Blårand skrev:
Men om du träffar en åldring på ett hem, så är väl åldern en ganska ointressant beskrivning av personen? Hur personen mår, känner sig och vad personen har för uppfattning och saker och ting - är väl en bättre beskrivning av en person än ordet 'gammal'.
Samtliga intagna på ett ålderdomshem är gamla, således är informationen överflödig.
Blårand skrev:
Gammal man dog i MC-olycka, vad säger det läsarna?
Man kan väl diskutera hur relevant det är att uppge åldern i en rubrik, men å andra sidan, varför är det intressant att uppge kön? Jag menar, tänk om han var man men kände sig som kvinna, d.v.s. han var en transperson, stämmer rubriken då? Hade inte "person dog i olycka" varit en bättre rubrik i sådana fall?
Blårand skrev:
Men är åldern så intressant? De vanligaste frågorna man får när man träffar nya människor är: "Vad jobbar du med?" och "Hur gammal är du?".
Har vi hamnat lite off-topic nu, eller? Ålder och yrke är väl trots allt rätt relevant information, om inte annat för att man då kan upptäcka att man har nåt gemensamt med personen i fråga.
Blårand skrev:
Ingen som är intresserad av vem man är? Vore det inte bättre att man frågar: "Vem är du?", om man träffar på en ny person, istället för hur 'gammal' du är, eftersom åldern inte säger någonting om personen?
Har du försökt ställa den frågan? Antagligen inte, eftersom du bollar med tanken ;)
När man ställer den frågan säger man i princip "berätta ditt livs historia", vilket inte är särskilt fint. Så, antingen tror de att man är en idiot och svarar nåt i stil med "jag är en sprallig tjej på 26 jordsnurr som söker nya balla kompisar, mina intressen är hästar, disco, och bokmärken!!!!!", eller så ser de det som en anledning att ta med en på en guidad tur genom deras livs Via Dolorosa, som inleds med "Det hela började en slaskig vinterdag då-och-då, min mor hade fruktansvärda plågor under hela den 27 timmar långa förlossningen..." för att sedan ta vissa omvägar och för att till slut berätta allt om den plågsamma separationen med deras ex. Been there, done that :e
Jag förstår din poäng, men faktum är att en person som är 70 kan ses som objektivt gammal. Åldern är en siffra, inte ett tillstånd.