Mika3lMedlem sedan nov. 20018 492 inlägg Nu kommer jag med ännu en fråga ;)
Spelar det någon större roll om man använder VB.NET istället för C#?
Hade tänkt att göra lite forum, communitys, sökfunktioner, e-handelssystem och sånt.
Så lite "halvavancerade" saker och några mer avancerade saker.
/Mika3l
(känner mig frågvis :q )
------------------
Laddar... ;-)
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Det bör inte spela någon roll, eftersom att alla(?) språken som ingår i .NET använder samma klassbibliotek. Däremot får du en bättre grund att stå på med C# om du ska fortsätta med annan programmering.
Varför lägger du inte alla dina frågor i samma tråd? De handlar ju om snarlika saker.
------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com
-- Man vinner inte silver, man förlorar guld --
RGBMedlem sedan dec. 1999419 inlägg
Däremot får du en bättre grund att stå på med C# om du ska fortsätta med annan programmering.
På vilket sätt skulle C# ge "bättre grund att stå på" än VB.NET?
------------------
AIDS :
Apple Infected Disk Syndrome
ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg Du kan köra både och om du vill, fast inte i samma sida.
Diskussionen finns redan i en tidigare tråd.
Det spelar ingen roll volket språk du väljer med tanke på att du ska göra "halvavancerade" saker. Du kan inte göra mer med C# än VB. Eftersom .Net är både plattform och språkoberoende, så är inte programmeringsspråket något hinder.
Däremot är programmeringsspråket C# mer avancerat i sig, och innehåller många godbitar som gör livet som programmerare enklare.
/T
------------------
Jensen Ambassadör, mitt bästa köp! www.jensen.no
[Redigerat av Toonster den 06 dec 2001]
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg
På vilket sätt skulle C# ge "bättre grund att stå på" än VB.NET?
Därför att VB's syntax inte är en syntax som liknar många andra språk. Med C# har du nära till fler språk och scriptspråk än med något annat språk. Självklart beror det på vad han ska programmera i framtiden, men om det gäller C, C++, Java, JScript, JavaScript, m.m., så är C# att föredra.
Det handlar om objektorienteringen, vilket VB inte har. Iofs har jag inte tittat på VB.NET, så jag vet inte om det är utvecklat med bra objektsorientering, men det skulle förvåna mig om det var det.
------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com
[Redigerat av SPiN den 06 dec 2001]
RGBMedlem sedan dec. 1999419 inlägg SPIN: Bara man har lärt sig ett första språk BRA så är det min erfarenhet att man kommer över syntax mässiga skilnader utan större svårighet. Och VB.NET är rätt trevligt, till skillnad får dess föregångare.
------------------
AIDS :
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Njäe, jag kan tyvärr inte hålla med dig. Jag började min programmerarbana i QBasic (som de flesta eller? :) ) och gick vidare till ASP. Båda språken har liknande syntax, så det var lätt att komma igång med ASP, då jag kände igen många ord, osv. När jag sedan började med Java var det verkligen som att lära sig ett helt nytt språk, man kände inte igen mycket. Så är det för mig, därför tycker jag att C# är en bra utgångspunkt om man ska gå vidare senare, med språk som har liknande syntax.
------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com
VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg Jag håller fullständigt med SPiN... Jag valde C# då det är närmare till C++ och Java, vilket ger mig en bredare front med tekniker att lägga programmeringskunskapen på.
Plus att jag redan kan en stor det av VB-syntaxen, så jag lär mig hellre ett nytt språk för att få så bred kunskap som möjligt, lägger man all tid på ett enda språk så fastar man lätt vid tekniker bundna till språket. En programmerare skall inte hindras utav språk eller teknik, man skall kunna bygga sina program för ändamålet inte av den begränsade tekniken eller språket.
