Sitter här med en Nokia NMT-telefon i handen. Om 35 minuter ska jag gå ner med den till en väntande taxibil som ska köra den 15 mil, till Gävle. Om 2 timmar och 35 minuter ska jag ringa en man vid namn Kent och berätta för honom att en telefon är på väg i taxi till honom och att taxichauffören kommer att ringa honom om fem minuter så de kan göra upp om var de ska träffas.
Sker inte detta blir 6.02-tåget från Gävle till Borlänge inställt, och likaså 08.04 från Borlänge till Gävle.
Winnerbäck i lurarna. I övrigt verkar det bli en lugn natt.
GSM-täckningen är inte vad den borde vara längs järnvägslinjerna ute i skogarna, så vi måste ha NMT. Och typisk nog lägger en telefon av uppe i Gävle där vi inte har någon i reserv.
Tyvärr kommer ett annat tåg från Gävle bli inställt på morgonen, för tutan fungerar inte på det. Hmm... Kanske ska skicka med den här i taxin? http://www.tydal.nu/hemma-hos/trumpet.jpg :-)
Så där, nu är telefonen överlämnad till taxichauffören. Hon var lite oroad att hinna fram på två timmar med tanke på att hon inte visste hur vägläget är norröver, men jag lugnade henne med att tågets avgångstid inte är förrän om fyra timmar, så det borde gå bra.
Läskigt skön körning för den taxichaffisen, en tur till Gävle lär ju täcka halva dagsbehovet av inkörda pengar och att ha en telefon som sällskap skulle åtminstone jag uppskatta mer än en jobbig taxiresenär :).
Alternativet till taxi i 15 mil hade varit buss i 23 mil, vilket är dyrare.
I och för sig, ett tredje alternativ hade ju kunnat vara att jag hade tagit ett av tågen som står här över natten och kört det till Gävle fram och tillbaka för att lämna av en telefon :-)
Få se nu, järnvägen är något längre till Gävle, 17 mil. Det hade tagit lite drygt 1,5 timmar, för man får inte köra så fort på de spåren. Hur mycket hade det då kostat att köra ett tåg? Eftersom jag har behörighet att anordna och ställa in tåg så är det bara de rörliga avgifterna som tillkommer:
Spåravgift: 0,86 öre per ton och kilometer. 148 ton väger det tåg jag hade tagit, och 17 mil gånger två blir 340 km, summa: 433 kronor.
Olycksavgift: 1,10 kronor per kilometer, summa: 374 kronor.
Elpris: 34 öre per kWh. Mitt tåg ligger på ungefär 160 kW vid normal drift 1800 kW vid acceleration och -2000 kW vid inbromsning (ja, minus, tåget fungerar som generator då och levererar ström till elledningen). Summan beräknar jag till 1000 kWh, summa: 340 kronor.
Allt som allt hade det alltså blivit 1147 spänn. Taxin går på 2000. Hmm... Det hade alltså blivit billigare om jag hade kört ett tåg istället. Fascinerande. Det får jag komma ihåg till nästa gång.
Alternativet till taxi i 15 mil hade varit buss i 23 mil, vilket är dyrare.
I och för sig, ett tredje alternativ hade ju kunnat vara att jag hade tagit ett av tågen som står här över natten och kört det till Gävle fram och tillbaka för att lämna av en telefon :-)
Få se nu, järnvägen är något längre till Gävle, 17 mil. Det hade tagit lite drygt 1,5 timmar, för man får inte köra så fort på de spåren. Hur mycket hade det då kostat att köra ett tåg? Eftersom jag har behörighet att anordna och ställa in tåg så är det bara de rörliga avgifterna som tillkommer:
Spåravgift: 0,86 öre per ton och kilometer. 148 ton väger det tåg jag hade tagit, och 17 mil gånger två blir 340 km, summa: 433 kronor.
Olycksavgift: 1,10 kronor per kilometer, summa: 374 kronor.
Elpris: 34 öre per kWh. Mitt tåg ligger på ungefär 160 kW vid normal drift 1800 kW vid acceleration och -2000 kW vid inbromsning (ja, minus, tåget fungerar som generator då och levererar ström till elledningen). Summan beräknar jag till 1000 kWh, summa: 340 kronor.
Allt som allt hade det alltså blivit 1147 spänn. Taxin går på 2000. Hmm... Det hade alltså blivit billigare om jag hade kört ett tåg istället. Fascinerande. Det får jag komma ihåg till nästa gång.
WORD!
ställa in tåg den makten vill jag också ha =P går den att missbruka på något sätt? hmm ta sig en tur till Åre nån helg =P raka vägen utan melan landningar i 40 stationer =) coolt =)
avancerade uträkningar =) trodde d var billigt med tåg =P men så vare inte =) har du räktnat ut pris på slitaget av delarna också? :bire hehe
1147 spänn blir ungefär 30 kronor milen, varav "bränslekostnaden" dvs elektriciteten står för 10, resten är i princip skatt. Det låter kanske lite dyrt om man jämför med en bil, men man får ju tänka på att det vi snackar om här väger 148 ton och har sex motorer på totalt 2000 hästkrafter. Dessutom har ju fordonet 167 sittplatser, så om man slår ut det per person blir det ju väldigt billigt.
1147 spänn blir ungefär 30 kronor milen, varav "bränslekostnaden" dvs elektriciteten står för 10, resten är i princip skatt. Det låter kanske lite dyrt om man jämför med en bil, men man får ju tänka på att det vi snackar om här väger 148 ton och har sex motorer på totalt 2000 hästkrafter. Dessutom har ju fordonet 167 sittplatser, så om man slår ut det per person blir det ju väldigt billigt.
2000 hästar :P värsta mes maskinen! fråga bire vad en drag-racing-manick har =P 1000 hästar+ =P haha
men men d går nog inte att jämnföra på så sätt =)
vet du något om bromsarna på tåget? typ motsvarigheten i hästkrafter på bromsarna att bromsa in det där lokomo-manicken =)
Jag har faktiskt kört tåg med 10 000 hästkrafter, men det var ingen drag-racing-manick precis när man hade 5200 ton järnmalm bakom sig :-)
Ja, jag vet en del om bromsarna. Jag undervisar i sånt :-)
När vi pratar om bromskraft brukar vi mäta retardation, alltså hur snabbt fordonet minskar hastigheten. Våra modernaste tåg, med bäst bromsar, kan under gynsamma förhållanden (när det inte är halt) stanna på 800 meter från 200 km/h. Duggregnar det däremot så det blir lite fuktigt kan bromssträckan lätt bli den dubbla.
Det tunga malmtåget har en retardation på 0,34 m/s², dvs farten minskar med 1,2 km/h varje sekund, och då snackar vi nödbroms alltså.
Åh, vad glad man blir. En liten planeringsmiss har gjort att det inte finns någon förare som kör tåget med den trasiga tutan till verkstan. Lyckligtvis kommer det in reservförare om några timmar, så det blir ju gjort så småningom. Hoppas bara verkstan hinner laga det innan klockan 14.30 (annars vankas fler inställda tåg).
Och så verkar det som att Ludvikaungdomen har för mycket fritid. En vagn på ett tåg blev helt nedklottrad där i natt. När den kommer till Västerås får jag ersätta den med en annan och köra ut till verkstan för sanering.
263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9