webForumDet fria alternativet

När blir man gammal...?

Småprat

19 svar · 923 visningar · startad av Blårand

Medlem sedan jan. 20032 356 inlägg
Frågan#1

TT skrev:

Gammal man dog i mc-olycka
En 70-årig motorcyklist förolyckades på lördagseftermiddagen när han krockade i en korsning med en bil i Smedjebacken, uppger TT.

Finns det någon åldersgräns för när man blir 'gammal'? Är man 70 år och känner sig ung, är man då inte ung?

När blir man gammal egentligen? Vissa personer tycks ju aldrig bli äldre än 20 år, trots att de levt i 50 år, medan andra är vuxna redan vid 15 år?

Att i en artikel påstå att någon är 'gammal' i stället för äldre är väl ändå att döma ut en människa?

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Nja, är man 70 år så tror jag nog att man kan klassas som gammal oavsett hur ung man känner sig men jag håller med dig om det vore bättre med formuleringen "äldre man" än "gammal man".

Min sambos "gammelmormor" är 97 år. Hon är glad, pigg och kry där hon sitter på sitt hem. Hon är lika glad och positiv varje gång vi hälsar på. På samma hem finns 70-åringar som är trötta och slutkörda och inte riktigt med i matchen.

Sätter man ordet gammal på en människa så bör det påvisa hur en människa mår och är, och inte bindas till en ålder. Sätter man en "gammal" 70-åring vid min sambos "gammelmormor" som är 97 år gammal, så känns inte en person som är 70 år speciellt gammal.

För min del kan ordet gammal inte sättas efter hur många år av livserfarenhet en människa har, utan till hur personen mår och själv känner sig. Att man är 70 år, är för mig inte detsamma som att man är gammal.

En ganska märklig tråd, även om jag nog tycker den är tänkvärd?

Medlem sedan feb. 20016 388 inlägg

"Gammal" är ett vagt uttryck, dvs. det är svårt att säga var gränsen går och när man blir det. Man får också olika svar beroende på vem man frågar.

Gammal betyder för mig, en människa som har hög ålder, men jag kan inte säga hur hög den ska vara. :)

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Gammal och ålder hör väl i högsta grad ihop tycker jag nog. Att man är pigg och klar i kropp och knopp om man är gammal är ju en helt annan sak, dessutom är det ju bara kul att det finns så mnga som är pigga och friska trots att de är gamla.
Skall man fråga om någons/någots ålder så frågar man väl oftast i formen: Hur gammal är du/den/hon/han/det

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

(Hinner som vanligt före Dryden och) Flyttar tråden från Cafét!

( §e )

hypatia skrev:

Gammal betyder för mig, en människa som har hög ålder, men jag kan inte säga hur hög den ska vara. :)

Men om du träffar en åldring på ett hem, så är väl åldern en ganska ointressant beskrivning av personen? Hur personen mår, känner sig och vad personen har för uppfattning och saker och ting - är väl en bättre beskrivning av en person än ordet 'gammal'.

Gammal man dog i MC-olycka, vad säger det läsarna?

SirPeter skrev:

Skall man fråga om någons/någots ålder så frågar man väl oftast i formen: Hur gammal är du/den/hon/han/det

Men är åldern så intressant? De vanligaste frågorna man får när man träffar nya människor är: "Vad jobbar du med?" och "Hur gammal är du?".
Ingen som är intresserad av vem man är? Vore det inte bättre att man frågar: "Vem är du?", om man träffar på en ny person, istället för hur 'gammal' du är, eftersom åldern inte säger någonting om personen?

Medlem sedan aug. 20021 975 inlägg

Journalistiken är bra luddig!

Medlem sedan mars 20021 716 inlägg

Hmm och vad ska man svara på ang. vem man är?
Man "är" ju inte bara. Det är väl upp till betraktaren att avgöra vem personen är? Jag kan påstå att jag är bra på massa saker, men det verkliga intressanta är vad betraktaren tycker jag är bra på.

