webForumDet fria alternativet

Jag vill ha en polisstat

Politik & samhälle

90 svar · 4 519 visningar · startad av magnusfeldth

Medlem sedan jan. 20034 480 inlägg
Frågan#1

Inatt vandaliserades flera bilar i Vänersborg, bland annat min mammas bil. Kom polisen? Tog de några fingeravtryck? Var CSI-teamet där? I helskotta!

Jag vill ha en polisstat. Jag vill att polisen skall vara som 7eleven, en i varje gatuhörn.

Mitt förslag är att lägga ner militären (nej, vi kommer inte i krig, och skulle det hända kan man fråga USA om de vill bomba fienden så löser det sig nog) och ta de miljarderna man sparar där och lägga helt på polisen.

Om det fanns fler poliser skulle fler brott klaras upp och färre brott skulle begås både genom att bovar skulle avskräckas av den högre polisnärvaron och den högre procenten uppklarade brott.

Övervakningskameror borde också få vara mycket enklare att få sätta upp och borde täcka det mesta av de offentliga utrymmen. Jag bryr mig inte, min personliga integritet inskränks inte.

Medlem sedan maj 20002 597 inlägg

Eller kanske bara vara lite mer som nogre.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Jag tror inte att vi behöver en polisstat! Det räcker med att man bevakar de få som gör ont för så många.
Vi har en busskur här i Helsingborg som glaskrossas var och varannan fredagkväll.
Många måste veta vem som gör det.
Ett allmänt bevakande är nog tror jag för att stoppa vandalismen.

Jo, men polisen idag har så knappa resurser så det inte är sant. Tror det är så illa att på helgerna finns det kanske 5 poliser i hela dalsland...

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Vi har i dagsläget c:a 16000 poliser i Sverige. Blir det socialdemokratisk regering efter valet kommer det att minska ytterligare enligt ett förslag framarbetat av justitiedepartementet och Thomas Bodström.

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Rikard skrev:

Vi har i dagsläget c:a 16000 poliser i Sverige. Blir det socialdemokratisk regering efter valet kommer det att minska ytterligare enligt ett förslag framarbetat av justitiedepartementet och Thomas Bodström.

16000 poliser på 9 (?) miljoner invånare. Det är en (1) polis på var 562,5 invånare. :o

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Rikard skrev:

Grattis Sverige! Nu stänger ännu en polisstation i din stad!

;) :l :x

Jag är också helt klart för fler poliser. Det ska inte kunna gå att resonera "Happ, där mötte vi polisen - då kan vi gasa på!" när man möter en(da) polisbil(en) norr om Dalälven. Det var trevligt under NATO-mötet i Åre då det fullkomligt kryllade av poliser här i stan. Dessutom lyckades man plocka in ett tjugotal personer för olaga innehav av diverse narkotikapreparat. Läs mer...

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Medborgargard? ;)

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

I förebyggande syfte kunde man ju jobba på folks moral så inte vanliga busgrabbar gör några värre dumheter :)

Medlem sedan aug. 20056 inlägg

Folks moral är givetvis ett ämne för vidareutveckling men vi kan aldrig bortse från det faktum att en stark poliskår är ett viktigt kugghjul i det demokratiska navet

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Jag är dåligt påläst; finns det något bevis för att fler poliser (eller hårdare straff) ger ett tryggare samhälle?

Rikard skrev:

Hur fasen har de kommit fram till att det skulle behövas färre poliser??!?! Finns nån länk till den rapporten? Tack och lov att man röstar blått.

De utdömda straffen i Sverige måste också bli hårdare. Slut på daltandet. Jag tycker att det skall vara en hög tröskel för att bli dömd med hänvisning till oskyldighetspresumtionen, men, när man väl blivit funnen skyldig skall det kännas. är några månader tillräckligt straff för en våldtäkt eller att man kört bil full och dödat nån? I helskotta heller!

Web-Tor skrev:

Jag är dåligt påläst; finns det något bevis för att fler poliser (eller hårdare straff) ger ett tryggare samhälle?