Med andra ord, lär dig C# och VB. :)
*fråga aldrig alver om råd* :e
------------------
Mostly Harmless
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg
Plus att jag redan kan en stor det av VB-syntaxen, så jag lär mig hellre ett nytt språk för att få så bred kunskap som möjligt, lägger man all tid på ett enda språk så fastar man lätt vid tekniker bundna till språket. En programmerare skall inte hindras utav språk eller teknik, man skall kunna bygga sina program för ändamålet inte av den begränsade tekniken eller språket.
Något sånt menade jag också :e
*fråga aldrig alver om råd*
13 dagar kvar... Ghaa *dregel* ;)
------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com
Mika3lMedlem sedan nov. 20018 492 inlägg Tack för svaren.
Det blir nog båda men mest VB.NET eftersom det är det som används i boken jag vill ha(Lär dig ASP.NET på 3 veckor) :)
Förresten, vet ni om ASP.NET fungerar bra med Actionscriptning i Flash 5?
Tror inte det men man vet aldrig ;)
/Mika3l
------------------
Laddar... ;-)
RGBMedlem sedan dec. 1999419 inlägg Vide: Jupp. Man kan aldrig kunna för många språk. :)
------------------
AIDS :
JonMedlem sedan juli 20011 304 inlägg Intressant diskussion det här :)
Jag tror att det har mycket att göra med vad man har för smak, tidigare erfarenheter och ambitioner i framtiden.
Personligen "kan" jag redan c, c++, java, javascript, php, vb, lisp... Det är tänket som är det viktiga, inte syntaxen. Hävdar jag i alla fall :)
Använd VB.NET om det passar ditt tänk! Du kommer ändå att lära dig c# när du kommer tillräckligt långt. Och tvärtom: lär dig C# om det känns fint. Du kommer ändå att lära dig VB.NET så småningom. Bara en idiot till programmerare sitter i en så tigth integrerad miljö utan att kunna båda språken. Synd om kollegan gör en komponent i C# som du ska använda från VB.NET och behöver modifiera den!
Kontenta: Ta det som du tror att du lättast kan sätta dig in i och kommer längst med. Det brukar ge mest motivation... Det andra kommer så småningom!
------------------
The computer is mightier than the pen, the sword, and usually, the programmer.
Toonster: Du kan inte göra mer med C# än VB
Det är inte sant, även om jag förstår vad du menar. I både C# och VB har man full tillgång till hela .Net klassbiblioteket.
Det finns några skillnader dock. Det går att i C# skriva program som inte är kan användas från VB.Net (men inte tvärtom).
VB.Net kan bara generera program som är "CLS-kompatibla", vilket innebär en begränsad mängd datatyper. Dock vill man ibland använda ytterligare datatyper (från enkla unsigned integers eller avancerade klass-strukturer) mellan två program. Detta tillåter inte CLS. Från ett assembly genererat med C# kan man exportera icke-CLS-kompatibla typer. Ett sådant assembly kan användas från C# men inte VB.Net.
En annan sak, om man använder gammal C++ kod tillsammans med managed kod är C# ett kraftfullare alternativ. Man KAN i C# fixera data på en viss position i minnet och jobba med pekar-aritmetik. Detta är bra i två fall. (1) om man använder gammal kod från C++ och inte vill skriva om denna. (2) där man behöver kritisk prestanda. (Dock är det väldigt sällan motiverat att göra så.)
ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg Jo, jag fårstår att du fårstår vad jag menar...
C# är i mitt tycke mer komplett för att utnyttja .Net teknologin. Men är man lite inne på VB redan, så är det bättre att lära sig ett språk någorlunda ordentligt innan man hoppar på nästa...
Fast jag är nästan helt säker på att de olika språken använder samma "namespace" för att skapa interoperatibilitet mellan moduler skapade i lika språk, är det inte så?
Fast som du nämner beror det väl även på vilken kompileringsmetod man väljer.
Något annat att belysa är att dagens VB Script inte finns i .Net utan är utbytt mot Visual Basic. Om nu det gör någon glad...
/T
------------------
Jensen Ambassadör, mitt bästa köp! www.jensen.no