webForum webForum sponsras med lina och serverplats av Binero AB

Gå tillbaka   webForum > Utveckling > Webbutveckling > Hemsidekritik

Hemsidekritik Låt webForums medlemmar tycka till om din hemsida.

Svar

Trådverktyg Visningsalternativ
Äldre 2005-08-30, 21:51   #1
Decibel
Medlem

Decibels avatar

Registrerad: 2003-01-02
Lösningar: 20
Hjälp mig hjälpa :P

Kom på idén för ett par månader sedan, registrerade domänen och började klura på innehållet.

www.teknikportalen.se är adressen

Hittils är det lite tafatt gällande guider och artiklar men har ett 30-tal det skrivs för fullt på.

Nåt jag missat, nåt som kan göras bättre ?

Ge mig förslag och kritik på allt, UTOM kodstruktur och validering.

Har blitt lite hemmablind och behöver lite andra synvinklar

Det jag hittils stakat upp i todo är:
- Korrekturläsning
- Mer bilder till guiderna
- Annan typ av nagivering, när man lagt in 40--talet artiklar är det rörigt, men hur ska navigeringen se ut?
- Göra tekniska begrepp, t.ex. LCD, TFT, DDR, CPU, Processor, display och liknande rödmarkerade och klickbara direktlänkade till en ordlista som beskriver vad det är, alternativt en mouose-over effekt med kort förklaring och en klickbar länk för att läsa mer.

Ps. att kolumnen till höger är tom beror på att jag tog bort Adsense under tiden jag eftersöker feedback Ds.
Decibel besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2005-08-30, 22:10   #2
Pace
Medlem

Paces avatar

Registrerad: 2001-06-26
Lösningar: 91
Jag tycker inte du ska lägga någon större möda på utformningen. Det är inte det som "gör" den här webbplatsen.

Mer innehåll är ordet. Förutom att rätta stavfel, felaktiga meningsbyggnader och rena faktafel, så är regelbundna uppdateringar ledordet. Ofta. Passa på att utforma en stilguide också, för det finns ingen fokus på texterna.

Citat:
TV-guiden skrev:
Först och främst, de olika typerna av TV-apparater

Bildrör
Detta är den vanliga tv;n, troligen en sådan ni redan har idag.
Sedan när blir ett bildrör en tv? Jag fattar vad som menas, men det är så illa skrivet.
Äldre 2005-08-30, 22:16   #3
Decibel
Medlem

Decibels avatar

Citat:
Pace skrev:
Jag tycker inte du ska lägga någon större möda på utformningen. Det är inte det som "gör" den här webbplatsen.

Mer innehåll är ordet. Förutom att rätta stavfel, felaktiga meningsbyggnader och rena faktafel, så är regelbundna uppdateringar ledordet. Ofta. Passa på att utforma en stilguide också, för det finns ingen fokus på texterna.

Citat:
TV-guiden skrev:
Först och främst, de olika typerna av TV-apparater

Bildrör
Detta är den vanliga tv;n, troligen en sådan ni redan har idag.
Sedan när blir ett bildrör en tv? Jag fattar vad som menas, men det är så illa skrivet.
haha, ja den var bra

Stilmall som genomgående följer artiklarna klurar jag på men ännu inte fått till nåt som funkar riktigt bra, gällande färger, rubriker och textstorlekar/teckensnitt.
Äldre 2005-08-30, 22:24   #4
emission
Medlem
Kalebass

Registrerad: 1999-12-09
Lösningar: 541
Håller med Pace. Utformingen känns helt OK. Krutet ska läggas på textkvalitet och informationsmängd.

Citat:
Datorguiden skrev:
Processorn mäts vanligen i MegaHertz (MHz), nu på senare tid har vi passerat tusentalsgränsen i MHz och de flesta siffor presenteras i GigaHertz (GHz).
Förvisso en lekmanstext, men det är läge att förklara vad klockfrekvens betyder, och vad det INTE betyder.

