webForum webForum sponsras med lina och serverplats av Binero AB

Gå tillbaka   webForum > Användning > Operativsystem & Program > Operativsystem & Program - Övrigt

Operativsystem & Program - Övrigt Övriga diskussioner rörande operativsystem och program.

Svar

Trådverktyg Visningsalternativ
Äldre 2004-03-16, 16:38   #1
Calippo
Medlem

Calippos avatar

Registrerad: 2002-08-09
Lösningar: 2
Stoppa reklam

Finns det nåt program - helst gratis - som tar bort reklam på t.ex. aftonbladet.se.
Och då menar jag reklamen som är på sidorna, inte pop-up fönster. (Har redan en popup-killer, CleanMyPC).

Är så trött på alla annonser överallt...

Norton har ju den funktionen som stoppar både reklam och popup, men jag kör med Panda AV/BV.
Calippo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2004-03-16, 17:39   #2
Dryden
Medlem

Drydens avatar

Registrerad: 2002-08-03
Lösningar: 153
Jag gissar att du kör Internet Explorer och då är mitt tips att se dig om efter något annat.
Firefox har tillägget Adblock som klarar av det du är ute efter. Det är dessutom gratis!
Äldre 2004-03-16, 18:03   #3
Klös
Medlem

Klöss avatar

Registrerad: 1999-12-18
Lösningar: 447
idé

Att editera filen "hosts" som finns på de flesta windowsmaskiner gör underverk.

Kod:
127.0.0.1 ad.aftonbladet.se
127.0.0.1 s7.xperformance.net
127.0.0.1 live.lunarstorm.se
127.0.0.1 impse.tradedoubler.com
127.0.0.1 tracker.tradedoubler.com
127.0.0.1 server-dk.imrworldwide.com
127.0.0.1 redirect.advertising.se
127.0.0.1 ads.tripod.spray.se
127.0.0.1 lycos.de
Vad som händer är att du pekar om vafri url till IP-numret 127.0.0.1 som "är ditt eget IP-nr" cch på det IP-numret finns inte reklamen att hitta
Min hosts-fil är ~1800 rader men det är bara raderna ovan som jag lagt dit själv

/R Fungerar på alla webbläsare samtidigt
Äldre 2004-03-16, 23:25   #4
Calippo
Medlem

Calippos avatar

Kanoners, det funkar ju bra...

fast, hur gör man för att få reda på vad man ska skriva för adress för t.ex. tv4.se?

Det bästa vore ett program som fixar det själv, som tex Nortons brandvägg gör. (Vill inte ha Norton installerat, men ett alternativ skulle sitta fint)...
Äldre 2004-03-16, 23:38   #5
Calippo
Medlem

Calippos avatar

FireFox hade väl kanske varit ett alternativ till IE om den hade funnits på svenska

Har hört att Microsoft ska komma med nån slags annons blockerare i SP2 till WinXP. Vet inte om det bara är en popup dödare eller om den stoppar reklamen på sidorna oxå, återstår väl o se...
Äldre 2004-03-17, 10:20   #6
Klös
Medlem

Klöss avatar

Registrerad: 1999-12-18
Lösningar: 447
Citat:
Calippo skrev:
Kanoners, det funkar ju bra...

fast, hur gör man för att få reda på vad man ska skriva för adress för t.ex. tv4.se?

Det bästa vore ett program som fixar det själv, som tex Nortons brandvägg gör. (Vill inte ha Norton installerat, men ett alternativ skulle sitta fint)...
Man studerar HTML-koden på sidan om det är flash eller något sådant. Bilder behöver man bara högerklicka på och välja egenskaper för
Äldre 2004-03-17, 10:30   #7
Gislaved.net
Avregistrerad

Registrerad: 2000-06-16
Lösningar: 82
Re: Stoppa reklam

Citat:
Calippo skrev:
Finns det nåt program - helst gratis - som tar bort reklam på t.ex. aftonbladet.se.
Brukar du försöka ta tidningar i Pressbyrån utan att betala för dem också?
Gislaved.net besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2004-03-17, 10:34   #8
niko
Avregistrerad

Registrerad: 2002-06-16
Lösningar: 90
Citat:
Brukar du försöka ta tidningar i Pressbyrån utan att betala för dem också?
Din analogi haltar våldsamt. Ungefär som om det skulle vara omoraliskt att lämna TV-soffan under reklampausen.
niko besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2004-03-17, 10:45   #9
Gislaved.net
Avregistrerad

Citat:
niko skrev:
Ungefär som om det skulle vara omoraliskt att lämna TV-soffan under reklampausen.
Det är väl snarare din liknelse som inte riktigt når fram? Sidor som Aftonbladet lever förmodligen på sina annonsintäkter. Det finns en möjlighet att mäta mer eller mindre exakt hur många som har sett en viss annons.

