS. :(
Har jag missat något som jag borde ha gjort?
Nej, usch, nu lämnar jag datorn ett tag och försöker lite mer senare ikväll.
Du har nog gjort allt som går med maxblast+, men jag såg en möjlighet på deras sida som kanske skulle kunna funka. I faqen, faq, påstår de att man skulle kunna använda ett separat ATA-kort som klarar stora diskar. De länkar till följande kort som exempel: http://www.maxtordirect.com/product.asp?sku=1640272
Går nog med andra kort också. Så som jag fattar det är det då ATA-kortet som bestämmer hur stora diskar du kan ha. Det kan vara värt att undersöka om det går.
där tipset var att jumpra som Master med Cylinder Limitation Jumper, och kors i taket, nu hittar BIOS den nya hårddisken! :)
Nu ska det väl rulla på hoppas jag! *håller tummarna*
red: Glömde ju... :r
Tack så mycket för all hjälp, jag hade aldrig hittat den där sidan utan er. Jag återkommer och berättar om hur det gick till slut, men ville bara säga att det gick bra så här långt i alla fall. :)