Citat:
Datorguiden skrev:
Om ni behöver en skrivare, försök hellre att köpa en laserskrivare, med en laserskrivare kan ni skriva ut enorma mängder dokument utan att kostnaden per utskrift blir speciellt hög.
...men om färgutskrifter är högprio då?

Försök att förklara vad olika alternativ ger för olika fördelar och nackdelar, och skriv inte direkt att en väg är den enda rätta. Däremot är det inte fel att beskriva att t.ex. laserskrivare ofta är ett betydligt med vettigt val.

Vad beträffar strukturen så känns den vettig. "Datorguiden" kan sedan ha undernivåer med "Skrivarguiden", "Grafikkortsguiden" etc., med mer detaljerade beskrivningar, och då är det lämpligt med länkar från "Datorguiden" till dessa.
emission besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2005-08-30, 22:25   #5
UlfT
Medlem

UlfTs avatar

Registrerad: 2001-05-22
Lösningar: 128
Du skriver väldigt kortfattat om de olika teknikerna. Du borde skriva betydligt mer. Jag tror många skulle vara intresserade av att få veta att även backprojektions-tv (precis som vanlig projektor), kräver att man byter dyra lampor relativt ofta. Det är något som oftast inte framgår när man kollar in en backprojektions-tv hos Elgiganten och liknande. Men jag vet att det finns folk som har blivit besvikna när tv:n slutar fungera efter något års tittande. Då har ägaren kanske tittat på Rapport och dokusåpor med sin backprojektions-tv, helt utan någon som helst tanke på att den där lampan kostar flera tusen.

Det här gäller flera saker du skriver om. Du rekommenderar också laserskrivare. Men om användaren vill skriva ut fotografier? Då är inte en färglaser mycket att komma med.
UlfT besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2005-08-30, 22:28   #6
Decibel
Medlem

Decibels avatar

*fyller på min todolista*

tack för tipsen och åsikterna, på två inlägg har jag fått mycket bra underlag att arbeta med

teknikportalen.se/index2.php ger en menylista över guider som det skrivs på nu, vissa saker ska bort bl.a lcd/plasma guiden och liknande.
Äldre 2005-08-30, 22:33   #7
emission
Medlem
Kalebass

Registrerad: 1999-12-09
Lösningar: 541
Mycket lovande material! Med kontinuerlig wF-korrektur så blir det en toppensajt!
emission besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2005-08-30, 22:37   #8
Pace
Medlem

Paces avatar

Citat:
Decibel skrev:
Stilmall som genomgående följer artiklarna klurar jag på men ännu inte fått till nåt som funkar riktigt bra, gällande färger, rubriker och textstorlekar/teckensnitt.
Nja, nu var det inte stilmall jag menade utan stilguide. (Jag vet inte om det finns något fastställt ord för det, men det får duga tills vidare). Det är ett sätt att se till så att innehållet (inte bara utformningen) förblir densamma över mängder med artiklar.

Ett exempel, i artikeln om TV-guider skriver ni "Sjunger er TV på sista versen?" medan det i en annan artikel står "Rädd att köpa något du inte behöver?".

Är jag löjlig som påpekar sådana småsaker? Kan tyckas, men det är bara en sak av många. Det finns ingen fokus på artiklarna. En stilguide kan hjälpa dig att fastställa fokus och ger alla riktlinjer för hur en artikel ska utformas.

Det är väldigt enkelt att se att artiklarna har skrivits direkt ur huvudet med någon enkel faktakontroll genom Google. Det är inte kvalitet.

Citat:
emission skrev:
Citat:
Datorguiden skrev:
Processorn mäts vanligen i MegaHertz (MHz), nu på senare tid har vi passerat tusentalsgränsen i MHz och de flesta siffor presenteras i GigaHertz (GHz).
Förvisso en lekmanstext, men det är läge att förklara vad klockfrekvens betyder, och vad det INTE betyder.
Plus att processorer absolut inte kan mätas i hertz. Man kan däremot mäta en processors klockfrekvens i hertz.