En 70-årig man är gammal, och gammal används i sammanhang med ålder, så är det ju bara. Oavsett hur det borde vara.
"Jag är 70 år gammal".

Angående nyheten, de måste piffa upp rubriken lite.
"Man dog i mc-olycka" säger läsaren än mindre.
"Gammal man dog i mc-olycka" säger iaf att det var en gammal man.. Men jag håller med, otroligt dålig rubrik, men antar att det mer är en notis, och det är ju mer till för upplysningar.
Svårt att skriva en intressant rubrik om det inträffade.

Men att fråga "Vem är du?" är nog ingen bra idé :)

Varför inte? Att fråga en person om vem han är, är väl bättre än att fråga efter yrke och ålder, då de uppgifterna inte säger mig det minsta om personen i fråga?

Medlem sedan mars 20021 716 inlägg

Blårand skrev:

Varför inte? Att fråga en person om vem han är, är väl bättre än att fråga efter yrke och ålder, då de uppgifterna inte säger mig det minsta om personen i fråga?

Kunde svära på att du skulle fråga det, men hoppades att du skulle läst mitt inlägg igen för att se vad jag skrev i början.

Jag skrev:

Hmm och vad ska man svara på ang. vem man är?
Man "är" ju inte bara. Det är väl upp till betraktaren att avgöra vem personen är? Jag kan påstå att jag är bra på massa saker, men det verkliga intresset är vad betraktaren tycker jag är bra på.

Vill dessutom tillägga, yrke och ålder kanske inte säger så mycket, men vill man veta mer får man försöka lära känna personen istället.

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Alla som är äldre än de yngre är gamla.

Medlem sedan jan. 20032 850 inlägg

BlueSaint skrev:

Journalistiken är bra luddig!

Så sant.... känns som de alltid ska ta den lättaste vägen! :OO

Det har idag skett enh trafikolycka på Lidingövägen!

eller

Det har idag skett en trafikolycka på rv45 i norrland!

Luddigt är bara förnamnet! ;) :l

Kunde svära på att du skulle fråga det, men hoppades att du skulle läst mitt inlägg igen för att se vad jag skrev i början

Läste det du skrev i början, men kunde inte hålla med. Det intressanta är inte vad betraktaren tycker att jag är för en person, utan vilken bedömning jag gör av mig själv. Det är enbart jag som kan beskriva mig själv.

En person som betraktat mig som arbetskamrat i tre år, kan inte säga mer om mig som person, än vad jag själv kan?

Om jag frågar en person om vem han är och får svaret: "Betrakta själv och se", så skulle jag nog bli lite konfundersam, eftersom jag utgår från att en vuxen och mogen människa kan ge en klar beskrivning av sig själv som person, vem han är och vad han står för.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Allt är relativt... ;)

Om en 70-åring bränner runt på mc skulle jag utan att tveka kalla det en gammal man på hoj, men skulle det vara en permobil är infallsvinkeln en annan.

En 30-åring som studsar runt i studentoverall är utan tvekan gammal i gemet - det vet jag genom empirisk erfarenhet. :birp

Medlem sedan mars 20015 287 inlägg

Puh!

Kan inte eg. skriva det bättre än :stefan:

Mycket av nyhetsvärdet i just den artikeln du refererar till är just att motorcyklisten var 70 år, gammal mao.
Skulle dom ha skrivit ungdomlig man eller?

Medlem sedan mars 20012 635 inlägg

Pace skrev:

Alla som är äldre än de yngre är gamla.

håller fullkomligt med dig Pace.

Medlem sedan jan. 20023 554 inlägg

Olika normer

Jag är 61 år och märker ofta att den oavbrutna koncentration som krävs när jag åker motorcykel, på grund av slentrian, sviktar vilket ibland försätter mig i risksituationer. Det är nog ett ålderstecken och jag är säkert förtjänt av epitetet "gammal mc-åkare"

När jag däremot åker tre mil på min underbara trampcykel av märket Monark Jubileum, och slutar för att jag är uttråkad men inte trött, känner jag mig ung och stark.

