![]() |
|
|
|||||||
| Programmering - Övrigt Övriga programmeringsrelaterade diskussioner. |
![]() |
|
|
Trådverktyg | Visningsalternativ |
|
|
#1 |
|
Medlem
Registrerad: 2004-09-13
Lösningar: 0 |
Matte och programmering
Jag har påbörjat ett program som heter Webbdesignprogrammet på Mitthögskolan. Vi läser kurser inom grafisk design, journalistik och datateknik. Just för datateknikensskull så räknar vi även matte, 10 poäng. Inträdeskravet va först grundläggande behörighet plus Matte D men sänktes sen till Matte B, dock får vi som inte har C och D räkna den matten på skolan.
Vi går inte lika djupt i datateknikämnerna som andra program gör, vi läser tex bara grunderna i C++ och grundkurser i operativsystem och datalogi. Däremot läser vi en hel del Java, ASP och Scriptspråk, vilket i och för sig också är datateknikkurser. Vad jag nu undrar är - varför krävs det matte för detta? Jag är själv väldigt påläst när det gäller markup language och skriver alltid html och css för hand, jag kan även JavaScript och ActionSctip något sånär. Jag tycker då inte att jag har nytta av ekvationer och derivata när jag sysslar med programmering. Min programansvarige hävdar att man behöver matte för mer avancerad programmering men kan inte ge ett konkret exempel, han litar på vad lärarna säger. Jag ska såklart maila en lärare i datateknik och fråga, men dom brukar ta sin tid på sig att svara. Någon här som kan komma med exempel på hur matte och "mer avancerad programmering" går hand i hand? Jag har svårt för matten (däremot tycker jag det är jätte kul att programmera), jag behöver hämta motivation från någonstans! |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Medlem
Registrerad: 2000-08-28
Lösningar: 18 |
Ett fiktivt exempel skulle kunna vara:
Chefen kommer in och säger: -Du, vi måste säkra upp vår authentisering i produkt x. Han påpekar att SSL och HTTP Digest/Basic Authentication är uteslutet. -Jag vill att du implementerar base64 och SHA1 i javascript så vi kan skapa en säkrare authentisiering. Han avslutar med: -Här har du specifikationerna, jag skulle vilja ha det klart tills nästa vecka. Och du, glöm inte att skriva några enhetstester! Base64 SHA1
|
|
|
#3 | |
|
Medlem
Registrerad: 2000-06-21
Lösningar: 141 |
Citat:
|
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Medlem
Registrerad: 2004-09-13
Lösningar: 0 |
Hansen: Och vad för slags matte räknar man där? Självklart räknar jag också matte ibland när jag jobbar, men det är då dom fyra räknesätten, samma matte jag räknar när jaggår till affären.
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Medlem
Registrerad: 2000-12-29
Lösningar: 7 |
Här kommer några exempel på när det är bra att kunna räkna lite:
1) 3D-grafik. Här myllrar det av linjär algebra, diskreta strukturer och optimering. 2) Algoritmer. Här är diskret matematik viktig. Speciellt mängder, grafer, träd och induktion. 3) Kryptering. Asymmetrisk kryptering bygger på talteori. 4) Artificiell Intelligens. Statistik och diskret matematik dyker ofta upp. Rent allmänt så är diskret matematik den viktigaste matematiken i datavetenskap/datateknik.
|
![]() |
| Trådverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|