webForumDet fria alternativet

Vilket språk?

24 svar · 474 visningar · startad av edebro

edebroMedlem sedan aug. 2001261 inlägg

Jag hade tänkt att börja spana lite på .NET plattformen och då i huvudsak ASP.NET

När jag kollar på denna sida: http://samples.gotdotnet.com/quickstart/aspplus/Default.aspx

så ser jag att det står så här längst upp: "I want my samples in...VB.NET"

Sen kan man välja C# och JScript också
Nu tänkte jag kolla med er som är lite mer erfarna vilket språk som lämpar sig bäst.
Jag menar, det är ju lika bra att man lär sig ordentligt från början.

Och snälla....inget sånt här svar "Du kan välja vilket språk som helst för .NET stödjer alla språk"
Jag är newbie och vill ha korrekt vägledning :)

Tack på förhand

------------------
Mikael Edebro
http://divx.edebro.net

kan tillägga att jag har programmerat ASP ganska länge nu och känner mig ganska bra på det....så man kanske borde välja VB.NET endå?

Fast å andra sidan så håller jag också på med Java och tycker att C# ser ruskigt logiskt och mycket likt Java, som ju är ett trevligt programmeringsspråk

??
Hjälp

------------------
Mikael Edebro

okej...om vi säger så här.....till vilket språk finns det mest dokumentation?
För MS verkar ju vilja att man ska köra med VB.NET verkar det som

------------------
Mikael Edebro

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

C#, utan tvekan. Du kommer in i ett "riktigt" programmeringsspråk, som lämpar sig för vanliga program likväl som för webbprogrammering.

Men om du redan kommit in i Java, behöver du knappast plugga nån .NET - då Java fortfarande är stabilare (och kommer troligtvis vara det i evigheter). ;)

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

-- Man vinner inte silver, man förlorar guld --

VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg

C#, utan tvekan. Du får en bredare grund med tekniker att lägga programmeringskunskapen på.

------------------
Doesn't 'expecting the unexpected' make the unexpected expected?
webeye.nu

ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg

Håller med ovanstående, kör C#.

Till skillnad fån Java så är det nämligen inlämnat till standardiseringsorgan, så att andra företag kan skapa kompilatorer. Java ägs och styrs av Sun, lämna det skeppet fort... :)

Kan även flika in med att Jscript är bra, då det liknar C väldigt mycket, men samtidigt enklare.

Är du en fena på VB script, kör det för att lära dig .Net tekniken, sedan när du behärskar den så switchar du till C#. Du kan blanda språken precis som du vill dvs. du kan skapa moduler i vilka språk du vill, de kommer att samarbeta ändå!

/T

------------------
Jensen Ambassadör, mitt bästa köp! www.jensen.no

Till skillnad fån Java så är det nämligen inlämnat till standardiseringsorgan, så att andra företag kan skapa kompilatorer. Java ägs och styrs av Sun, lämna det skeppet fort...

Nu väntar jag med spänning på sgtpepper :e

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Till skillnad fån Java så är det nämligen inlämnat till standardiseringsorgan, så att andra företag kan skapa kompilatorer. Java ägs och styrs av Sun, lämna det skeppet fort...

Jag orkar inte...

Frågan gällde .NET och där svarar jag C# utan att blinka. Det är där du lär dig riktig programmering.

Angående Java-Toonster-biten så kan man väl konstatera att vissa kanske skall lyfta blicken från sitt hårdvarunära-Pascal-och-annat-kodande och inse att världen ser lite annorlunda ut än vad du tycks inse, om en snar framtid så har andelen Javaprojekt i världen gått om andelen C++-projekt enligt vissa förutsägelser, det är liksom stort grabben. Hur du kan ha så bestämda åsikter när du inte ens jobbar i den delen av branchen där Java och .NET tävlar förvånar mig, för inte fan kommer man köra .NET i dina radar-flyg-pillemoj-grejer, eller?

Låt mig citera ett stycke av slutsatsen från en rapport av The Middleware Company om Java J2EE vs. Microsoft NET:

The J2EE verses .NET battle will be the soap opera of the decade for geeks to watch. But there are promises and realities about both platforms. For example, J2EE is a rather brilliant move on the vendors' part, but should not be seen as an altruistic initiative. All vendors that participate in J2EE are after financial gains, as well as an effective weapon against Microsoft. J2EE enables these vendors to collaborate together and stand ground. Many of these vendors have undergone recent mergers and acquisitions themselves, and so organizations must exercise good judgment when choosing such a platform.

As far as Microsoft.NET, that is far from an altruistic initiative. It is a monopolistic initiative dressed in altruism. Microsoft has been claiming that .NET is about open and interoperable web services, when in reality Microsoft is already making their web services closed and proprietary. Microsoft will likely increase the costs of their solutions if a monopoly can be achieved, and innovation will be slowed down significantly.

So what's a company like yours to do? Both platforms are useful, and both can lead you to the same destination. Which platform is right for you? When deciding, we recommend you concentrate on the larger business issues. Think about your existing developer skillsets, your existing systems, your existing vendor relationships, and your customers. Those almost always drive the decision, not the minor features.

PS. IBM donerar t.ex inte 40 miljoner dollar via Eclipse-projektet till Java-communityn för att cheferna i USA gillar att elda upp pengar.. DS.

------------------
det finns ingen.info tillgänglig.