När jag läser en bok av Terry Pratchett eller serietidningen Ernie, känner jag mig barnslig.

Jag är riktigt gammal i vissa situationer och märkligt ung i andra och så är det nog för de flesta tills dess att kropp & knopp av ålderskrämpor bestämmer att vi är gamla på alla sätt.

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Blårand skrev:

Men om du träffar en åldring på ett hem, så är väl åldern en ganska ointressant beskrivning av personen? Hur personen mår, känner sig och vad personen har för uppfattning och saker och ting - är väl en bättre beskrivning av en person än ordet 'gammal'.

Samtliga intagna på ett ålderdomshem är gamla, således är informationen överflödig.

Blårand skrev:

Gammal man dog i MC-olycka, vad säger det läsarna?

Man kan väl diskutera hur relevant det är att uppge åldern i en rubrik, men å andra sidan, varför är det intressant att uppge kön? Jag menar, tänk om han var man men kände sig som kvinna, d.v.s. han var en transperson, stämmer rubriken då? Hade inte "person dog i olycka" varit en bättre rubrik i sådana fall?

Blårand skrev:

Men är åldern så intressant? De vanligaste frågorna man får när man träffar nya människor är: "Vad jobbar du med?" och "Hur gammal är du?".

Har vi hamnat lite off-topic nu, eller? Ålder och yrke är väl trots allt rätt relevant information, om inte annat för att man då kan upptäcka att man har nåt gemensamt med personen i fråga.

Blårand skrev:

Ingen som är intresserad av vem man är? Vore det inte bättre att man frågar: "Vem är du?", om man träffar på en ny person, istället för hur 'gammal' du är, eftersom åldern inte säger någonting om personen?

Har du försökt ställa den frågan? Antagligen inte, eftersom du bollar med tanken ;)
När man ställer den frågan säger man i princip "berätta ditt livs historia", vilket inte är särskilt fint. Så, antingen tror de att man är en idiot och svarar nåt i stil med "jag är en sprallig tjej på 26 jordsnurr som söker nya balla kompisar, mina intressen är hästar, disco, och bokmärken!!!!!", eller så ser de det som en anledning att ta med en på en guidad tur genom deras livs Via Dolorosa, som inleds med "Det hela började en slaskig vinterdag då-och-då, min mor hade fruktansvärda plågor under hela den 27 timmar långa förlossningen..." för att sedan ta vissa omvägar och för att till slut berätta allt om den plågsamma separationen med deras ex. Been there, done that :e

Jag förstår din poäng, men faktum är att en person som är 70 kan ses som objektivt gammal. Åldern är en siffra, inte ett tillstånd.

spango skrev:

Hade inte "person dog i olycka" varit en bättre rubrik i sådana fall?

Låter helt klart som ett bättre alternativ.

spango skrev:

Har vi hamnat lite off-topic nu, eller? Ålder och yrke är väl trots allt rätt relevant information, om inte annat för att man då kan upptäcka att man har nåt gemensamt med personen i fråga.

Att jag kan snickra behöver inte betyda att jag har det minsta gemensamt med någon annan som kan snickra? Att jag är jämngammal med en person, innebär inte nödvändigtvis att jag har något gemensamt med personen i sig.

Ålder är ointressant även det, då det viktiga inte är hur gammal en människa är, utan vilka värderingar och hur en person är i sig. Åldern i sig säger inget om en människa.

spango skrev:

Har du försökt ställa den frågan? Antagligen inte, eftersom du bollar med tanken ;)

Jodå, det brukar jag göra. "Tjena, vem är du då?", "Hejsan, jag heter Magnus! Vad är du för en prick?" eller "Hej! Jag är...från...Vem är du?". Fungerar alldeles utmärkt om man anpassar ordvalet till situationen.

spango skrev:

Jag förstår din poäng, men faktum är att en person som är 70 kan ses som objektivt gammal. Åldern är en siffra, inte ett tillstånd.

Vet inte om jag håller med. Gammal är något man känner sig, och inte något man blir med automatik vid en viss ålder.

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)