Från en sak till en annan, hoppas att du kan göra det här till något vettigt för det kan säkerligen bli en bra webbplats!
Äldre 2005-08-30, 22:38   #9
Decibel
Medlem

Decibels avatar

Citat:
UlfT skrev:
Du skriver väldigt kortfattat om de olika teknikerna. Du borde skriva betydligt mer. Jag tror många skulle vara intresserade av att få veta att även backprojektions-tv (precis som vanlig projektor), kräver att man byter dyra lampor relativt ofta. Det är något som oftast inte framgår när man kollar in en backprojektions-tv hos Elgiganten och liknande. Men jag vet att det finns folk som har blivit besvikna när tv:n slutar fungera efter något års tittande. Då har ägaren kanske tittat på Rapport och dokusåpor med sin backprojektions-tv, helt utan någon som helst tanke på att den där lampan kostar flera tusen.

Det här gäller flera saker du skriver om. Du rekommenderar också laserskrivare. Men om användaren vill skriva ut fotografier? Då är inte en färglaser mycket att komma med.
alla behöver det inte bytas på, har en Sony KP53PX3 själv och den har inga specifikationer om lampa eller liknande i manualen, enbart att det finns kylvätska eller nån liknande vätska man ska akta sig för om man bär upp tv;n för en lutande trapp t.ex.
Just dessa tekniker beskrev jag i mitt första inlägg, med ev. mouse-over med ytterligare förklaring alternativt klickbara ord med förklaring på hur tekniken fungerar, vad den används i och vad man bör tänka på gentemot andra möjligheter, t.ex. LCD -> Plasma o.s.v.
Äldre 2005-08-30, 22:41   #10
Decibel
Medlem

Decibels avatar

Citat:
Pace skrev:
Citat:
Decibel skrev:
Nja, nu var det inte stilmall jag menade utan stilguide. (Jag vet inte om det finns något fastställt ord för det, men det får duga tills vidare). Det är ett sätt att se till så att innehållet (inte bara utformningen) förblir densamma över mängder med artiklar.

Ett exempel, i artikeln om TV-guider skriver ni "Sjunger er TV på sista versen?" medan det i en annan artikel står "Rädd att köpa något du inte behöver?".

Är jag löjlig som påpekar sådana småsaker? Kan tyckas, men det är bara en sak av många. Det finns ingen fokus på artiklarna. En stilguide kan hjälpa dig att fastställa fokus och ger alla riktlinjer för hur en artikel ska utformas.

Det är väldigt enkelt att se att artiklarna har skrivits direkt ur huvudet med någon enkel faktakontroll genom Google. Det är inte kvalitet.

Citat:
emission skrev:
Citat:
Datorguiden skrev:
Plus att processorer absolut inte kan mätas i megahertz. Man kan däremot mäta en processors klockfrekvens i megahertz.

Från en sak till en annan, hoppas att du kan göra det här till något vettigt för det kan säkerligen bli en bra webbplats!
Tänkte också på detta men fokuserade bara på själva utseéndet, har börjat pilla lite på en struktur som ska finnas med i alla guider och artiklar.

Har du månne en länk till någon artikel du tycker är bra, informativ och framförallt innehåller det som ev. kan krävas, så man kan få en hint

Att jag tänker fullfölja det finns det inga tvivel om, sajten lanserades och de nuvarande guiderna skrevs på två dagar, vilket förvisso återspeglas nu när man får lite annan syn på innehållet, men det hjälper bara att göra det hela bättre
Äldre 2005-08-30, 22:47   #11
Pace
Medlem

Paces avatar

Citat:
Decibel skrev:
Har du månne en länk till någon artikel du tycker är bra, informativ och framförallt innehåller det som ev. kan krävas, så man kan få en hint
En stilguide utformas efter målgruppen och ditt syfte med de skrivna orden. Såvida du inte kan hitta en identisk artikel om det du skriver, kan du nog inte "se och lära".