"inside every human being there's an american trying to get out".

[Redigerat av sgtpepper den 23 nov 2001]

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Till skillnad fån Java så är det nämligen inlämnat till standardiseringsorgan, så att andra företag kan skapa kompilatorer

Som om en kodningsteknik mäts i hur många kompilatorer det finns :OO..

Hursomhelst, du kanske inte är medveten om det, men det finns faktiskt en uppsjö med kompilatorer till Java, bl.a har IBM forskat mycket på kompilatorbiten och har pressat fram en av de bästa kompilatorerna.

Hur många kompilatorer finns det till .NET?

Visst har Sun den slutgiltiga kontrollen, men det har Linus Thorvalds över Linux också och det har ju inte gjort Linux sämre. Om du tror att Microsoft kommer vara en stor kramgo farbror som delar med sig till kreti och pleti och släpper all kontroll så är du vansinnig.

------------------
det finns ingen.info tillgänglig.

"inside every human being there's an american trying to get out".

tack så mycket för alla svar.....det blir nog c# endå.....det blir bra för jag tycker det ser väldigt bra ut

Sen en tilläggsfråga. Jag kan altså skapa vanliga fristående Windows program med c#??
Isf, hur skiljer dom sig prestandamässigt mot t ex Java eller C++
Om det går att göra fristående program, vilken kompilator ska man använda?
Och visst kompilerar man dom till vanliga .exe program och inte som i Java att man måste göra nån class fil

Som sagt, jag är nybörjare
Väntar otåligt på svar! ;)

------------------
Mikael Edebro

förresten....kan ni rekommendera nån bra bok ang ämnet.
Gärna en som förklarar mycket genomgående vad .NET är(då detta är lite av ett virrvarr för mig ; )
Jag funderade på Sams "Lär dig ASP.NET på 21 dagar"
??

------------------
Mikael Edebro

JonMedlem sedan juli 20011 304 inlägg

Jag säger oxå c# för att jag gillar språket, men ni som dissar VB.NET: Har ni ens kollat på det??? Det går ju inte ens att jämföra med VB och är ruskigt likt C#. IMHO

------------------
The computer is mightier than the pen, the sword, and usually, the programmer.

SgtPepper -> Jo, visst. Du har lite rätt. .Net kompilatorer är inget mer än valiga kompilatorer. .Net är ju implementationen av funktioner. Därför lär det dyka upp en uppsjö av C# kompilatorer.

red.
Microsoft har öppnat upp för tredjepartstillverkare, och det pågår en massa utveckling för att få fram flre språkm till Visual Studio.Net. Vid leverans är det nog 10-12 st. men man kan lägga till de man önskar. www.activestate.com arbetar med Perl & Phyton bla. Microsoft har även öppnat upp för strukturen för IML, så tredjepartstillverkare/Microsoft kan fixa en portning av programmen till *nix
/red

Hoppas du noterade smily'n. hela stycket om Java var ironiskt...

Stridsledningen på JAS sköts på marken, så det är en massa datatrafik mellan mark-flygplan. Jag lovar att det kommer inte vara någon .Net där :) Fast tanken är inte dum, en webservice som sköter acceptansen av en robotavfyrning... tror inte det va!

/T

------------------

[Redigerat av Toonster den 23 nov 2001]

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

All vendors that participate in J2EE are after financial gains
Hmm... jag trodde att det var det som var poängen med att vara en "vendor"?

------------------
You can be a coward for a few minutes, or dead forever. /Rincewind

Idkar inte SUN idiell verksamhet? :)

/T

------------------

okej.....men hur var det med fristående program. Är det möjligt med C# att skapa vanliga Windowsprogram som kompileras till en .exe fil. Eller kommer det isf att vara liknande Java där man måste "länka" en class fil?

För det skulle ju vara bra med ett programmeringsspråk som lämpar sig till både webben och vanliga program, så slipper man råplugga 2 språk

Och om det går, hur skiljer sig prestandan mot t ex program skapade i Java(bra skrivna program altså)??

------------------
Mikael Edebro

Du måste ha en motor liknande Java's JVM:er för att kunna köra .NET-applikationer. Dock kommer de nog bli inbyggda för kommande Windows versioner, om du bara ska köra dina program på Windows-burkar.

Om du däremot ska utveckla riktiga, plattformsoberoende, program med .NET till andra OS, måste du installera en JVM för .NET. Då heter de inte JVM, men jag kommer inte ihåg vad Microsoft kallar dem... :l

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

perfekt
men hur kommer det att bli med .exe filer tror du?
För det är ju liksom lite smidigare att kunna kompilera programmet till en körbar fil.

------------------
Mikael Edebro

VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Och om det går, hur skiljer sig prestandan mot t ex program skapade i Java(bra skrivna program altså)??

Hur får du till att "Java = bra skrivna program" :q

Hur bra programmet är skrivet har inget med vilken teknik du använder, utan uteslutande på personen som skriver programmet!

------------------
Mostly Harmless

Nä, läs det igen. Jag menade inte att alla program skrivna i Java är bra. Utan jag menade att jag ville ha en jämförelse av prestandan på bra skrivna Javaprogram och program skrivna i C#

Jag skrev bara så för att undvika olika onödiga kommentarer från personer som tror man är dum, som jag vet brukar dyka upp då och då :)

------------------
Mikael Edebro

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.86db40fa
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)