Plagiat?
Juridikur Ekonomi, Juridik, Företagande & Marknadsföring
24 svar · 1 566 visningar · startad av JAreMANNEN
UlfT skrev:
Det är väl bara att maila blocket om saken, och se om de vidtar några åtgärder.
Låter som en god idé
Exakt samma text, logotyp i identisk stil, exakt samma layout.. Ja, klockrent plagiat.
Jag har svårt att tänka mig att de skulle kunna bli fällda för upphovsrättsbrott. Snarare snyltar de på blockets renommé och då skulle det kunna gå under marknadsföringslagen.
MickeA.com skrev:
Just nu verkar det som om deras sajt (haftet.se) ligger nere, eftersom "Sidan kan inte visas".
Kanske kan ha med saken att göra?
Funkar finfint för mig..
Sidan funkar här också.
Fick precis ett "tack för tipset" mail av Blocket.se :)
Det var väldigt likt faktiskt, exakt samma upplägg.
JAreMANNEN skrev:
Sidan funkar här också.
Jo, kanske bara var nått tillfälligt.
Allt ser ju precis likadant ut, läskigt ;)
Jag misstänker att tex. scrolllisten vid sökrutan för kategori är kopierad rakt av, då allt ligger i samma ordning, bakgrunden för kategorierna (tex. bilar) är densamma. osv osv...
Menyn ligger i samma ordning, allt överensstämmer, tror dom kommer åka hårt på det här om nu Blocket uppmärksammat detta.
Jag satt å skrattade åt sidan i gårkväll, inte åt sidan som sådan men fräckheten :e
Det är rätt slående att det inte finns någon riktig kontakt info, hade jag plankat en sida så hårt hade jag nog inte velat skylta med mitt namn heller ;)
Det intressanta är att det verkar vara itparadiset.se som står bakom sidan :)
LOL, lyckad affärsverksamhet :D
Vi undanber vissa kunder som skriver dödshot mot personal samt f.d anställda.
Man har lykats reta sina kunder rätt duktigt i sådana fall :e
Nu fick jag ett roligt felmeddelande:
Microsoft OLE DB Provider for SQL Server error '80040e14'
The log file for database 'blocket' is full. Back up the transaction log for the database to free up some log space.
D:\CLIENTS\HAFTET.SE\WWWROOT\../scripts/default.asp, line 397
Notera vilket namn de har gett databasen som ska loggas.
Tror det finns risk att Blocket.se kommer att vara ganska hård mot den kontaktperson dom får tag i på haftet.se. :OO
Kanske dom redan har gjort det eftersom jag nu får "sidan kan inte visas" felmeddelande när jag försöker surfa dit.
Det har säkerligen varit tryck från annat håll med, det här skulle vara kul att se var det slutar ;)
Ingen som tog skärmdump?
Jag glömde det och det kan ju vara kul för andra att se hur den såg ut...
JAreMANNEN skrev:
Ingen som tog skärmdump?
Jag glömde det och det kan ju vara kul för andra att se hur den såg ut...
Ja, om någon tog en skärmdump på sidan så skulle det vara kanon om ni kunde lägga upp den här. Vill se :h