Men här har du i alla fall en läsvärd artikel om hur du själv kan utforma en:

http://www.sitepoint.com/article/dev...yle-guide-site

Jag skulle exempelvis föreslå att du har med en lista med för- och nackdelar om varje teknik. Det är väldigt läsvänligt. En slutsats eller summering i slutet av varje artikel kan också vara bra, till exempel "om du har ont om pengar så är produkt A ett bra val, men om du satsar på bra ljud så ska du ha produkt B...".
Äldre 2005-08-30, 22:57   #12
Decibel
Medlem

Decibels avatar

Kan det vara bättre kanske och ha en artikel i flera delar ?
Varje del innehåller mindre text, och man går vidare till nästa del, eller går direkt till en specifik del.
Eller är det ankare som gäller

T.ex. (exemplet är om mobiltelefonguiden, varje - är likamed egen delsida)
- Inledning
- 3G eller 2G
- blah blah
- tut tut
- Slutsats
Äldre 2005-08-30, 23:04   #13
UlfT
Medlem

UlfTs avatar

Citat:
Decibel skrev:
alla behöver det inte bytas på, har en Sony KP53PX3 själv och den har inga specifikationer om lampa eller liknande i manualen, enbart att det finns kylvätska eller nån liknande vätska man ska akta sig för om man bär upp tv;n för en lutande trapp t.ex.
Hur länge har du haft den tv:n? När jag försökte få det bekräftat angående lampan, hittade google enbart öststats-siter som skrev om den tv:n. Vi får verkligen hoppas att det inte krävs någon ny lampa, även om jag har svårt att tro det. Sony själva hade ingen som helst information om denna tv.
Äldre 2005-08-30, 23:18   #14
Decibel
Medlem

Decibels avatar

Citat:
UlfT skrev:
Citat:
Decibel skrev:
Hur länge har du haft den tv:n? När jag försökte få det bekräftat angående lampan, hittade google enbart öststats-siter som skrev om den tv:n. Vi får verkligen hoppas att det inte krävs någon ny lampa, även om jag har svårt att tro det. Sony själva hade ingen som helst information om denna tv.
För snabb, KP51 heter den, inget annat
Ägt den sedan december 2004

Pic på sötingen i mitt halvt färdigrenoverade vardagsrum-> www.jxit.se/screen.gif
Äldre 2005-08-30, 23:48   #15
UlfT
Medlem

UlfTs avatar

Citat:
Decibel skrev:
Citat:
UlfT skrev:
Citat:
Decibel skrev:
För snabb, KP51 heter den, inget annat
Ägt den sedan december 2004
Ok. Vad jag kan förstå, rör det sig alltså om CRT-projektion i tv:n. Du kan meddela hur du upplever tv:n i november. http://www.agoraquest.com/viewtopic....11552&forum=34
Äldre 2005-08-31, 02:32   #16
hltm
Medlem

Registrerad: 2004-11-16
Lösningar: 7
Citat:
Pace skrev:
En stilguide kan hjälpa dig att fastställa fokus och ger alla riktlinjer för hur en artikel ska utformas
Brukar inte se någon anledning att säga emot Pace, brukar aldrig finnas anledning

En mall ger aldrig alla svar, tvärtom låser den fast beteenden i många situationer. Sen undrar jag hur fastställa en "stilguide" f
en given webbplats som avhandlar flera olika ämnen?

En stilguide för varje avdelning/sida eller vad?
Känns som om du inne på "hur kommunicera m varje [given] intressegrupp" och hur välja ton - typiskt copy-jobb.

Nyfiken mest
Äldre 2005-08-31, 20:44   #17
Pace
Medlem

Paces avatar

Citat:
hltm skrev:
En mall ger aldrig alla svar, tvärtom låser den fast beteenden i många situationer. Sen undrar jag hur fastställa en "stilguide" f
en given webbplats som avhandlar flera olika ämnen?

En stilguide för varje avdelning/sida eller vad?
Känns som om du inne på "hur kommunicera m varje [given] intressegrupp" och hur välja ton - typiskt copy-jobb.