Det är lite tråkigt att folk alltid tror att de kan få allting gratis. Med lägre annonsintäkter kommer Aftonbladet.se i förlängningen gissningsvis att bli en om möjligt sämre webbtidning. Jag skulle gissa på att det är bland annat annonsblockering som har lett till betaltjänster på Aftonbladet.se

Fast det är ju bara mina åsikter, såklart.
Äldre 2004-03-17, 10:54   #10
niko
Avregistrerad

Citat:
Det är väl snarare din liknelse som inte riktigt når fram?
Jag tycker den gick alldeles utmärkt fram? Det finns TV-kanaler som lever på reklamintäkter men det förtar inte min rätt att blunda, hålla för öronen, lämna rummet eller byta kanal under reklampausen.

- Calippo äger sin dator (antar jag).
- Calippo har rätt att ha vilka brandväggsregler han önskar.
- Calippo har rätt att filtrera all inkommande nätverkstrafik precis som han önskar.
- Calippo har rätt att bestämma vilka pixlar som (inte) tänds på hans skärm.

Varför då off-topicmoralisera?
Äldre 2004-03-17, 12:09   #11
Calippo
Medlem

Calippos avatar

Ja, jag byter kanal på TVn när det blir reklam...
sitter ni kvar framför TVn när blöj/schampoo/makeup reklamen börjar? Nä, trodde väl det...

Och jag vill snabba upp tiden det tar att ladda sidan.
Och all denna förbannade blinkade reklam som irriterar i ögonvrån när man ska läsa en nyhet...

Om jag tar bort reklamen på t.ex aftonbladet.se så spelar inte det nån roll för dom, för jag klickar aldrig på deras annonser eller läser dom överhuvudtaget.

Angående att det helst ska vara gratis är att varför ska man betala om det finns nån redig person som tillhandahåller ett sådant program gratis. Jo, jag kan betala för program oxå om det uppfyller kraven jag har.

"Gislaved.net": Om jag tar tidningar från Pressbyrån, vad är det för en fråga???
Om det står en kille utanför Pressbyrån och frågar om du vill ha dagens Aftonbladet gratis? Skulle du då tacka nej och gå in o köpa den?

Så, finns det några GRATIS program som tar bort reklamen eller ej? Eller nåt som kostar en mindre slant?

Senast redigerad av Calippo, 2004-03-17 klockan 12:28
Äldre 2004-03-17, 18:10   #12
frankof
Medlem

frankofs avatar

Registrerad: 2001-01-30
Lösningar: 163
Moz och hosts-editering når jä*ligt långt, och gratis
frankof besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2004-03-17, 18:25   #13
Gislaved.net
Avregistrerad

Citat:
niko skrev:
Varför då off-topicmoralisera?
Nä, du har säkert rätt. Det är förmodligen helt rätt att snuva Aftonbladet på deras annonsintäkter. Ursäkta.
Äldre 2004-03-17, 18:51   #14
OveRRidE
Medlem

Registrerad: 2001-02-06
Lösningar: 218
Citat:
Gislaved skrev:
Det är förmodligen helt rätt att snuva Aftonbladet på deras annonsintäkter.
Ja, det tycker jag faktiskt.

Precis som jag väljer att ignorera all reklam i t.ex. Metro så väljer jag att stänga av viss reklam på Internet. Jag tänker fan inte sitta ta emot tonvis med skit som jag inte vill se, enbart av sympati för hur kass Aftonbladets nätupplaga är.

RED. Äsch, det blir bara gnäll ändå.
Äldre 2004-03-17, 20:49   #15
niko
Avregistrerad

Citat:
Gislaved.net skrev:
Det är förmodligen helt rätt att snuva Aftonbladet på deras annonsintäkter.
Snuva? Aftonbladet erbjuder en HTTP-tjänst. Hur jag sen väljer att rendera innehållet från denna är väl rimligtvis min ensak? Med din oerhört märkliga stöld-analogi tidigare i tråden så skulle ju alla som surfar med Lynx eller saknar Flash-plugin vara mer eller mindre kriminella.
Citat:
Gislaved.net skrev:
Ursäkta.
För all del.
Äldre 2004-03-18, 07:08   #16
Gislaved.net
Avregistrerad

Det jag tyckte var skumt med dina liknelser med TV var att de får in sina pengar även om du går och fikar. Aftonbladet får (förmodar jag) in pengar baserat på hur många som verkligen laddar annonsen.

Å andra sidan kan man ju argumentera för att de som verkligen inte tänker se reklamen eller klicka på den lika gärna kan låta bli att se den, så blir annonsörerna glada.

Citat:
OverRRide skrev:
Precis som jag väljer att ignorera all reklam i t.ex. Metro ...
Hur klarar du det?
Äldre 2004-03-18, 09:02   #17
OveRRidE
Medlem

Citat:
Gislaved.net skrev:
Citat:
OverRRide skrev:
Precis som jag väljer att ignorera all reklam i t.ex. Metro ...
Hur klarar du det?
Jag tittar inte på dem..?
Äldre 2004-03-18, 09:09   #18
Gislaved.net
Avregistrerad

Det är kanske bara jag som tycker så, men det är svårt att ignorera reklam. För att kunna försöka ignorera den måste man ju först identifiera den som reklam, vilket innebär att man redan har sett den och därmed ofta medvetet eller omedvetet lagt märke till varumärket.
Äldre 2004-03-18, 09:24   #19
OveRRidE
Medlem

fråga

Citat:
Gislaved.net skrev:
Det är kanske bara jag som tycker så, men det är svårt att ignorera reklam. För att kunna försöka ignorera den måste man ju först identifiera den som reklam, vilket innebär att man redan har sett den och därmed ofta medvetet eller omedvetet lagt märke till varumärket.
Eller så ser man, med sitt vana mediaöga, att det inte längre är kolumnbaserat textflöde eller nyhetsrubriker det handlar om och bläddrar vidare till nästa sida.

