![]() |
|
|
|||||||
| Javascript Här diskuteras det som rör Javascript, AJAX, DOM & DHTML. |
![]() |
|
|
Trådverktyg | Visningsalternativ |
|
|
#1 |
|
Medlem
Registrerad: 2003-11-24
Lösningar: 6 |
Objektreferenser
Hej, nån som har lust att förklara det här med objektreferens för mig. Har utan resultat försökt hitta vettig information om det på nätet. Det jag undrar över är b.la:
Lite allmän info om vad objektreferens är och hur man använder dom i koden. Hur deklarerar man en objektreferens Förhållandet mellan objektreferensen och dess klasstyp Villka metodanrop är tillåtna från en objektreferens givet dess typ osv, osv. Enklast vore om nån satt på en bra sida så kan jag läsa på där. |
|
|
|
|
|
Markerad som löst av Jojoxx #2 |
|
Moderator
Registrerad: 2000-06-18
Lösningar: 246 |
JavaScript är uppbyggt av en bunt objekt (Array, String, etc) plus att du sedan i webbläsaren får tillgång till några fler (window, navigator, etc).
För att deklarera en objekt-referens skriver du: Kod:
var foo=new String(); Kod:
<script type="text/javascript">
function show(obj){
alert("Du angav "+obj.value);
}
</script>
<form>
<input type="text" onblur="show(this);">
</form>
JavaScript (till skillnad från Java) är inte uppbyggt på klasser. Symantik, men du kan läsa om skillnaden här. Vilka metoder som hör till resp. objekt beror givetvis på vilket objektet i fråga är. De finns listade här.
|
|
|
#3 |
|
Medlem
Registrerad: 2003-11-24
Lösningar: 6 |
Tack jojoxx. Tanken var att det här skulle hamna i javaforumet istället, fast jag råkade posta det här istället. I villket fall som helst så har jag fått den information som jag behöver.
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|