webForumDet fria alternativet

Bug: " Information webForum" otydlig.

Om webForum

15 svar · 1 179 visningar · startad av Robban

Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg
Frågan#1

Avdelningen " information webForum" är felaktig och bör skrivas om (avsnittet om "ansvariga utgivare"). Informationen som står där kan inte stämma.

1. Antingen har man en ansvarig utgivare. Denna skall då anmälas till myndigheterna som sådan (det räcker alltså inte att skriva att man är "ansvarig utgivare") och har då ensam juridiskt ansvar för allt som skrivs på forumet. Man kan inte ha tre ansvariga utgivare, utan endast en (denne kan dock ha ställföreträdande -- det får dock aldrig råda något tvivel om vem som har ansvaret). Om man har en ansvarig utgivare så gäller Yttrandefrihetsgrundlagen (men däremot inte BBS-lagen).

2. Har man ingen ansvarig utgivare så gäller BBS-lagen (men däremot inte Yttrandefrihetsgrundlagen). Då har ägaren till forumet ansvar att rensa undan olagligt material som påträffas. Han har dock inget ansvar för det som skrivs (så "... är vi också ansvariga för det material som publiceras genom vår hemsida" stämmer alltså inte i sådana fall).

Min gissning är att alternativ två gäller för webForum? Detta föranleder i så fall att följande bör ändras:

1. Raden "dess ansvariga utgivare är" bör ändras. Är det inte fråga om ansvariga utgivare så bör man inte heller skriva det eftersom det kan ge det felaktiga intrycket att dessa personer på något sätt skulle ansvara för det som skrivs på forumet.

2. Raden "som ansvariga utgivare är vi också ansvariga för det material som publiceras genom vår hemsida" är helt felaktig i.s.f. och bör helt tas bort. Återigen är det inte fråga om några ansvariga utgivare, och de tre personer som står uppräknade har inget som helst ansvar för det som skrivs på forumet (mer än de inlägg som de själva skriver).

Om det mot förmodan skulle vara så att webForum faktiskt har anmält en ansvarig utgivare, så lyder inte forumet under BBS-lagen och §1 bör därmed skrivas om.

Medlem sedan jan. 20013 406 inlägg

Jadu en del personer har mycket fritid :birp

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Det är väl bra om det blir rätt, om inte från början som vissa tänker, men när man ser felen!
Varför är det att ha för mycket fritid? Jmf diskussionen om intrång!
Bra jobbat Robban.

Jadu en del personer har mycket fritid.

Det är inte jag som håller på med att hänvisa till wF:s regler hela tiden. Men om man nu skall göra det, så skall informationen där i.a.f. vara korrekt. Eller? :)

Har inte mycket fritid alls, faktiskt (nybliven småbarnspappa). Detta fel påpekade jag redan när de nya reglerna infördes. Ville bara påminna, eftersom ingenting gjorts för att åtgärda det. Och det tog mig cirkus fem minuter. Tyckte jag wF kunde vara värd.

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Addeladde skrev:

I juridisk mening är det ju lika allvarligt som att ropa Heil Hitler på stan som att det skrivs på ett forum. Och vem som döms på ett forum beror helt på vilken lag man lyder under, så för mycket fritid har Robban knappast. Tvärtom så var det skarpsynt att upptäcka det.

Antingen är man ansvarig utgivare och svarar under grundlagsstiftningen eller så är man administratör för en elektronisk nyhetsgrupp. Man kan inte lyda under den lagen som passar bäst för tillfället.

Läser någon från wF den här gruppen? Har inte hört något? :q

Medlem sedan feb. 20003 785 inlägg

Robban, ta en titt på denna tråden.

Jo, men jag påpekar ju ett fel i det befintliga forumet. Handlar inte om att jag vill ha in en ny funktion eller så. Inget tips eller förslag alltså. :)

Medlem sedan feb. 20003 785 inlägg

Jo så långt är jag med. :)
Jag kan dock inte tänka mig att någon av de ansvariga inte läst denna tråd. Av egen erfarenhet så vet jag att utelämnat svar inte betyder ignorans.

Medlem sedan jan. 20013 406 inlägg

Addeladde skrev:

Det var ett skämt, jag syftade mer på han Robbans skarpsynthet.
Det var inte alls menad som något taskigt. Ursäkta i så fall :bire

Så lättstött är jag inte. :e

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Re: Bug: " Information webForum" otydlig.

Robban skrev:

Avdelningen " information webForum" är felaktig och bör skrivas om (avsnittet om "ansvariga utgivare"). Informationen som står där kan inte stämma.

Bövel. Du har helt rätt Robban. Det här är något som har hamnat i malpåse - jag vet att du nämnde för några månader sedan.

Baserat på ditt inlägg så uppfattar jag det som att du är rätt väl insatt i frågeställningen, till skillnad från mig som är mer lekman på området. Du tror inte att du skulle kunna tänka dig att hjälpa oss att skapa någon form av utkast?

Lekman är jag också. Men susning.nu ger en del bra information, för oss lekmän. :)

http://www.susning.nu/Ansvarig_utgivare
http://www.susning.nu/BBS-lagen

Skulle ju kunna ändras till något i den här stilen:

Dess ägare är:

[...]

Som ägare har vi ett ansvar att hålla uppsikt över det som skrivs på forumet och att rensa forumet från material som strider mot svensk lag.

[...]

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Det tog visserligen lite tid, men nu är det fixat. Tack för hjälpen Robban.

Medlem sedan maj 20021 466 inlägg

Om ni nu äger forumet, varför inte ändra titeln från Ansvarig till Ägare också?

Ansvarig kan det i alla fall inte vara (om det är en förkortning av Ansvarig utgivare).

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Men suck.

:x

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)