webForumDet fria alternativet

Alla små grejer

Småprat

15 svar · 3 955 visningar · startad av Mr. N.

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg
Frågan#1

När jag är ute i stora världen och spanar så träffar jag oundvikligen på en massa små grejer som jag står ett tag och funderar på, vem har tänkt ut den här, vem har designat den, utvecklat den, bestämt material till den, undersökt efterfrågan för den och alla de där sakerna som måste göras innan en grej produceras. Den här lilla grejen är det faktiskt någon som har ägnat en ganska stor del av sitt liv åt...
Det är bara att gå in på någon form av lågprisvaruhus, typ Ö&B, Rusta eller Galne Gunnar ;) och ta en titt på alla grejer de har där. Kolla till exempel på det fantastiska utbudet av schampo- och tvålflaskor med olika utformning och funktion, vissa har en liten ögla för upphängning, de har kranar och tappar och pumpar, någon måste ju ha bestämt sig för att just deras flaska ska ha ett speciellt utseende och alla delar i flaskan måste utvecklas.
Ni vet de där små papperspaketen med dubbla sockerbitar (större än vanligt bitsocker) som finns där gratiskaffe finns (oftast). Tydligen finns ett helt fantastiskt sätt att öppna såna paket på men ingen kom på det där speciella sättet och han som uppfann förpackningen blev så ledsen för det så han tog livet av sig (hörsägen).
Öppna en kulspetspenna och undersök de olika mekanismerna, passa er dock för Ballograf (särskilt Epoca), det är ingenjörskonst på hög nivå, inget för gemene man att ge sig på.
Alla de hundratals olika utformningarna på knoppen man trycker på i mitten av CD-/DVD-fodralen. Det måste vara så att någon inte är nöjd med de som finns och känner att han nog kan göra ett bättre jobb. ;)

Jag vet inte riktigt vilken känsla det är jag känner när jag börjar tänka på alla dessa människor. En sorts blandning mellan vemod och glädje, för å ena sidan är det sorgligt att någon, säkert underbetald, har lagt ner en massa tid på en grej som han antagligen aldrig kommer att få någon form av erkännande för. Å andra sidan är det lite småroligt när man börjar granska grejerna närmare, man upptäcker små oväntade detaljer att förundras över. :)
Sen finns naturligtvis en uppsjö av prylar som är så uselt genomtänkta att man inte fattar hur någon kan komma på något så dumt. :OO ;)

Japp, såna här grejer går jag och funderar på under dagarna, är det ohälsosamt tror ni? Eller tänker ni också på sånt här? ;)

Den här tråden blev bra flummig...

Medlem sedan dec. 20021 804 inlägg

Jag är med dig :e

Trodde jag var ensam om att tänka på det viset....

:birp

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Bra Visst är det mycket vettigt att fundera på dom små tingen.

Medlem sedan juni 2000319 inlägg

:) Två till som tänker som jag :)

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Re: Alla små grejer

Mr. N. skrev:

Japp, såna här grejer går jag och funderar på under dagarna, är det ohälsosamt tror ni? Eller tänker ni också på sånt här? ;)

Brukar mest tänka på det när en grej är dåligt gjord.

Eftersom DVD-fodral till redan tagits upp i tråden kan jag nämna en sak med dem som jag blir irriterad på. Vissa (ganska många) fodral har fyra stycken nedsäkningar i kanten som omger skivan, som gissningsvis finns där för att man lätt ska kunna få grepp om skivans kanter. Dessvärre har man av någon anledning valt att inte "gröpa ur" den sista milimetern av kanten, vilket nedsänkningarna helt verkningslösa.

Den som inte förstår vad jag menar (gör det knappt själv) kan kika på den bifogade bilden.

dvd-fodral.jpg
Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Muskot »
Otroligt irriterande det där! Känns igen!

Mr. N. »
Bra tråd! :bire

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Ett exempel; vissa tillverkare har på sina bilstereos ett skydd som gör att när volymen höjs för snabbt (det är en jog, alltså knopp man snurrar på) så påverkas inte volymen alls. Detta för att man inte skall spränga högtalarna om man råkar komma åt i bilen.

En mjukvarugrej antagligen, men väldigt finurlig.

Medlem sedan mars 2003580 inlägg

Re: Re: Alla små grejer

muskot skrev:

Vissa (ganska många) fodral har fyra stycken nedsäkningar i kanten som omger skivan, som gissningsvis finns där för att man lätt ska kunna få grepp om skivans kanter. Dessvärre har man av någon anledning valt att inte "gröpa ur" den sista milimetern av kanten, vilket nedsänkningarna helt verkningslösa.

Åh, det känner man igen, irriterande! x( Kanske dags att någon av oss designar en ny variant?
När jag ändå är igång; varför är inte cd- och dvdfodralen lika stora, skivorna är ju det? Skulle spara massor av plats i hyllan.

Om jag ska återgå till huvudämnet så har jag aldrig tänkt såhär, men jag kommer utan tvekan att börja göra det nu. :)

Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg

Japp, såna här grejer går jag och funderar på under dagarna, är det ohälsosamt tror ni? Eller tänker ni också på sånt här?

Du är inte ensam om att tänka så! ;)

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

De flesta som jobbar som produktdesigners har nog säkert en bra lön.

En finurlig grej jag sett innan som jag aldrig tänkt på innan men som är så underbart praktiskt är några nya burkar från apoteket som är specialanpassade för de svagare.