Inte vad jag vet, men antalet poliser har minskat i Sverige samtidigt som antalet ouppklarade brott ökar. Förhoppningsvis kan motsatsen också vara sann.

Jag skulle i alla fall känna mig tryggare med fler poliser omkring mig och jag hade varit mer nöjd om det kommit någon polis idag och kollat lite uppgifter, letat runt lite på platsen, åkt till kända brottsverkare och frågat ut dem - nåt som inte är möjligt med dagens resurser för polisen.

Medlem sedan jan. 20013 039 inlägg

Vill bara lite försynt påpeka att fler poliser på gatorna inte är samma sak som en polissstat. Det sistnämnda tror jag inte någon person med vettet i behåll vill ha.

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Web-Tor skrev:

Jag brukar låta extremexempel få vägleda mig i vissa slutsatser.

Skulle 0 poliser ge ett tryggare samhälle?
Skulle 100.000 poliser ge ett tryggare samhälle?

Jag är övertygad om att svaret på frågorna är "nej" respektive "ja". Utifrån den hypotesen bör man kunna dra slutsatsen att mängden poliser påverkar trygghetskänslan i samhället. Frågan är när den kritiska punkten uppnås? Hur många poliser behöver vi för att skapa ett tryggt samhälle när vi har mer än nio miljoner invånare?

Återigen New York visar på en betydligt lägre brottsstatistik än Sverige. New York har c:a 34.000 poliser. Sverige, som är betydligt mer utbrett geografiskt har 16.000 poliser. Någon form av samband mellan antalet poliser och antal brott finns.

Medlem sedan aug. 20056 inlägg

fler poliser - färre brott

Det finns många studier och projekt runt om i värld, exempelvis i NY som visar att en noll-tolerans strategi ÄR framgångsrik.

Vi måste stäva brottsligheten i ett tidigt stadie och bilinbrott och andra småbrott kan enbart bekämpas genom att det finns tillräckligt med poliser för att de skall kunna rycka ut när allmänheten påkallar hjälp. Det är även viktigt att vår rättsapparat signalerar att samhället inte tolerar kriminalitet genom kännbara straff.

Så - jag är övertygad om att fler och kompetenta poliser tillsammans med ett tydligt rättsväsende och givetvis sociala insatser för att förebygga brott krävs för att göra Sverige till en mindre kriminell plats att leva på.

Medlem sedan aug. 20012 349 inlägg

Att antalet poliser skulle ha minskat i Sverige beror ju på när man tittar i tiden. Om man tittar i polisens personal statistik 1980 - 2001 (PDF)

Så fanns det (avrundat)
15 400 poliser 1980
18 600 poliser 1993 (topp noteringen under den här tiden)
16 630 poliser 1999 (botten efter toppnoteringen 1993)
16 650 poliser 2001

I Antalet anställda 2004 (PDF) är uppe i 16 900 förra året.

Så om man tittar från 1980 har de ökat, tittar man från 1993 har de minskat, tittar man från 1999 har de ökat igen.

Så har de ökat eller minskat?

Medlem sedan feb. 20005 891 inlägg

Web-Tor skrev:

Inte om man är rädd för polisen.

Bendro skrev:

Vill bara lite försynt påpeka att fler poliser på gatorna inte är samma sak som en polissstat. Det sistnämnda tror jag inte någon person med vettet i behåll vill ha.

Jag använder begreppet polisstat lite som en reaktion mot det samhälle som vi har idag. Nåt gestapo är jag inte ute efter. Vad jag dock inte har något emot är fler poliser, fler synliga poliser, mer kameraövervakning och så vidare.

MrBlonde, de rapporter jag tror mig minnas har varit från 90-talet och framåt, och inte bara antalet utan centraliseringen av poliserna spelar roll. Polisen för tex dalsland åker antingen från Vänersborg eller Värmland/Åmål vad jag vet.

Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg

Finns inte ens en enda polisbil på Lidingö. :e

284 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
155 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)