Givetvis läser man viss reklam som intresserar mig och en del kommer man ju inte undan. Dock vet jag att jag är ganska bra på att sålla bort reklam ur min dagliga läsning. I Metro finns nästan varje dag ett helt uppslag med matvaror från en stor grossistliknande butik i Malmö. Jag bläddrar varje dag förbi annonsen, men jag kan just nu inte alls dra mig till minnes vad den heter. Undrar varför.
Äldre 2004-03-18, 10:47   #20
Calippo
Medlem

Calippos avatar

Men varför måste reklamen BLINKA??? (Ja, jag vet att annonsörerna vill dra uppmärksamheten till sig)

Läste nånstans att det är bevisat att blinkande reklam på skärmen är negativt för hur man ska uppfatta den.

När det är flera blinkande annonser efter varandra så ser det ju ut som en blinkande julgran, jag har inga blinkande lampor i min julgran i vardagsrummen vid jul, för då skulle det störa mitt TV tittande...

Hur som helst, jag har iallafall lyckats stänga av reklamen på aftonbladet.se och tv4.se med hjälp utav hosts filen och kommer att fortsätta lägga in URLer i den när jag besöker en ny intressant webbsida med reklam.

... stanna kvar. Jag tar en liten paus, men är tillbaka efter reklamen om 5 minuter...
Äldre 2004-03-18, 17:22   #21
Dryden
Medlem

Drydens avatar

Angående XP:s andra servicepack.
Äldre 2004-03-18, 17:43   #22
LBC
Avregistrerad

Registrerad: 2003-01-17
Lösningar: 1
tummen upp

Citat:
Gislaved.net skrev:
Det är lite tråkigt att folk alltid tror att de kan få allting gratis. Med lägre annonsintäkter kommer Aftonbladet.se i förlängningen gissningsvis att bli en om möjligt sämre webbtidning. Jag skulle gissa på att det är bland annat annonsblockering som har lett till betaltjänster på Aftonbladet.se

Fast det är ju bara mina åsikter, såklart.
Håller med. Vad gör lite reklam på skärmen i utbyte mot gratis information? Skit i att läs reklamen och var nöjd till dess att det börjar kosta. Eller blockera reklamen... men då blir det svårare att gnälla om diverse nättidningar börjar ta betalt.
LBC besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2004-03-18, 18:22   #23
frankof
Medlem

frankofs avatar

Registrerad: 2001-01-30
Lösningar: 163
Så ni som är för reklamen tycker det är ok att ladda annonser till en kostnad av 10:-/timen(för mig) som ändå bara går till min ISP?
Nä jag kommer fortfarande att använda hosts för att snabba upp mitt surfande och moz för att vara säker(?) på att jag inte drunknar i pop-ups.
frankof besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2004-03-26, 13:52   #24
Dryden
Medlem

Drydens avatar

leende

I samma veva som jag uppdaterade mina grafikdrivare för någon timme sedan (Nvidia, Version: 56.64 till mitt FX5600 Ultra-kort) så upptäckte jag att de lagt dit en popup-dödare för Internet Explorer. Den fungerar utmärkt hittills (men kräver ju också grafikkort av rätt slag).

Nu slog mig tanken om att bli kvitt all reklam även i IE. Sagt och gjort, så jag spann vidare på den lösning Klös visar ovan (hosts-filen). En liten vidareuteckling kommer nu här. Den plockar bort lite mer reklam, framförallt på expressen.se.
Kod:
127.0.0.1 expressen.se/content/1/
127.0.0.1 expressen.se/content/1/c6/10/32/36/
127.0.0.1 expressen.se/content/1/c4/06/49/07
127.0.0.1 expressen.se/content/1/c6/06/34/30/d0bceb2e.gif
127.0.0.1 expressen.se/content/1/c6/10/67/02/ac6a0e51.jpg
127.0.0.1 expressen.se/content/1/c6/10/67/04/08a5f0b2.gif
Äldre 2004-03-26, 16:06   #25
niko
Avregistrerad

Citat:
Den plockar bort lite mer reklam, framförallt på expressen.se.
Ska man vara petig så gör den väl inte alls det? En korrekt host-fil innehåller hostnamn och inte URL:er.

Efter dina ändringar kommer man inte längre kunna pinga "hosten": "expressen.se/content/1/" men eftersom webbläsaren enbart resolvar "expressen.se" så blir det verkningslöst.
Svar
webForum > Användning > Operativsystem & Program > Operativsystem & Program - Övrigt

Trådverktyg
Visningsalternativ

Forumregler
Du får inte posta nya trådar
Du får inte posta svar
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är i GMT +1. Klockan är nu 09:15.