Eftersom jag är sämst på att förklara så skickar jag med en bild på hur det ser ut. Så grymt praktiskt att bara lägga något hårt i x:et och skruva. alla lock borde vara så här.

Burk med finurligt lock

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Kul att man bryr sig Beundra att du tog dig tisd att förklara.
Jag som nästan aldrig går på apotek hade inte förstått annars.
Klart rätt tänkt!

Medlem sedan sep. 201019 inlägg

Mr. N. skrev:

Öppna en kulspetspenna och undersök de olika mekanismerna, passa er dock för Ballograf (särskilt Epoca), det är ingenjörskonst på hög nivå, inget för gemene man att ge sig på.

Nå? Hur gör man?
Min dotter kom just med en Ballograf och kommentaren "det bara blev så" och jag försökte få ihop den, lättare sagt än gjort. Googlade och hittade dette trevlihga forum.

Så kläm gärna ur dig hur man gör!

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Satan vilken gammal tråd, skrev jag det här? ;)

Delarna ska vara följande (och monteras ihop i fallande ordning):
1. Lång fjäder.
2. Bläckpatron.
3. Vitt plaströr.
4. Svampformad plastgrej.
5. Mässingsdetalj.
6. Konformad vit plastgrej.
7. Kort fjäder.
8. Vit plastgrej med en rund och en rektangulär tapp åt vardera håll.
9. Avtryckare i metall.
10. Fram- och bakstycke.

Den långa fjädern trär du på framtill på bläckpatronen.
Trä på det långa vita plaströret utanpå patronen (bakifrån, med den något större öppningen i röret bakåt).
I änden av bläckpatronen sticker du in "foten" på den svampliknande vita plastprylen.
Den lilla mässingsprylen skall sitta med tjockändan mot svampens hatt.
Den vita konformade plastprylen sätter du över mässingsprylen.
Den korta fjädern ska sitta i den smala änden av konen.
Den vita plastgrejen som är kvar ska sitta med den rektangulära tappen i det rektangulära hålet i konen, alltså med fjädern emellan.
Tryckknappen ska sitta på den runda änden av den sista plastgrejen.
Sen skickar du in allting i bakstycket på pennan och skruvar fast framstycket.
Testklicka, om det inte funkar kan du testa att skruva loss framstycket och skaka lite på pennan så delarna faller på plats, kan behövas några försök.

Medlem sedan sep. 201019 inlägg

Tack Dr N

Då var jag på rätt spår. Förmodligen hade dottern försökt sätta ihop den själv för den svampformade prylen satt redan i röret åt fel håll och jag trodde att den suttit så hela tiden.
Ett förtydligande på din beskrivning av hur det långa vita plaströret skall sitta.
"den något större öppingen .." innerdiametern på röret gör att den svampformade prylen lätt går in vilket den inte gör från andra änden och den änden på röret som skall vara mot pennans spets har en fläns som gör att ytterdiametern är något större.
Och den funkade få första försöket :-)

Mr. N. skrev:

När jag är ute i stora världen och spanar så träffar jag oundvikligen på en massa små grejer som jag står ett tag och funderar på, vem har tänkt ut den här, vem har designat den, utvecklat den, bestämt material till den, undersökt efterfrågan för den och alla de där sakerna som måste göras innan en grej produceras. Den här lilla grejen är det faktiskt någon som har ägnat en ganska stor del av sitt liv åt...
Det är bara att gå in på någon form av lågprisvaruhus, typ Ö&B, Rusta eller Galne Gunnar ;) och ta en titt på alla grejer de har där. Kolla till exempel på det fantastiska utbudet av schampo- och tvålflaskor med olika utformning och funktion, vissa har en liten ögla för upphängning, de har kranar och tappar och pumpar, någon måste ju ha bestämt sig för att just deras flaska ska ha ett speciellt utseende och alla delar i flaskan måste utvecklas.
Ni vet de där små papperspaketen med dubbla sockerbitar (större än vanligt bitsocker) som finns där gratiskaffe finns (oftast). Tydligen finns ett helt fantastiskt sätt att öppna såna paket på men ingen kom på det där speciella sättet och han som uppfann förpackningen blev så ledsen för det så han tog livet av sig (hörsägen).
Alla de hundratals olika utformningarna på knoppen man trycker på i mitten av CD-/DVD-fodralen. Det måste vara så att någon inte är nöjd med de som finns och känner att han nog kan göra ett bättre jobb. ;)

Jag vet inte riktigt vilken känsla det är jag känner när jag börjar tänka på alla dessa människor. En sorts blandning mellan vemod och glädje, för å ena sidan är det sorgligt att någon, säkert underbetald, har lagt ner en massa tid på en grej som han antagligen aldrig kommer att få någon form av erkännande för. Å andra sidan är det lite småroligt när man börjar granska grejerna närmare, man upptäcker små oväntade detaljer att förundras över. :)
Sen finns naturligtvis en uppsjö av prylar som är så uselt genomtänkta att man inte fattar hur någon kan komma på något så dumt. :OO ;)

Den här tråden blev bra flummig...

Var hittar jag mer om den där bitsocker grejen..att han blev så olycklig...

Medlem sedan mars 2007522 inlägg

blev också nyfiken på det. och blev lite ledsen när jag upptäckte att tråden var död - ville se fler exempel på tokiga grejer=)

f ö så är det intressant att tänka på hur uppfinnanden av små saker kan göra en superrik. T ex GoreTex. tunt membran men ack så välsålt

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)