Nyfiken mest
Det är inte frågan om en mall. Det är en fråga om vägledning, som kan se till att arbetet blir mindre. Det är inte en fråga om copy i den bemärkelsen. En stilguide används av alla som producerar större mängder med redaktionell text.

Det kan vara en sådan enkel sak som hur ett ord ska stavas. Exempel:

- Ska vi skriva TV, tv eller teve?
- Ska vi använda citattecken eller pratminus när någon pratar?
- Ska vi skriva ordet på svenska eller engelska? (exempel: airbag/krockkudde eller call center/teletjänstcentral?)
- Vilka ord ska vi översätta?

IDG.se har exmpelvis i sin stilguide valt att konsekvent använda orden Imovie, Ipod och Imac. (Varför? Det undrar jag också). Apple skriver däremot sina produkter som iMovie, iPod och iMac. Det är sådana regler som ingår i stilguiden. Och den ska alla följa. Överallt på webbplatsen.

Alla de här sakerna är obetydligt i sin enskildhet, men som helhet ger det ett oroligt och oprofessionellt intryck. Men det märks inte så värst mycket på tre, fyra artiklar. När man börjar närma sig ett hundratal artiklar utan någon direkt struktur börjar det bli svårläst. Alla skriver lite som de vill, och därför blir resultet hipp som happ.

TT har en språkguide på 76 sidor. Den kan laddas ned här som pdf-fil:

http://www.tt.se/ttsprak/
Äldre 2005-09-17, 11:57   #18
Decibel
Medlem

Decibels avatar

har pillat vidare på en lite mer enhetlig utformning av varje artikel.

ris och ros tack (förutom validering...)

http://teknikportalen.se/index.php?inc=eget-natverk

Obs. guiden är inte inlänkad på sidan ännu, test-fas bara.
Äldre 2005-09-20, 13:25   #19
Jerpa
Medlem

Registrerad: 2003-02-03
Lösningar: 14
Tycker det nya upplägget såg bättre ut, fick en mer överskådlig syn på det hela.
Äldre 2005-09-20, 18:10   #20
Compusa
Moderator

Registrerad: 2002-01-14
Lösningar: 56
Bra jobbat men Internet stavas med stort I, dvs the Internet som du syftar på. Det är skillnad mellan Internet och internet mao.
Compusa besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2005-09-20, 20:07   #21
Prometheus
Medlem

Registrerad: 2001-03-07
Lösningar: 4
Citat:
Compusa skrev:
Bra jobbat men Internet stavas med stort I, dvs the Internet som du syftar på. Det är skillnad mellan Internet och internet mao.

Citat:
TT-språket skrev:
På några punkter avviker vi från Svenska datatermgruppens rekommendationer:
TT har i samråd med andra stora nyhetsredaktioner gått över till att skriva internet med gemen begynnelsebokstav. Internet är egentligen ett namn, men dess karaktär av egennamn är inte uppenbar och bruket av liten bokstav är mycket utbrett. Vi anpassar oss till ett skrivsätt som redan är etablerat.
Det är alltså inte så farligt att skriva med litet i Jag brukar själv skriva med stort dock, av gammal vana.
Äldre 2005-09-21, 01:16   #22
ejick
Medlem

Registrerad: 2001-03-18
Lösningar: 18
En bild säger mer än tusen ord som man brukar säga, därför rekommenderar jag att du öppnar orginalfilen till logotypen och sparar om den som gif eller png, måste det vara jpg, som jag inte kan förstå varför, så se för guds skull till att ha den mer högupplöst! Som den är nu är den på tok för suddig och det oranga långt från resten av det oranga på sidan.

Sedan skulle jag se till att ha lite mer radavstånd i texten då den är svårläst som den är nu.

Jag utelämnar medvetet kommentarer om det tekniska innehållet då jag inte har så mycket att tillföra i ämnet
webForum > Utveckling > Webbutveckling > Hemsidekritik

Trådverktyg
Visningsalternativ

Forumregler
Du får inte posta nya trådar
Du får inte posta svar
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är i GMT +2. Klockan är nu 17:51.