Tja, hej igen listan... verkar somjag bar får problem idag ;)
Jaghar en MS SQL databas som ska innehållam mina sidor som jag sedan ska generera upp via PHP.
Problemet e att jag inte får med mina åäö.
Jag har testat att lägga infon i 'varchar', o 'text' (testade ioförsig även 'ntext', med det gick inte alls).
Mm... men e inte det en omväg?
Det måste väl gå o fixa genom någon inställning?
Databasen innehåller ju åäö så det måste ju hämda någe konstigt när jag hämtar det därifrån? Alltså i själva PHP? :q
Istället för ä får jag ett citationstecken fast ett låget ett, istället för å får jag ett kors.
ö = "
Å = en kvadrat
Ä = ett Z med ett 'v' (typ) ovanpå
Ö = 'TM' symbolen
Jag använder engelsk Ms SQL server 2000, men där ser det ju fint ut jö.
E det ingen annan som har råkat ut för samma problem som jag har?
All text ligger rätt i databasen men när PHP hämtar upp den så byter den ut å ä ö Å Ä Ö mot andra tecken :(
Jag sitter på en Win 2k burk med Ms SQL Server 2000 o Apache samt PHP i modulversionen.
Jag kan ju lösa det, som några andra nämt, genom att byta ut å ä ö Å Ä Ö mot HTML specialtecken... men det verkar ju vara en krånglig väg som inte skulle behövas jö?
Men i min databas ligger ju alla tecken rätt, det är ju när PHP tar ut dem därifrån som det blir fel...
Finns det kanske en inställning i PHP.ini som löser det?
Red.
Som jag gör nu e att jag innan jag lägger in texten i databsaen så trixar jag om åäö ÅÄÖ till htmlspecialkoden. Tja o då funkar det... men så ska man väl inte göra? :q
Tjo
Försöker uppliva en gammal fråga.
Jag löste mitt problem temporärt genom att ersätta alla åäö med htmlspecchar innan de åkte in i databasen.
Problemet e nu att jag vill kunna avända denna databas i andra applikationer som inte rör webben så lösnigen funkar inte längre. :(
Dock testade jag lite i ett DOS-fönster på min maskin o det verkar som om texten i MsSQLen ligger i DOS teckentabell och i browsern så e det ju Win-teckentabell.
(Alltså skrev jag åäö ÅÄÖ i en fil mha edit och sedan tog upp det i Notepad så blev det de tecken som kom upp fel även i browsern (när jag hämta ifrån dbn).)
Ja inte för att det hjälper mig någe (kass som jag e), men kanske finns det någon schysst guru som kan komma med en lösning då? *håller krampaktigt tummarna*
Testade att skapa en ny SQLdb som hade en annan 'collation name' men inte hjälpte det :( (ligger en tråd i SQLforumet oxå men mera om MsSQLen då va, hoppas att det inte uppfattas som dubbelpostning).
Hjälp!
/Grodan
261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9